• GulTussilago

HJÄLP! Katten verkar ha varit instängd 3 veckor, vad gör vi med honom nu?

Vår katt, som alltid brukar vara hemmavid, har varit borta nästan 3 veckor. Men alldeles för en stund sedan kom han hem!
    Men han är jättemager och väger nästan ingenting! (han brukar vara ganska mager annars också, men nu är det inte mycket mer än skinn och ben på honom) Så vår slutsats är att han varit instängd men haft tillgång till (åtminstone lite) vatten

Vi har gett honom fri tillgång till vatten, men hittills har han bara fått lite mat, eftersom jag inbillat mej att det kan vara farligt om han äter för mycket på en gång.

Han verkar lite trött men är ganska kelesjuk.

Han är 10 år gammal

Hur gör vi? Bör man åka till veterinären för koll? (Har provat att ringa de närmsta veterinärerna men ingen svarar! Inte ens på journumret!)
    Kan jag vänta till imorgon?

Är det bäst att ge honom torrfoder, eller burkmat, eller spelar det ens någon roll?

• Svar på tråden HJÄLP! Katten verkar ha varit instängd 3 veckor, vad gör vi med honom nu?
  • StarkMamma

Burkmat små portioner ofta nu i början.
    Lycka till!

Snart gör vi nummer 6!
  • Titrania

Tycker nog du redan verkar sköta det rätt vettigt. Lite lite mat till att börja med, för som du säger, så kan han ju må dåligt av för mycket Skulle nästan föreslå att du börjar med "skonkost", dvs kokt ris och kokt fisk.

• Rondellen

Jättesvårt att säga, men han ska ju helt klart inte ha för mkt mat på en gång, bäst av allt vore om ni pratade med en vetrinär.

Majsvälling brukar vara bra för kattungar som inte får di men har svårt att äta vanlig kattmat, kanske skule ni börja med att prova det?

• Rondellen

Just det, läser kokt fisk ovan. Det rekommenderas ges till katter som har diarreé eller andra magproblem. Gissar att det oxå är bra i detta läget.

• parvati

Är han kelsjuk, inte gömmer sig, äter mat och dricker, kissar så är det inget fel på honom. Slutar han äta\dricka och inte kissar måste ni ta veterinärkontakt och sätta dropp men som han är nu behöver han bara vila upp sig.

Observera att jag inte är veterinär utan bara kattägare. Vad skönt att han kom tillbaks! Min katt var borta en hel vecka en påsk för några år sen när han kom hem var han vinglig och stank bensin så vi gissade att han varit instängd i ett garage.

• GravidElla

Du ska INTE ge honom fri tillgång på vatten heller! Endast lite mat och vatten åt gången annars kommer han bara må dåligt. Samma sak hände min katt, som då var borta en månad och också sjukt mager när han kom tillbaka, ringde då djursjukhuset och de sa att det bara var att ha koll, ge lite mat o vatten i taget, låta honom vila där han får vara ifred från barn osv.

Kan nog vara bra att avmaska honom sedan men det kanske man också ska vänta med ett par dagar ( vet ej, fråga vet.) men du behöver nog inte åka till veterinären. Katter klarar mer än vad man tror.

Min krake var också kelsjuk när han kom hem och ville då sova i sängen som han aldrig ville annars. De är nog glada att vara hemma = ) Hoppas det kommer gå bra!

• GulTussilago

Puh, fick äntligen tag i veterinären. Han sa att det räckte fint med att se till att katten fick i sig vätska, och ge mat, lite i taget.
    Nu ska jag gosa med min älskade katt!

Tack för era svar!

Katten brydde sej förresten inte så himla mycket om vattnet men blev helt tokig i doften av kött som vi åt till kvällsmat (så han fick en bit )
    Sambon är å köper lite mumsig kattmat nu (hade naturligtvis bara lite torrfoder hemma)

• Titrania
    GulTussilago skrev 2010-06-15 19:01:51 följande:
    Puh, fick äntligen tag i veterinären. Han sa att det räckte fint med att se till att katten fick i sig vätska, och ge mat, lite i taget.
    Nu ska jag gosa med min älskade katt!

Tack för era svar!

Katten brydde sej förresten inte så himla mycket om vattnet men blev helt tokig i doften av kött som vi åt till kvällsmat (så han fick en bit )
    Sambon är å köper lite mumsig kattmat nu (hade naturligtvis bara lite torrfoder hemma)
    Härligt! Gosa gosa på missen från mig också!
  • skorpionen80

Om han börjar må dåligt efter detta eller börjar äta mindre, ta honom till veterinär och kolla upp levervärdena. Katter har lätt att få fettlever om de inte inte äter på några dagar vilket er älskling inte verkar ha gjort =(

• GulTussilago
    skorpionen80 skrev 2010-06-15 20:54:59 följande:
    Om han börjar må dåligt efter detta eller börjar äta mindre, ta honom till veterinär och kolla upp levervärdena. Katter har lätt att få fettlever om de inte inte äter på några dagar vilket er älskling inte verkar ha gjort =(
    Oj, fettlever låter inget kul..

Än så länge verkar han helt okej! Han har börjat lägga på hullet lite och är inte lika mager
Svar på tråden HJÄLP! Katten verkar ha varit instängd 3 veckor, vad gör vi med honom nu?