"Angelsound" - bra eller dåligt?
Hej alla!
Är det nån som har erfarenheter av "Angelsound"?
Kan det vara skadligt för barnet?
Fungerar det, alltså kan man höra hjärtljudet bra?
etc. etc.
Tack
Hej alla!
Är det nån som har erfarenheter av "Angelsound"?
Kan det vara skadligt för barnet?
Fungerar det, alltså kan man höra hjärtljudet bra?
etc. etc.
Tack
Hej!
Tillskillnad från en ultraljudsapparat som barnmorskan har (ljudvågor som studsar i livmodern) så är en angelsound bara en mikrofon som förstärker ljuden från magen, så nej det är inte farligt!
Har själv en sån men har inte lyckats lokalisera hjärtljuden än (är i vecka 20...) bebben ligger djupt inne lixom haha...
Skönt att höra :)
Kanske skulle prova en då, hade vart mysigt att kunna höra den lille/lilla!
Det finns inga studier som säger att det är farligt, men inte heller några som visar att det är ofarligt. Alltså får man vara medveten om att det kan finnas risker.
För mig var den värd eventuella risker.
Man ska inte lyssna varken så länge eller så ofta. En halv minut 1gång i veckan är vad jag har läst att man ska begränsa sig till.
Det kan vara lite knepigt att hitta härtljudet, så det är lätt att man blir mer oroad än lugnad. Det gäller att ha mycket olja på magen, jag tog mandelolja men vanlig matolja går också bra.
Jag fick trycka ganska hårt (moderkaka i framvägg) och vinkla angelsoundet lite snett, och då hörde jag bra.
Barnets hjärta är det som låter som galoperande hästar, det går riktigt fort. Hör man en lugnare puls är det sin egen man hör, och får man inte ett swischande ljud så är det navelsträngen.
Jag började använda den lite för tidigt så blev orolig när jag inte hittade.
Nu är den toppen! Jag hittar henne direkt, man hör hur hon slåss å buffar där inne, jättekul när man säger ngt till henne och hör vad hon gör. Jag har moderkakan i framvägg så tycker det är kul att iaf kunna höra henne när jag inte kan känna så bra.
Rekommenderar att använda den först när man har hört hjärtljudet hos bm så man vet vad man letar efter =)
Hittade hjärtljudet i några sekunder igår! Jippi! Men jag tycker att det är rätt svårt...den lilla verkar vrida och vända på sig rätt mycket (har vi sett på UL...en riktig liten boxare Beror nog rätt mycket på hur moderkakan ligger, bebben ligger, hur mycket magfett man har (ahum...haha)
Jag har moderkakan i bakvägg men lite extra hull fram...
Jag använde angelsounds igår och hittade hjärtljuden dirket Är mkt nöjd att jag fick låna denna apparat av väninnan
Jag är i vecka 19 Vår första
Jag köpte en sådan vid min förra grav. (som tyvärr fick avbrytas..) då kunde jag inte höra några hjärtljud alls, tyckte den var värdelös ! MEN ! Nu är jag i slutet på vecka 20 & ÄLSKAR denna smarta apparat ! Sååå härligt att höra lilltjejens hjärta, känns mkt. verkligare då. Att hon dessutom sparkar massor nu, gör det hela till en underbar kombination
Jag har två barn och sen tre missfall. Efter det har jag nu blivit gravid med tredje barnet och är i vecka 20. Jag köpte en angelsound för att jag var så oootroligt rädd för missfall denna gång. Men jag skulle inte rekommendera någon att köpa för att det är mysigt att lyssna på hjärtljuden. Det är verkligen inte mysigt när man inte lyckas höra hjärtljuden och man tror att det är ma. Om du känner dig trygg i din graviditet så tycker jag inte att du ska utsätta barnet för något som troligen är ofarligt men som ju dock inte rekommenderas av barnmorskor. Njut och koppla av istället. Angelsound kan vara stressande när man inte hör hjärtljuden. Jag hörde mycket, mycket svagt eller inte alls i vecka 12-13-14. Vecka 15 så hörde det bra men därefter börjar man ju ändå känna sparkar.
Min bm sa att det är ok att jag använder det ca 2 ggr i veckan men inte varje dag. Vi hittade hjärtat med en gång och det har varit fantastiskt att höra så klart men nu har vi faktiskt inte använt den så mkt, kanske oxå för att jag låg inne på bb pga njursten för 1 mån sen och då gjordes ctg flera ggr varje dag.
prinsessbakelsen.blogg.se