• sagofröken

Gravid och återkommande munsår! Brist?

Jag brukar väldigt sällan ha munsår (herpesmunsår), max 1 gång per år. Sedan jag blev gravid har jag redan fått det tre gånger! Är bara i v.12 och undrar om det ska fortsätta så här.

Förstår att det kan ha med hormoner att göra, men kan det även vara brist på någon vitamin eller mineral? Någon som haft samma problem? Något som har hjälpt?

• Svar på tråden Gravid och återkommande munsår! Brist?
  • Kajsaaa

Låter inte som hormoner men deffenitivt som brist, de vanliaste man får brist på som hjälper mot dålig hy och ger bra sårläkning är, B12, Zink, Selen, kalcium/magnesium och folsyra. Det  behöver du ändå ta extra av när du väntar barn + järn, behovet ökar typ till tre gånger så mycket när du är gravid och du har stort behov när du ammar med. Bra tillskott är märket Great Earth Vitamins TNT, den köpte jag ny av senast igår kostar 240 men varar typ tre månader också. Det är depåtabletter som gör kroppen hinner ta upp mkt mer

• Kajsaaa

Kalcium och manesium har tagit bort alla mina munblåsor och problem med munsår.

• sagofröken

Kajsaa: Tack för svar! Låter ungefär som jag tänkt... Konstigt svårt att få info om sånt här, förutom kosttillskottsreklam, tycker jag. Jag äter redan multivitamin med folsyra, börjat komplettera med extra magnesium, och sedan bm-besöket igår även extra järn.

Får jag fråga hur mycket magnesium respektive kalcium du behövt för att hjälpa mot munsåren? Jag hade nämligen tecken på magnesiumbrist redan innan jag blev gravid och misstänker att jag behöver långt mer än jag tror.

• milli79

Det är bra att få i sig mycket av aminosyran Lysin vilket finns bla i ägg men helst ta i tablettform men kanske inget att rekommendera när man är gravid. Annars är lysin mycket effektivt att ta.

Undvik mat med Arginin tex nötter, koffein och choklad.

www.globalherbalsupplies.com/herpes/herpes_diet_information.htm

"Current research has shown that the amino acid, arginine, can aggravate herpes and bring on an outbreak.

Some foods high in arginine include nuts, chocolate and caffeine.  If a food has a low lysine/arginine  ratio and only a few milligrams of arginine in it, there is no reason to avoid it totally, unless it aggravates the situation further.  

If you do have frequent herpes outbreaks, try cutting back or eliminating these foods from your diet and see if it helps to relieve your symptoms.

It has been found that the amino acid, Lysine, retards virus growth, so you should include in your diet foods high in Lysine and decrease the foods high in L-Arginine (an amino acid that supports the herpes virus).  

Remember, try to balance everything you eat, e.g., if you eat foods high in Arginine, balance them with L-lysine foods or with Lysine/L-lysine tablets (500mg/day minimum). Lysine products can be purchased or from most health food stores and specialty shops." 

Svar på tråden Gravid och återkommande munsår! Brist?