• leon2010

Hur bli Fritidsledare?

Har länge funderat på vad jag vill bli i mitt liv.
    Har kommit fram till att jag nog skulle passa riktigt bra som fritidsledare.
    Och funderar lite på hur man kan bli det.
    Har kollat runt lite och som det verkar som så måste jag flytta.
    Kan man inte läsa på distans?
    Det värkar även som att man behöver ha refferenser från yrkeslivet innom fritidsvärksamhet.
    Är det altså så att jag inte skall kunna bli det jag skulle passa som för att jag inte jobbat som det?

Någon med koll?

• Svar på tråden Hur bli Fritidsledare?
  • pratglada tjejen

Jag har nyligen börjat lärarprogrammet yngre åldrar. Jag ska då kunna jobba på förskola upp till 5/6an och fritidshem. Men nästa år kommer dem att dela upp utbildningen. Kolla på studera.nu. Det finns distans.

• Idun

Fast fritidsledare och fritidspedagog är två olika yrken. Det ts menar är väl fritidsledare på Fritidsgård för ungdomar, eller? Den utbildningen finns vad jag vet på folkhögskolor. Det går säkert att komma runt kraven på att ha erfarenhet av yrket- men det kan ju vara bra att ha testat? Försök få nåt timvik. 

• trollbottom

Du kan garanterat komma in på någon folkhögskola som har fritidsledarutbildningen utan erfarenhet. När jag gick var det många i min klass som aldrig jobbat med barn och ungdomar förut.
    Misstänker att det inte finns på distans. Men är du verkligen säker på att det inte finns på någon folkhögskola i närheten? Vart bort du?

• trollbottom

www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/&action=search&isquicksearch=true

Där har du alla folkhögskolor med fritidsledarutbildning. Kanske kan det vara värt att flytta för två år om du får en bra utbildning? Jag själv är nöjd över mitt val att läsa till fritidsledare men jag ångrar valet av skola.

Rekomenderar att följa din magkänsla när det gäller skolor, kolla vilken inriktning dom har och försök anpassa till det du är intresserad av. Kolla rykten om hur skolan är osv. Men det är en bra utbildning

Svar på tråden Hur bli Fritidsledare?