• TereseA

Ingen täckning på mobilen i lägenheten,fel?

Problem med min mobil...har en Sony Ericsson..har Tele2 kontant.
    Nar jag är ute el inne någonstanns har jag alltid bra täckning..men i vår lägenhet har jag ingen täckning alls.Har försökt ställa mig i köket (funkade innan) me nu funkade det inte där heller..alltid när jag pratar i mob så bryts det.Händer samma i hela lägenheten..t.om när jag går in i vårt hus blir det dålig täckning direkt.

Tycker det är jobbigt,för jag kan inte ta emot samtal el ringa förrän det det bryts.Någon som vet om man kan göra något? Fel på mobilen?

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Ingen täckning på mobilen i lägenheten,fel?
  • Anatha

Låt någon kompis eller likande som har en annan operatör prova. Hemma hos mig funkar inte min Tele2 mobil alls på nedervåningen men min sambos Tre funkar hur bra som helst.

• TereseA

Min man har oxå Tele2 fast abonnemang likaså han jobbmobil..är Telia..båda funkar i hela lägenheten.

Akiim är mitt liv 071004
  • Myten

Olika mobiltelefoner har olika bra antenner. En mobil med lite sämre antenn i kombination med Tele2s värdelösa nät kan ge de här problemen.
    Testa att sätta ditt sim-kort i din mans telefon och se om det blir någon skillnad. 

• Anatha

Kolla inställningarna på din mobil så du tex inte bara har den inställd på 3G nätet och din man har sin inställd på både GSM och 3G.

• TereseA
    Anatha skrev 2010-06-16 08:16:25 följande:
    Kolla inställningarna på din mobil så du tex inte bara har den inställd på 3G nätet och din man har sin inställd på både GSM och 3G.
    Tac..ska jag göra..tror att det kan var det.Ska det vara tele2 el gsm el nåt sånt då istället för 3g?
    Akiim är mitt liv 071004
  • Anatha
    TereseA skrev 2010-06-16 19:25:02 följande:
    Tac..ska jag göra..tror att det kan var det.Ska det vara tele2 el gsm el nåt sånt då istället för 3g?
    Du ska ha telefonen inställd på både GSM och 3G för bästa täckning, kolla instruktionsboken.
  • TereseA
    Anatha skrev 2010-06-16 21:26:24 följande:
    Du ska ha telefonen inställd på både GSM och 3G för bästa täckning, kolla instruktionsboken.
    var det jag hade på i mob..vred o vände på inställningarna..verkar inte bättre.Provade chipet i annan mob..var även där dålig mottagning.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Anatha
    TereseA skrev 2010-06-16 22:38:28 följande:
    var det jag hade på i mob..vred o vände på inställningarna..verkar inte bättre.Provade chipet i annan mob..var även där dålig mottagning.
    Beställ nytt chip från Tele2 och se om det hjälper.
  • SVejsan

Det är troligen inte tele2chipet som är problemet eftersom det funkar överallt annars...

Fungerar dina kamraters mobiler i din lägenhet? Har de  samma operatör som dig? Eventuellt så är det så att lägenheten är så placerad gentemot basstationen att den har taskig mottagning.

Bor du i en äldre lägenhet? I en del sådana så putsade man väggarna, men hade under ett metallnät så att putsen skulle fästa... Sov man inte på fysiklektionerna så kommer man ihåg att en sådan kallas en nätbur av sådant slag kallas Faradays bur och dämpar effektivt radiovågor.  Hade en kamrat som inte kunde använda trådlös router till datorn för att det effektivt hindrades av metallnätet.

• Anatha
    SVejsan skrev 2010-06-17 09:02:32 följande:
    Det är troligen inte tele2chipet som är problemet eftersom det funkar överallt annars...
    Fast hon hade provat chipet i en telefon som annars funkade så uteslutningsmetoden säger att det då väl inte finns mer att prova?

Dessa saker måste du testa
    Din telefon med ett annat chip
    Din telefon med ett annat tele2 chip
    En annan telefon med ett annat tele2 chip om det funkar då även
    En annan telefon och ditt tele2 chip
  • SVejsan
    Anatha skrev 2010-06-17 10:00:30 följande:
    Fast hon hade provat chipet i en telefon som annars funkade så uteslutningsmetoden säger att det då väl inte finns mer att prova?

Var står det att hon provade chippet någon annanstans än i hennes lägenhet? Sedan är det som det står ovan att olika telefoner har olika bra antenner. Därför kan sambons funka bättre eller var det den mmobilen du provade kortet i TS?

Chippet har inget med hur bra mottagningen funkar. Det är antennen, telefonen och basstationen som avgör... Skulle det var fel på Chippet skulle det även påverkas någon annanstans än inne i huset...
    Står det Sim-fel eller liknande? Ett simkort skulle inte sluta och fungera bara för att man går inomhus, det skulle ju i så fall även funka dåligt på andra platser där man normalt skulle ha en  bra kontakt.... 
  • SVejsan
    Anatha skrev 2010-06-17 10:00:30 följande:
    Håller dock med om detta - men de är för att utvärdera om det är telefonen eller operatören som är dåliga "på platsen"
  • Mumin75

I vår gamla längenhet så funkade inte telenor (gsm) alls, tele2 gick att få typ en stapel på täckningen men inte mer och bröts ofta... telia och tre funkade ypperligt. Vet inte om det berodde på våra tjocka betongväggar i kombination med tele2:s och telenors ganska dåliga täckning här...  men så fort man klev utanför lägenheten funkade det igen, dock funkade det inte att wappa eller skicka mms med telenor över huvud taget i vår by... jag var tvungen att åka ca 1 mil för att kunna skicka eller ta emot ett mms. Min sambo hade tele2 och jag hade telenor... vi bytte sen till telia och fick full täckning... även i lägenheten. Kompisar som hade 3 hade inga problem med täckningen i vår lägenhet heller. Det var bara tele2 och telenor som inte funkade där.

• Mumin75
    Mumin75 skrev 2010-06-17 13:25:28 följande:
    I vår gamla längenhet så funkade inte telenor (gsm) alls, tele2 gick att få typ en stapel på täckningen men inte mer och bröts ofta... telia och tre funkade ypperligt. Vet inte om det berodde på våra tjocka betongväggar i kombination med tele2:s och telenors ganska dåliga täckning här...  men så fort man klev utanför lägenheten funkade det igen, dock funkade det inte att wappa eller skicka mms med telenor över huvud taget i vår by... jag var tvungen att åka ca 1 mil för att kunna skicka eller ta emot ett mms. Min sambo hade tele2 och jag hade telenor... vi bytte sen till telia och fick full täckning... även i lägenheten. Kompisar som hade 3 hade inga problem med täckningen i vår lägenhet heller. Det var bara tele2 och telenor som inte funkade där.
    Kan tillägga att det är samma för flera jag känner som har telenor och tele2 när dom befinner sig innanför väggarna på vårt köpcenter... även jag och sambon hade problem där när vi hade telenor och tele2. Det gick/går oftast inte alls att prata i telefonen där inne. Men 3 som vi har nu funkar  perfekt och även telia funkade ok där.
  • saltabanditen

Har du gratis kost och logi som staten står för?

Aka bor i fängelse. Där ska det vara avskärmat...

• Stealth
    saltabanditen skrev 2010-06-17 15:41:39 följande:
    Har du gratis kost och logi som staten står för?

Aka bor i fängelse. Där ska det vara avskärmat...
    Det äre inte kan jag berätta!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • TereseA

Var och googlade på priser på andra telefonbolag..kom fram till att Telenor hade en bra prisplan...dessutom kan jag flytta mitt gamla nr till nya startpaketet.Toppen..
    Så hoppas det blir bättre efter startpaketet kommit.

Fick ett sms med kod så skulle man fylla i koden när man beställde startpaketet.Stod att det kan ta upp till 7 dagar innan numret flyttas..numret står väl på nya chipet? el menar dem att man kan få chipet först och flyttningen på nr senare..?..då kan man ju bli utan mob någon dag,

Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Ingen täckning på mobilen i lägenheten,fel?