• gladaj ag

Ni som rest utomlands med 4 månaders bebis

Familjen har nu tänkt en sista minuten resa

Vi har en bebis på 4 månader och tänkte höra hur er resa med bebis varit.
    Tips råd om allt kring resa med småbarn önskas.

Solen och värmen i Grekland vet vi att vi bör vara försiktiga med.
    Men hur var er flygresa? Hade ni bärsele eller vart satt er bebis?
    Man får ju inte ta med vätska över 200 ml genom kontrollen, hur löste ni matfrågan då?
    Hade ni sulkey med er?
    Miljoner frågor...

• Svar på tråden Ni som rest utomlands med 4 månaders bebis
  • YokohamaNr2

Hej vi var på sista minuten till Maljorca i två veckor när lillebror var 4 månader och storebror lite över tre. Det gick jättebra, jag ammade helt så behövde inte ta med någon vätska men oftast brukar man få ta med sig ersättning till barn men att du måste smaka på det när du går igenom säkerhetskontrollen. Annars tar du med dig pulver och ber att få tevatten på planet eller i något cafe på flygplatsen.

Vi hade med oss vår stora vagn (Bugaboo Cameleon) det gick  också bra, inga problem med trasig vagn eller något. Vi hade också med oss bärsele som är väldigt smidigt på flygplatser mm

På flyget turades vi om att ha honom i knät, han sov faktiskt mestadelen av resan, jag tycker personligen att det är lättare med så små bebisar än när de blir lite större och rörligare.

Värmen verkade inte heller vara något problem för lillen, det enda som var lite jobbigt var sanden på stranden (fint rim ) Även fast han var så liten har han alltid varit otroligt aktiv och ville absolut inte sitta/ligga i vagnen långa stunder och blev därmed sandig hela tiden men det är ju ine ett stort problem, bara att bada/duscha när ni kommer tillbaka till hotellet.

Lycka till och ha en jättebra semester

• mia maria

Jag har nyligen varit i Turkiet med min 9-månaders lillkille!

Ang att ta med mat/vätska genom säkerhetskontrollen så är det inga problem! Man får ta med mat till bebis som ska ätas under resan.
    Mitt handbagage kollade de inte alls även fast jag hade ett par burkar barnmat däri, varav den ena öppnad.
    När vi skulle resa från Turkiet så blev jag stoppad o fick visa vad för vätska jag hade, o då hade jag t.o.m en skvätt vatten i en nappflaska. Men det var inte frågan om att vara tvungen att provsmaka, utan de ville bara se vad det var!
    Så det där verkar vara olika!

Vi flög på kvällen o natten, så lillen sov konstant från det att vi kommit upp i luften! Jag ammar fortf på kvällar o nätter, så han vaknade bara till nå'n gång o ville ha lite tutte, så det var ju praktiskt.
    Man får ju ett eget litet säkerhetsbälte till de små, som ska spännas fast i den vuxnes, så bärsäle känns lite knepigt...?? Eller menar du att ha en sådan mellan start o landning?
    F.ö så har man ju den lille i knät. På vissa flygningar finns möjlighet till en liten korg att fästa i taket (hatthyllan??) där bebisen kan ligga, men det är oftast bara på långflygningar tror jag.
    Jag blev dock erbjuden en sådan till Turkiet, men min lille var för stor för en sådan.

Jag hade en resesulky med liggläge med. Himla praktiskt!
    Parasoll rekommenderas dock, alternativt en tunn filt att skydda mot solen med.

Fråga gärna om det är nå't mer du undrar över!

• gladaj ag

Bärsele tänkte jag under incheckning samt melllan tid innan flygning och ankomst.
    Resesulky skulle jag köpa på babyproffsen idag, MEN vår son är endast 4 månader och han var på tok för liten för sådan. Minst 6 månaders ålder. Barnvagnen får åka med istället.
    Finns det skötbord ombord?

• mia maria
    gladaj ag skrev 2010-06-19 18:13:46 följande:
    Bärsele tänkte jag under incheckning samt melllan tid innan flygning och ankomst.
    Resesulky skulle jag köpa på babyproffsen idag, MEN vår son är endast 4 månader och han var på tok för liten för sådan. Minst 6 månaders ålder. Barnvagnen får åka med istället.
    Finns det skötbord ombord?
    Ja på vårt flyg så fanns det tre st toaletter m skötbord sa de, men jag behövde dock aldrig använda något.
    Hör med flygbolaget som ni ska flyga med, det brukar gå att maila eller ringa!
  • gladaj ag
    mia maria skrev 2010-06-19 19:56:35 följande:
    Ja på vårt flyg så fanns det tre st toaletter m skötbord sa de, men jag behövde dock aldrig använda något.
    Hör med flygbolaget som ni ska flyga med, det brukar gå att maila eller ringa!
    Ja, jag ska försöka ringa detta franska bolag
    Tack o lov är första turen en nattflygning så vi hoppas på en sovande bebis.
  • mia maria
    gladaj ag skrev 2010-06-19 20:21:53 följande:
    Ja, jag ska försöka ringa detta franska bolag
    Tack o lov är första turen en nattflygning så vi hoppas på en sovande bebis.
    Ja eller maila om det känns lättare!

Lycka till med resan o allt!
  • Ain

Det har alltid funnits skötbord pa de flyg jag varit pa. Inga problem.

Om det är en nattflygning kan du kolla om det finns en babycot som bebisen kan ligga i. Den maste man boka i förväg isafall.

Som folk tidigare skrivit, det gar jättebra att flyga med bebisar. Och du far garanterat uppmärksamhet och hjälp av flygvärdinnor och medpassagerare om du behöver det.

Appropa vätska sa har jag flera ganger haft med mig flera liter mjölk i flaska (till min äldre dotter) och det har inte varit nagra problem att ha det med i handbagage. När barnen varit sma har jag ammat dem vid start och landning.

Vid pa och avgang har jag haft bebisar i bärsjal. Det är jättepraktiskt. Det är ju inte alltid man far tillbaka en vagn vid utgangen även om man fatt haft med sig den till planet. Ofta far man inte den förrän vid bagageutlämningen och da är det bra att ha barnet i sjal sa att man kan ta handbagage eller äldre syskon. 

• Tinnys

Vi flög till thailand när dottern var 4 månader, gick kanon. Hade den vanliga vagnen med och bärsele vid inchekning. Vi fick bra platser och en barnsäng som fästes på väggen framför oss. Där sov hon hela resan, var kanon. Jag ammade fullt och hade inte med mig något annat än blöjor till henne.

• gladaj ag

Tusen tack för alla råd och tips. Känns som vi också kommer klara denna flygning med vår bebis.

Jag kommer ta med tetrapack med ersättning, då jag ej ammar. Och sedan vår bärsele.
    Sedan får vi hjälpas åt med bärning av en förhoppningsvis sovande gosse.
    Annars kan man kanske ta med mjukliften från vagnen. Är ju en hård botten så blir stabilare. Ifall jag inte får svar från flygbolaget.

• sarvid

Man kan ha mjukliften från vanliga vagnen i sulkyn med liggläge, då gör det ju inget att bebisen är liten.

Svar på tråden Ni som rest utomlands med 4 månaders bebis