• Anonym

Ny på jobbet och frågar om allt.

Hej, jag är ny på mitt arbete och det känns som att jag frågar om ALLT. Jag känner mig så dum som inte kan någonting. Är beredd på att de när som helst kommer säga "Du, det här funkar inte..."

Jag VET att det är tufft att vara ny men usch vad jobbigt det är.

Någon mer som känt samma?

• Svar på tråden Ny på jobbet och frågar om allt.
  • Anonym (Uska)

Jag har jobbat innom samma yrke i många år +15.. Om jag kommer på en ny arbetsplats frågar jag hela tiden.. Man kan inte lära sig något om man inte frågar.. Alla arbetsplatser har sina rutiner, då måste man fråga. Om jag hade en elev eller en som vi "skolar in" med mig skulle jag tycka det var konstigt om personen i fråga inte frågade en massa.. Skulle nog tänka att den personen inte är intresserad av jobbet..
     Det är bara bra att fråga.. Om du känner dig tjatig fråga då din handledare om den tycker att du frågar för mycket..

• Anonym
    JA77 skrev 2010-06-15 18:37:53 följande:
    Vad jobbar du med?
    vill jag inte avslöja
  • Anonym
    JA77 skrev 2010-06-15 18:37:53 följande:
    Vad jobbar du med?
    men det är ett yrke man måste plugga länge (mer än 5 år) för att få jobba som.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-15 19:20:25 följande:
    men det är ett yrke man måste plugga länge (mer än 5 år) för att få jobba som.
    Då förutsätter jag att det åtminstone är ett halvavancerat jobb du har. Vore ju väldigt märkligt om du inte ställde frågor! Alla arbetsplatser har sina rutiner, hur ska man lära sig om man inte frågar? Och som någon skrev tidigare, fick vi en ny kollega på jobbet som aldrig frågade något skulle jag tycka det var konstigt....
  • Soul

Klart du ska fråga! Det visar att du är nyfiken och vill lära dig. Vi anställde en tjej för ett tag sedan och från första dagen visste jag att det inte skulle fungera. Jag höll en lång presentation för henne om vår verksamhet och när jag efteråt frågade henne om hon hade några frågor blev hon helt tyst för att sen fråga om kortnumret till telefonen var de tre sista siffrorna i telefonnumret. Det var det enda hon undrade över. Jag har inte ett skit med telefoner att göra, men hade berättat en om vår produktion, organisation, ekonomi, försäljning etc. Hade mycket hellre sett att hon ställt en massa frågor. Hon fick sluta efter bara några månader.

• Anonym

Fråga på! Nya som inte frågar är bland det värsta som finns och det vet jag att mina kollegor ( de som var frågvisa och blev kvar :) också tycker.  

• Tow2Mater

Inget fel att fråga, men de som frågar fler eller många gånger om samma saker, behöver lära sig att föra noteringar så de minns svaren till nästa gång.

• Anonym (Linda)

Jag kände mig också så när jag var ny! Trodde jag var dum i huvudet och aldrig skulle klara jobbet. Gick hem och grinade en gång när jag gjort ett stort misstag. Trodde att de andra var aströtta på mig.

Men nu när det kommer nya till jobbet och de ställer frågor så tycker jag mest att det är roligt att de är intresserade. De ställer samma frågor som jag gjorde och det märks att de skäms lika mycket som jag gjorde, hehe. Men även om det är en simpel fråga som alla andra vet svaret på så behöver man likväl fråga om man inte vet/kommer ihåg svaret. Typ "Ska pappret ligga med texten uppåt eller neråt i faxen", eller "Hur var det nu, ska man trycka på den högra eller vänstra knappen?". Det man lär sig genom är repetition, efter ett tag sitter mer och mer. Det som ser lätt ut för dem som jobbat länge är lätt när man fått tid på sig att öva. I början kanske man måste göra en sak jättelångsamt och tänka efter noga för varje steg. Men med tiden märker man att det går fortare och fortare och att man inte måste bläddra lika mycket i sina anteckningar.

De som jobbat länge på samma ställe frågar också varandra. Chefen kan inte heller allt.

Önskar dig all lycka till på ditt nya jobb! Hoppas du har bra arbetskamrater och en bra chef som hjälper dig trivas!

• Anonym (m)

Jag måste säga till  dig ts att fråga på!
    Härligt att ha nya engagerade människor på jobbet!
    Har själv haft handledning med ny personal och på 3 veckor lärde sig pesonen i stort sett ingenting. Varför? Personen är inte intresserad och frågade ALDRIG.
    Hur skall man som handledare kunna lära någon om denne inte frågar.
    Väldigt frusterande.
    Så fråga på!

Svar på tråden Ny på jobbet och frågar om allt.