Studera vid folkhögskola och behörigheten till högskola/universitet efteråt? Omdöme istället för betyg? Fattar ingenting.. HJÄLP mej, snälla!
Är anonym då detta är privat för mej och jag har bekanta här på forumet. Hoppas det är OK. Jag ska till hösten börja läsa på folkhögskola, en allmän kurs för att jag senare vill läsa vidare på universitetet. Nu har jag fått så mycket info kastat på mej så jag vet snart varken ut eller in. Någon av er som läst folkhögskola och sen studerat vidare? Mina funderingar är kring omdömen som man tydligen får istället för betyg. Man kan alltså inte påstå att man har gymnasiekompetens efteråt? Man får omdömen på en skala mellan 1-4 förstår jag. Ett utklipp från Studera.nu; "Intyg från folkhögskola En del längre utbildningar som du kan läsa på folkhögskola ger grundläggande behörighet. Efter avklarade studier får du ett studieomdöme i det 'Intyg om behörighet till högskolestudier' som skolan utfärdar. Studieomdömet utgör ditt meritvärde Studieomdömet räknas om till en 1 - 4 skala och utgör ditt meritvärde: Mindre god 1 God 2 Mycket god 3 Utmärkt 4 Kompletterande betyg Du kan komplettera med betyg från till exempel gymnasial vuxenutbildning eller gymnasiet för att få behörighet, men du kan inte tillgodoräkna dig någon meritpoäng för dessa kurser. Ditt meritvärde påverkas alltså inte. " Utklipp från en annan sida: "Behörighet Får man betyg i kurserna eller bara ett intyg om att man läst? Folkhögskolan har ett eget bedömningssystem och ger inte betyg i enskilda ämnen. Istället kan man få ett studieomdöme som är en sammanfattande bedömning av studieförmågan. Man använder en fyrgradig skala: Utmärkt studieförmåga (4), Mycket god studieförmåga (3), God studieförmåga (2) eller Mindre god studieförmåga (1) Studieomdömet ges endast om man studerat allmän kurs minst 30 veckor. I ett behörighetsintyg intygar skolan att du nått kunskaper motsvarande godkänd nivå. Med detta intyg kan du söka till högskolan via folkhögskolans urvalsgrupp (folkhögskolekvoten)." Vill någon vänlig själv hjälpa mej att förstå? Vad har jag för chanser egentligen till studier vid universitet efter min folkhögskoleutbildning? Just nu känns det helt meningslöst och tårarna kommer snart... Är oerhört tacksam för svar och hjälp.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 14:18
Texten var uppdelad fint och snyggt innan jag postade det? Vad hände?
Hoppas någon orkar läsa trots detta!