• Analoga

De förbannade bladlössen kommer jämt på mina uteblommor!!!!

Jag blir så besviken, ledsen och arg! Varje år samma visa - små gröna äckliga kryp dyker upp på mina växter på balkongen!

Nu har det kommit på en pensé som jag har i en kruka, den är verkligen jättefin och blommar mycket men nu har jag kasserat dem efter jag sett fullt med gröna äckel i den.

Till min fasa såg jag även att jordgubbsampeln blivit angripen. Rev bort bladen som jag såg att det satt löss i men måste antagligen behandla den för den vill nog inte dottern att jag kastar.

Varför har jag sån otur?? Vad gör jag för fel?? Tycker jag sköter dem efter konstens alla regler, plockar vissna blad, ger dem vatten när de behöver etc....

Var kommer krypen ifrån? Har inte hört om någon bekant som har sån otur!

Hur behandlar man jordgubbsampeln på bästa sätt?

• Svar på tråden De förbannade bladlössen kommer jämt på mina uteblommor!!!!
  • Amy1983
    anirac1 skrev 2010-06-15 19:22:06 följande:
    såpavatten & spraya dom bladlöss gillar de inte =)
    Skulle precis föreslå det. Pappa har alltid en sprayflaska med såpavatten i till sina rosor. Funkar finfint Billigt dessutom!
  • Analoga
    Amy1983 skrev 2010-06-16 00:23:22 följande:
    Skulle precis föreslå det. Pappa har alltid en sprayflaska med såpavatten i till sina rosor. Funkar finfint Billigt dessutom!
    Men spraya med såpa på en jordgubbsplanta?? Det är ju bär på den som inte blivit röda ännu, men jordgubbarna lär ju smaka såpa sen när de är dags att äta??
  • Amy1983
    Analoga skrev 2010-06-16 16:27:41 följande:
    Men spraya med såpa på en jordgubbsplanta?? Det är ju bär på den som inte blivit röda ännu, men jordgubbarna lär ju smaka såpa sen när de är dags att äta??
    Du har ju blandat ut såpan i flaskan och jag personligen sköljer alltid jordgubbarna innan jag äter dom. Sköljer dom noga dessutom. Sen behöver man inte spruta direkt på bären utan sprutar man på det gröna så kommer bladlössen inte längre än så
Svar på tråden De förbannade bladlössen kommer jämt på mina uteblommor!!!!