• Soul

    Är alla bruna sniglar mördarsniglar?

    Har inte haft en enda snigel i trädgården tidigare, men igår när jag tog min vanliga kvällsrunda för att kolla in planteringarna upptäckte jag helt plötsligt två bruna rackare som satt och sög på min mynta De var helt bruna, inga streck eller skiftningar. Jag var snabbt framme med en sax, klippte av huvudet och slängde resterna. Urrk...

    Fick sedan lite dåligt samvete. Kanske det inte alls handlar om mördarsniglar. Är alla bruna sniglar mördare?

  • Svar på tråden Är alla bruna sniglar mördarsniglar?
  • Konvaljen

    Det finns ju även vanliga skogssniglar, men jag chansar inte. Vi bor med skog alldeles inpå tomten och igår kväll räknade mannen till närmare 40 spetsade sniglar. Usch vad äckliga de är och de har redan förstört en hel rabatt med vit flox som jag satt, fick slänga alla plantor.

  • Teskedsmamman

    "Mördarsniglar" är bruna, skogssniglar är svarta, röda eller vita, finns även en fläckig har jag för mig...

    Pantersnigel (eller leopardsnigel)Här är ett par bra bilder = mördarsniglar....
    Med lite  händighet kan man själv ordna elektriska eller mekaniska hinder som får  sniglarna att vända om.Med lite  händighet kan man själv ordna elektriska eller mekaniska hinder som får  sniglarna att vända om.

    Den här skogssnigeln är INTE någon mördarsnigel
    Röd skogssnigel.


    3 killar & pojke v32 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Diablo

    Jag säger det igen, man kan inte genom utseendet på sniglen se om det är en mördarsnigel, den måste obduseras!

  • Soul

    Hmm,


    Teskedsmamman skrev 2010-06-15 15:56:56 följande:
    "Mördarsniglar" är bruna, skogssniglar är svarta, röda eller vita, finns även en fläckig har jag för mig...

    Här är ett par bra bilder = mördarsniglar....


    Den här skogssnigeln är INTE någon mördarsnigel
    hmm.. inte fläckig och inte rödaktig, utan solid brun. Utifrån de bilderna lutar det mot mördare ...
    Diablo skrev 2010-06-15 17:45:46 följande:
    Jag säger det igen, man kan inte genom utseendet på sniglen se om det är en mördarsnigel, den måste obduseras!
    Urrk igen ... Obduceras? Jag klippte i den och det blev en kletig, lite grönaktig sörja. Antar att det inte räcker utan att man måste skicka in den till något labb?

    Enbart två sniglar än så länge så jag håller tummarna att den enda "mördaren" var jag som klippte sönder de små slemmiga sakerna, men ska ge mig ut på jakt ikväll och se om jag fått fler besökare. Man blir ju lite paranoid när man läser om allt elände de ställer till med.

    Kul historia och helt OT. Idag på jobbet var det en kvinna som berättade om sin lille son som ska stoppa allt i munnen och suga på det. Stenar är en favorit så hon tänkte först inte så mycket på vad det var han satt och sög på häromdagen, men efter en stund insåg hon att det var en snigel Han blev hysterisk när hon tog den ifrån honom. Stackars snigel
  • Konvaljen

    Hoppas att du klarar dig, för oss var de första bara en början på en invasion. Det enda som hjälper är att gå ut och jaga dem och döda dem.

    Om man tycker att det är äckligt att klippa isär dem är mitt tips att spetsa dem med en pinne. Vi bor som sagt vid skogen och spetsar dem och slänger sedan ut dem så långt bort som möjligt Det äter ju varandra så om det ligger döda sniglar för nära tomten lockar det bara nya kompisar

  • Stjärnstoft

    Vi plockade närmare 400 på en halvtimme häromkvällen.
    Och jag har säkert plockat ett par tusen under försommaren.
    Inte roligt med de här filurerna.

  • Kenta59

    Den fläckiga är en pantersnigel, döda inte den!!

    Den äter inte färsk vöxter, bara gammalt och den äter även små mördarsniglar!

Svar på tråden Är alla bruna sniglar mördarsniglar?