• gabbilw

Vad plugga om man vill jobba som sveriges motsvarighet till "djurpolis"

Har alltid velat jobba med djur och har så gjort i flera omgångar under åren. Som hästskötare då. Har haft flera hästar, hundar, katter, gnnagare mm. Jag tycker om djur helt enkelt. å så fort jag får tid sitter jag klistarad framför djurpoliserna på animal planet.

Vi har ju inga djurpoliser i sverige, men vad kan man jobba med som liknar det yrket, och vad pluggar man då?

• Svar på tråden Vad plugga om man vill jobba som sveriges motsvarighet till "djurpolis"
  • 851203

Det vill jag oxå veta.. VIll rädda alla "kamphundsraser" från alla okunniga ägare.

• gabbilw

hur blir man det då?

man kan ju söka yrken på arbetsförmedlingen och se massa info om det. den hittade ingenting på varken djurskyddsinspektör eller djurskydd. på djur fick den bara fram veterinär och djurskötare/uppfödare

• seacucumber

Har haft kontakt med en djurskyddsinspektör och hon skriver:

"vi djurkskyddshandläggare har olika utbildningar. Hos oss har folk läst till agronom, lantmästare, miljö- och hälsoskydd med inriktning mot djurskydd, biologi med lite olika inriktningar och etologi- och djurskyddsprogrammet. Sedan finns det de som läst djurskyddskurser men även har annan kompetens t.ex. har vi handläggare som är utbildad hovslagare. Även veterinärer kan jobba som djurskyddshandläggare. "

• gabbilw

tack för svar!

Undra om man har någon möjlighet att få jobb om några år om man utbildar sig inom detta...

• Hillers

Man kan jobba som djurskyddskontrollant, Jordbruksverket är arbetsgivaren. Men det handlar mest om gårdsbesök tror jag. Hör med någon där vilken utbildning som krävs.

http://www.jordbruksverket.se/

Jag tror att det är främst SLU som har högre utbildningar när det gäller den gröna sektorn. Kolla deras hemsida: http://www.slu.se/
    Kanske läsa till Lantmästare eller Agronom med inrikning husdjur? Det gäller ju att man kan branchen innan man åker ut på gårdarna med pekpinnen. Flört

Lycka till!

• Annso1984

som Hillers skrev ovan så tror jag att SLU har flest utbildningar inom det området.

Sen vet jag inte om polisen kanske har någon speciell avdelning för sånt arbete (tänkte då framåt efter utbildningen :)  )

Lycka till!

Svar på tråden Vad plugga om man vill jobba som sveriges motsvarighet till "djurpolis"