• Liselotte

Hur mycket pengar får man från Csn?

Ni som studerar, hur mycket pengar får man från Csn om man läser på heltid?
    Får man mer om man är över 25 och har barn?

• Svar på tråden Hur mycket pengar får man från Csn?
  • HugoochVilma

Jag får 6916:-, lån+bidrag! Du som har barn får nog mer! men kolla på hemsidan och sedan kan du beställa hem blanketter och broschyrer om du vill på deras hemsida!

• Den där Linn

Tilläggsbidrag

Här är en sammanfattning av viktiga bestämmelser som gäller tilläggsbidrag för dig som har studiemedel för studier i Sverige. Tilläggsbidraget införs från och med den 1 januari 2006.

Vad är tilläggsbidrag?

Tilläggsbidraget kan du få utöver dina ordinarie studiemedel

gäller för dig som har vårdnaden om ett eller flera barn

kan du få till och med det kalenderhalvår barnet fyller 18 år

är skattefritt och påverkar inte andra bidrag som exempelvis bostadsbidrag

är inte pensionsgrundande.

Hur mycket kan jag få i tilläggsbidrag?

Tilläggsbidragets storlek beror på hur många barn du har och i vilken takt du studerar. Se tabellen nedan.

Omfattning 100% 75% 50%
    Antal veckor 1 v 4 v 1 v 4 v 1 v 4 v
    1 barn 119 476 87 348 59 236
    2 barn 194 776 142 568 94 376
    3 barn 233 932 169 676 113 452
    4 barn 272 1 088 196 784 132 528

Vid heltidsstudier blir detta för?

en familj med ett barn - 476 kr/fyra veckors period
    en familj med två barn - 776 kr/fyra veckors period
    en familj med tre barn - 932 kr/fyra veckors period

Om båda föräldrarna studerar

Om både du och den andre föräldern (vårdnadshavaren) studerar kan bara en av er få tilläggsbidrag. Om ni bor tillsammans lämnas tilläggsbidraget till den som beviljas bidraget först. Om ni bor på olika adresser lämnas tilläggsbidraget till den förälder där barnet är folkbokfört.

Påverkar min inkomst tilläggsbidraget?

Din inkomst påverkar inte storleken på tilläggsbidraget. Däremot har du inte rätt till tilläggsbidrag om du har så hög inkomst att du inte har rätt till några ordinarie studiemedel.

Under vilken tid får jag tilläggsbidrag?

Du kan få tilläggsbidrag under de veckor som du har studiemedel. Förutsättningen är att du uppfyller de övriga kraven för tilläggsbidrag.

Hur söker jag tilläggsbidrag?

Här finns flera alternativ som beror på när i tiden du ansöker om studiemedel. Det kan också vara så att du redan har ett beslut om studiemedel för våren 2006. Läs här vad som gäller för dig när du ska ansöka om tilläggsbidrag.

• Lola Jämtland

6900 fick jag....

För att få en högre summa måste man ha jobbat visst länge o ha en viss årsinkomst men allt det står på csn.se Kanske att man får mer nu oxå om man har barn...det fick man inte för 1 år sedan då jag pluggade.....

Svar på tråden Hur mycket pengar får man från Csn?