• Nejlika

Rolig vegetarisk bjudmat!?

Hej!

Ska bjuda 2 vegetarianer på mat i helgen och skulle gärna göra något riktigt gott till dem. Vill att vi alla ska kunna njuta av sama mat och att den ska vara festlig och god!
    De äter inte svamp.

Har du några Veg-kanonrecept på lager?

• Svar på tråden Rolig vegetarisk bjudmat!?
  • eec82

vet inte hur ni bror men grillning e väl aldrig fel. Majskollvar,  grönsaksspett. Man kan ju skiva upp så kan var å en fixa sina egna spett. Sen med klyftpotatis å några olika röror till. Haullomi är ju supergott att grilla med.

Annars taziki (fel på svavning vet), klyftpotatis, en god sallad å stekt haulomi.

• Nejlika

Tack föra fina tips!

eec82: Ja, blir det grillväder kanske vi ska fundera på att tända grillen....

Jag vet att det finns massor med recept på nätet, men det vore kul att få de där riktiga guldklimparna som är svåra att hitta utan att testa en massa recept och optimera dem....

(såg dock att det fanns kammentarer till recepten på sidan)

• astalacasta

En risotto med sparris tillsammans med ett gott bröd och en god ost.

Pitabröd med olika saker att fylla dem med själv, gärna med lite medelhavsstuk. Färska eller ugnsbakade grönsaker och tex tabbouleh, aubergineröra (baba ganouj), kanske lite stekt eller grillad halloumi kryddad med chili eller rosmarin.

Ugnsbakade rotsaker med fetaost smulad över, tillsammans med en god sallad på bladspenat, och kanske stekt halloumi eller stekt/grillad squash eller aubergine stekt med vitlök. (Synd att de inte gillar svamp, hade varit mitt spontana val till rotsaker )

Den här är grym, tillsammans med gott bröd och en stor grönsallad:
    www.recept.nu/1.118629/paolo_roberto/smaratter_tillbehor/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/melanzane_alla_parmigiana

Eller något sånt här:
    www.tasteline.com/recept/Parmesangratinerad_gronsaksgratang
    Du kan söka bland de vegetariska gratängerna på tasteline.se och coop.se.Finns många goda.

• Matredaktör

Vilken bra tråd! 

Jag gillar riktigt fin pasta (typ DeCecco) med hemmagjord pesto, det är supergott och smakar inte alls som pesto som man köper.

En god sallad med många körsbärstomater i passar perfekt och gärna grillade grönsaker och rikligt med parmesan ovanpå.

Lycka till! 

Fyll nu på med era bästa tips, så kan jag puffa för tråden på Matliv! :) 

Svar på tråden Rolig vegetarisk bjudmat!?