• Nafi83

Mått på nackspalt

Jag undra vad som är ett "bra" mått på nackspalten? Igår gjorde vi ett KUB-test men eftersom jag inte lämnade blod förrän igår får vi inget definitivt svar förrän om en vecka. Vi fick dock måttet på nackspalten och nu undrar jag alltså om det är någon som vet vad ett bra mått är?

• Svar på tråden Mått på nackspalt
  • droppen25

Jag tror inte att det finns något enkelt svar på det. Det beror på mammans ålder.
    Mammans ålder är en riskfaktor och spalten en annan. Är mamman 25 är det inte lika allvarligt med ett sämmre värde på spalten som om mamman är 45.

Vi var med i något studie när vi väntade vår nu nioåriga son men vi fick bara denna förklaring och att hans spalt var OK med hänsyn till min frus ålder. Jag tror att de höll på att utvärdera mätmetoden innan den infördes generellt.

• skogsbollen

Ytterligare en länk kommer här, även med mått angivet på normala nackspalter utifrån fostrets ålder.
    Men, vid KUB-testet så är det ju även blodprovet och mammans ålder som vägs in i resultatet.

Väntar oxå resultat på KUB-test, efter att ha gjort blodprovet vid själva UL-undersökningen. Tycker det är jobbigt att vänta. Läser för mycket här på FL och oroar mig för hur blodprovet kan påverka resultatet. UL såg bra ut, liten nackspalt. Men fy för att vänta.

• Nafi83
    skogsbollen skrev 2010-06-16 13:05:11 följande:
    Ytterligare en länk kommer här, även med mått angivet på normala nackspalter utifrån fostrets ålder.
    Men, vid KUB-testet så är det ju även blodprovet och mammans ålder som vägs in i resultatet.

Väntar oxå resultat på KUB-test, efter att ha gjort blodprovet vid själva UL-undersökningen. Tycker det är jobbigt att vänta. Läser för mycket här på FL och oroar mig för hur blodprovet kan påverka resultatet. UL såg bra ut, liten nackspalt. Men fy för att vänta.
    Hur gammal är du? Och hur stor var nackspalten?

Jag tänker att oavsett vilket resultat vi får, så är det ändå vårt blivande barn. Skulle vi få ett barn med tex autism skulle jag tycka det var mycket värre än ett barn med Downs. Och autism kan man inte kolla om barnet har. Downs är långt ifrån det värsta som kan drabba en och ens barn, som jag ser det. Men visst är det jobbigt att vänta på svar.
  • skogsbollen

@Nafi83:
    Nackspalten var 1,0 mm och jag är 35 nu men blir 36 innan bebis kommer.
    Jag vet inte om jag är så rädd för DS heller egentligen, om man inte kan påvisa att det är svåra skador hos bebisen. Mer orolig för de mer ovanliga trisomierna, 13 och 18, och skulle man få veta att barnet har så allvarliga skador att det kanske inte ens klarar sig igenom hela graviditeten och, om det gör det, så kanske det inte orkar med förlossningen, ja då skulle vi välja att avbryta nu så att både bebis och vi slipper onödigt lidande.

• Nafi83

Förstår precis hur du menar. Jag har inte tänkt så mycket på de andra kromosomavvikelserna (lever kanske i viss förnekelse, jag vet inte) utan bara på Downs. Men måttet du fått reda på är ju väldigt bra, om jag har förstått det rätt. Vi fick 1,9 mm så vårt är ju lite värre. Jag är dock "bara" 27. Trots detta är det ju ofta slumpen som avgör. I vilken vecka är du?

Dessa lite mer ovanliga avvikelser, var innebär dessa? Jag vet som sagt inget om detta.

• merenwen
    Nafi83 skrev 2010-06-16 14:48:04 följande:
    Förstår precis hur du menar. Jag har inte tänkt så mycket på de andra kromosomavvikelserna (lever kanske i viss förnekelse, jag vet inte) utan bara på Downs. Men måttet du fått reda på är ju väldigt bra, om jag har förstått det rätt. Vi fick 1,9 mm så vårt är ju lite värre. Jag är dock "bara" 27. Trots detta är det ju ofta slumpen som avgör. I vilken vecka är du?

Dessa lite mer ovanliga avvikelser, var innebär dessa? Jag vet som sagt inget om detta.
    Måttet 1,9 mm på nackspalten är ju jättebra! Allt under 3 mm anses som normalt.
    Själv hade jag måttet 1,8 mm och fick en risk på 1:9200 för Downs Syndrom, vilket är en väldigt låg risk.

Och googla på de andra två trisominerna om du vill veta mer. Trisomi 13 kallas även Pataus syndrom och trisomi 18 kallas Edwards syndrom. Båda innebär grava missbildningar och fostret kanske inte ens överlever.
Svar på tråden Mått på nackspalt