• Jiged

Erfarenheter av MYCKET för tidig vattenavgång?

Hej. Jag ligger just nu på sjukhus eftersom vattnet gått för tidigt. Det gick redan v. 23+3 och jag är idag i 25+4. Jag har letat runt lite här på fb för att hitta fler som har erfaranheter av så extremt tidig vattenavgång, men hittar inte så mycket. Jag kan inte annat än tro att ni finns där ute... Hur ser era erfarenheter ut? Hur länge låg ni innan barnet kom? Mådde barnet bra? Vet ni någon om varför vattnet gick så tidigt? Fick ni ligga på sjukhus hela vägen fram till förlossningen eller fick ni åka hem?

Den sista frågan känns extremt viktig just idag... Jag har en 3 ½-åring där hemma och skulle bli så otroligt lycklig av att bara få komma hem på några dagpermissioner, men jag vet inte om jag ens vågar hoppas på det. Det går upp och ner, men idag känns det otroligt tungt att tänka på att jag förmodligen kommer att spendera hela tiden fram till september på sjukhus. Gråter Tortyr... Men, jag vet ju att min lilla ofödda behöver mig bäst nu, så jag har inte så mycket att välja på.

Oj, det blev långt. Om ni vill läsa mer om hur situationen ser ut så får ni gärna kika på min blogg. http://linaslivilimbo.bloggplatsen.se

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Erfarenheter av MYCKET för tidig vattenavgång?
  • Labelina

Hej!
    För ganska exakt ett år sedan gjorde jag som du dvs. letade efter information om tidig vattenavgång. Tyvärr hittade jag inte så mycket och det jag hittade var oftast negativt och skrämmande. Min sambo ville då stänga av internet för att skona mig ...

Men här får du en solskenshistoria. Besvären med min graviditet började redan vecka 15 med blödningar och infektion. Vattnet gick i vecka 22. Under sommaren 2009 låg jag inlagd sammanlagd i 2 månader. Det var den värsta tiden i mitt liv med all oro och ångest. Precis som du har jag ett barn sedan tidigare, som jag saknade så enormt mycket och fick kämpa hårt för att få träffa.

Men den lilla kämpe jag hade i magen höll sig kvar i 10 veckor efter att vattnet hade gått. Hon kom vecka 31+6, vägde 1894 gram och var 41,5 cm lång. Sedan hon kom har det hon inte haft några som helst komplikationer. Hon är stark och frisk och hur söt om helt (säger en opartisk mamma).

Jag vet inte vad som orsakade vattenavgången. Infektionen jag hade i vecka 15 kan ha gjort att slemhinnorna som håller fast fosterhinnan blev irriterade och känsliga. Å andra sidan lyckades läkarna aldrig fastställa vad det var för infektion jag hade. Det kan lika väl ha suttit i näsan. Min sambo tror eller rättare sagt är säker på att vattenavgången berodde på stress. Jag själv vet inte vad jag ska tro på ...

Men jag vet precis hur det känns att ligga på sjukhus, hur långt en dag, en vecka, en månad kan verka. Det fanns stunder då jag ville ge upp... Fortfarande idag har jag dåligt samvete för tankar jag hade.

Som svar på din fråga ang. dagpermissioner så kan jag berätta att jag faktiskt fick åka hem vecka 25 då vattnet slutade rinna och blödningen avtog. Troligtvis så var det bebisen själv som med huvudet täppte till hålet. Vecka 27 var jag tillbaka på sjukhuset då bebisen hade vänt sig och låg nu i säte.

Vad jag har förstått så gör man olika på olika sjukhus. I Uppsala t.ex. är det mer vanligt att skicka hem mammor med vattenavgång medan man på KS i Solna var mer försiktig. I mitt fall så handlade det mest om att jag även hade blödningar och det fanns risk för att moderkakan skulle lossna.

Idag när jag tittar på min lilla skatt kan jag känna att jag skulle kunna göra om det, om och om igen. Idag är hon verklig på ett annat sätt. Och trots allt jag fick utstå skulle jag faktiskt kunna tänka mig att bli gravid ännu en gång. Det kan vara hur jobbigt som helst men det är värt det. Det kommer du att känna den dag du håller det lilla knytet i din famn.

• Jiged

Tack för ditt underbara svar! Jag fick några slags förvärkar igår och har känt mig rätt så hopplös efter det. Jag är bara i v. 26+2 och skulle så gärna, så gärna vilja att den lilla höll sig kvar i alla fall ett par veckor till. Din berättelse gav mig lite hopp. Om du har tid och orkar så skulle jag bli jätteglad om du ville kika in på min blogg och se hur det går för mig framöver. Det har varit så otroligt gott att via den få kontakt med och kommentater från sådana som gått igenom samma sak. Det går ju inte att förklara för någon annan hur det verkligen känns.

Åh, jag kan bara hoppas på samma solskenshistoria som du just delat med dig av. Tack för den... Kram

• detblirenbebis

Hej! Jag åkte in i fredags och är idag i v 27+0, mitt vatten gick och sedan dess har det små sipprat lite, men vi mår bra och jag har inga värkar. än så länge har de inte hittat ngn infektion och jag ska lämna blodpov varannann dag. Nu har jag fått min dos kortioson för att lungorna hans ska utvecklas och jag hoppas att han stannar därinne i veckor till. Har du varit strängt sängliggandes? Till mig sa dom att jag kunde få permis om det såg ok ut på midsommar. Jag får också max ligga här till v 34. Har du hört ngt nytt? hur går det? 

jag fick en störtblödning i vecka 14 som dom trodde kom fr att moderkakan drog sig uppåt och att det kan ha blivit ngn lucka där det trängt in bakterier efter som jag inte haft fullt skydd av slemproppen. Hoppas få labb proverna i dag.

Har du fått prata med ngn barnläkare, besökt  neo? Vi ska få göra det idag.. håller tummarna för oss att det blir långa veckor på sjukhuset även om jag förstår att det blir jobbigt för dig när du har en liten hemma också. Jag har bara hund som saknas, och mannen förstås, men han är ju här så mycket han kan.

kram på dig!

• Jiged

Japp, neo och barnläkare avklarat för 2 ½ vecka sedan. Men jag funderar på att be om ytterligare ett besök på neonatalen. Nu när jag legat här så länge har många nya frågor dykt upp pch dessutom har jag flera f.d. rumskamrater där uppe så då kanske jag kan få möjlighet att se på en liten parvel. Det får man ju inte annars. I övrigt är det lugnt just nu. Jag vågar inte hoppas på att få åka hem. Jag vill gärna komma fram till v 27, v 28 någontiing innan jag tar en sådan chans. Det blir med andra ord en midsommar utan krans och utan stång. Jag ska se om jag inte kan lura hit lite familj i alla fall så kan de ta med lite midsommarmat. Man får ju göra det bästa av den pissiga situation som råder... Den 13 augusti har vi nått 34 fulla veckor. Just nu känns det långt, långt bort...

• detblirenbebis

Har dom stoppat upp dina värkar eller har dom gått över av sig självt? Till mig har dom sagt att dom inte vill göra det om det sätter fart. Hade precis överläkaren här och hon sa att 70-80 % som föder inom en vecka efter vattenavgång. hoppas jag tillhör dom övriga %, vill självklart att han ska stanna kvar så länge som möjligt. För mig blir det nog midsommarfirande här med, struntar iof i vilket. haha allt annat känns så oviktigt just nu.

Faan, vad allt känns hopplöst. Förlåt ska ju peppa varandra inte deppa, det är inte bra för bebben.. längtar till ikväll då jag ska få se dom små. Hoppas ni mår under omständigheterna bra.

• Jiged

Jag fick en dos Bricanyl mot värkarna och sedan lugnade allt ner sig. Tveksamt om de skulle stoppa om det kommer igång igen, iaf efter 27 fulla veckor. Det är ju skillnad om man är ännu tidigare. Då kämpar man väl hårdare för att de ska stanna kvar där inne.

Du ska inte känna dig hopplös. Under mina tre veckor här har jag hört så många fantastiska berättelser om prematura barn som klarat sig så bra, så bra. Du har dessutom snart kommit förbi fasen då barnet räknas som extrem prematur och går mot bara mycket prematur. Det är väldigt bra. Även om det kommer att bli några tuffa veckor på neo i början så har ditt barn väldigt goda förutsättningar för att bli som vilken go liten unge som helst. Du ska se uppe på neo. Jag lovar att de kan berätta om småttingar som kommit i vecka 24 och idag mår hur bra som helst.

Styrkekramar!

• detblirenbebis

Hur mår du? hur går det för er? själv är läget oförändrat och jag ligger och håller tummarna. Igår fick vi göra ett litet besök på neo och jag måste säga att det gav mig så mycket hopp och trygghet. Dom små kämpade på och det var så fint att få se. Att veta att dom faktiskt  är i de bästa händer om han kommer ut nu.

hoppas det är lugnt hos er och ni under omständigheterna mår bra!

Kram

• Zixi

När min mamma väntade mig gick vattnet redan kring vecka 20 men jag tittade inte ut förrän i vecka 39 så bebisen kan stanna inne länge ibland

Juli - 2010
  • detblirenbebis
    Glad Det låter bra! vi får hoppas på det bästa!
  • almam

Hej!
    Här är en till som är inlagd på sjukhuset pga. tidig vatten avgång. Mitt vatten gick i vecka 21+2 och nu är jag i vecka 26+3 så jag har varit inlagd nu i 5 långa veckor och hoppas på ngn vecka till. De kollade vattenmängden igår och det är i princip helt tomt. Det bildas nytt vatten hela tiden men det verkar som att det rinner ut på direkten. Men bebisen verkar må bra. 
    Jag har också en liten hemma som jag saknar JÄTTE mycket.
    Hoppas att det kommer att gå bra för oss alla.
    Kram till er

• detblirenbebis

5 veckor är lång tid, men som du säger är det ju definitivt värt det och man hoppas hela tiden på en dag till! Mitt fostervatten har dessvärre blivit rosa nu, kan betyda vad som helst. än så länge verkar bebis må bra och inga sammandragningar.

har du sammandragningar?

håller tummarna för oss, men vad som än händer är det fantastiskt vad bra vård vi har för dom små och man måste försöka ha hoppet och modet uppe!

• cassis23

OJ, jag är ganska oinsatt i detta men kan man ligga i 10 veckor fast att vattnet gått? Jag trodde de va max 3 dagar och sen kunde barnet ta skada!?

• detblirenbebis

Ja, pga av infektionsrisken, men vi hålls under uppsikt och det produceras nytt vatten hela tiden ibland kan det bara vara ett hål som till och med läker. Fantastiskt. jag får ligga till max v 34, men alla dagar är ett + eftersom lillen är så liten i dagsläget. Med antibiotika och provlämning, temperaturmätning och noga uppsikt över att vattnet inte ska ändra färg, samt mätning av hjärtljud så försäkrar man sig om att bebben har det bra därinne ändå. Det blir inte "torka".

När man är fullgången är det en annan sak...

• almam

Jag har också haft rosafärgad fostervatten för ngn vecka sedan men så småningom så försvan det. Sammandragningar kommer och går. Men så länge bricanyl sprutorna hjälper så är det bra. Är mest rätt att bebisen lungor inte kan utvecklas eftersom vatten gick så tidigt och just nu allt som bildas kommer ut på direkten. Har fått kortison i vecka 23 men det är inte säkert att den har haft så mycket nytta eftersom det var så tidigt.
    Var är ni inlagda? 

• detblirenbebis

Det känns lugnare, har varit lite orolig att det ska vara början på allt... vill ju som sagt att han ska vara kvar lääänge. Jag ligger på huddinge stockholm, vart ligger du? vilken vecka är du i nu?

• almam

Ligger i Lund. Är nu i vecka 26+4, drygt 5 veckor på sjukhuset

• detblirenbebis

OK, Det är ju en enorm förbättring dessa fem veckor! håller tummarna att det blir många fler, även om det såklart är skitjobbigt. Vi får hålla varandra uppdaterade. 

• Jiged

Hej. Trådstartaren här. Numera tvåbarnsmamma. Min lilla flicka kunde inte hålla sig längre och kom ut till oss v. 26+5. Förlossningen om igång av sig själv och var snabbt över. Hon vägde 1014 gram och var 37 cm lång. Hon mår efter omständigheterna bra. Jag fick också kortison i v. 23 och det verkar ha fungerat bra för hon klarar sig med väldigt lite andningsunderstöd. Sedan ska jag inte sticka under stol med att vi lever i ett litet helvete. Man är så orolig hela tiden, samtidigt som man hoppas och tror att allt ska gå bra till slut. Om ni vill följa lite hur det går för oss så kan ni gå in på linaslivilimbo.bloggplatsen.se.

• Zixi
    Jiged skrev 2010-06-29 00:30:50 följande:
    Hej. Trådstartaren här. Numera tvåbarnsmamma. Min lilla flicka kunde inte hålla sig längre och kom ut till oss v. 26+5. Förlossningen om igång av sig själv och var snabbt över. Hon vägde 1014 gram och var 37 cm lång. Hon mår efter omständigheterna bra. Jag fick också kortison i v. 23 och det verkar ha fungerat bra för hon klarar sig med väldigt lite andningsunderstöd. Sedan ska jag inte sticka under stol med att vi lever i ett litet helvete. Man är så orolig hela tiden, samtidigt som man hoppas och tror att allt ska gå bra till slut. Om ni vill följa lite hur det går för oss så kan ni gå in på linaslivilimbo.bloggplatsen.se.
    Grattis till den lilla! Jag önskar er allt gott och att hon växer så det knakar
    Juli - 2010
  • detblirenbebis
    almam skrev 2010-06-26 10:09:41 följande:

Jag har också haft rosafärgad fostervatten för ngn vecka sedan men så småningom så försvan det. Sammandragningar kommer och går. Men så länge bricanyl sprutorna hjälper så är det bra. Är mest rätt att bebisen lungor inte kan utvecklas eftersom vatten gick så tidigt och just nu allt som bildas kommer ut på direkten. Har fått kortison i vecka 23 men det är inte säkert att den har haft så mycket nytta eftersom det var så tidigt.
    Var är ni inlagda? 

Hej! Hur går det för er? Här är läget ganska oförändrat förutom att jag haft lite molande värk. Är så tacksam för varje dag som går. Hoppas det går bra och att ni mår bra!
Svar på tråden Erfarenheter av MYCKET för tidig vattenavgång?