• TANKGIRL

mollusker???

Hajje....nån mer med mollusker???
    iså fall hur ser era ut å var sitter dem???
    Hur gör ni med hudkontakten med era barn???
    Jag har på låret.... kan inte amma pojken utan byxor, filt el kjol el dylikt ...jobbigt!!!
    Nån med erfarenheter av detta???
    Hur lång tid tog det innan det försvann???
    Min sambo smittade mig ... vi använder samma badhanduk!!!!!
    Men hans är helt väck å jag fick mitt när Liam var nyfödd....

• Svar på tråden mollusker???
  • TANKGIRL

Kan ju inte bara vara jag ????

• skidan

Hade molusker när jag gick i lågstadiet. Fick gå till skolsyster och sprätta bort dem, gjorde jätteont. Min yngsta syster var bebis då. Hon fick hela ryggen full. Det blev fula hål efteråt. Men de syns inte ny när hon är "nästan" vuxen. Jag tror inte att man sprättar bort dem idag. Finns säkert någon bra kräm eller så. De är ju i alla fall inte farliga.

Hjälper dig att flytta upp!

• TANKGIRL

Nej farliga är de inte å de försvinner av sig själv 6mån - 1 år och kommer aldrig tillbaka.... jobbigt bara....=0(

• Jii

Visste inte att vuxna kunde få mollusker....
    Min systers pojk hade mollusker när han var liten, jag tror att hon använde en kräm från hälsokost: A-kräm, som var bra. Men jag minns inte om hon använde den till mollusker eller eksem men den var bra tyckte hon. Det hon använde det till försvann.

Mollusker ser lite läskiga ut...

Vet föresten en jättegod kaka som heter mollusk....

• TANKGIRL

Dem smittas via hudkontakt... å vuxna kan föra det vidare genom nära hudkontakt, sängkläder å handukar....

• pabe

Ajdå, då blir det inget kel mellan LimLim o Ella i veckan...
    Hoppas det försvinner snart!

Läs mer om Mollusker på babynätet:
    baby.sida.nu/

Mollusker

Mollusker orsakas av ett vårtvirus och är vanligt hos barn. De ser ut som små platta vårtor med en liten fördjupning i mitten, och storleken kan variera från storleken av ett knappnålshuvud till några millimeter. Mollusker smittar via hudkontakt eller t ex genom att använda samma handduk.

De är ofarliga, kliar inte och försvinner av sig själva så småningom, men det kan ta ganska lång tid, upp till ett par år är inte ovanligt. Större eller generande mollusker kan man dock skrapa bort vid lokalbedövning eller frysa bort. Eftersom molluskerna orsakas av virus finns inget antibiotikum mot infektionen.

Några huskurer man kan testa själv för att försöka få bort molluskerna:

- Att smörja in molluskerna med aloe vera gel eller saft från maskrosstjälken.

- Leukoplast (zinkhäfta) som finns på apoteket. Av den klipper man små bitar och sätter dessa över varje mollusk. Lapparna sitter fast ungefär en vecka och förhoppningsvis har molluskerna försvunnit eller blivit mindre efter den tiden.

- Att smörja in huden med mjukgörande kräm är bra för att förhindra molluskernas spridning. Torr hud som kliar gör att molluskerna sprids snabbare.

Källa: Babynätet

Svar på tråden mollusker???