Bilat till spanien med barn...tacksam för svar och hjälp snarast!!

Vi funderar på att bila till spanien-marbella i sommar. Mina föräldrar har hus där. Vi har aldrig bilat långt med småbarn eller varit  i utomlands/soligt land tidigare med barnen . Har två barn 1år8mån och 3 år.

Vad ska vi ha med oss i bilen? leksaker?packningen? vad behöver man ta med sig till barn i ett varmtland? hur många stopp och hur många timmar/mil i mellan varje stopp är lagom/bra? Vilken väg är bäst=snabbast att köra?

Ni som även har bilat till marbella eller omnejd hur lång tid tog det? hur många mil?

Hittade en sida där det stog att det var ca 370 mil till malaga från sthlm,,kan det stämma?
    Hittar inget avstånd mellan sthlm-marbella

Vore jätte tacksam för många svar ocg massor av tips och info

Tack så mycket och ha en fortsatt solig dag

• Svar på tråden Bilat till spanien med barn...tacksam för svar och hjälp snarast!!
  • gelemamman

puffar och lägger i favortier då vi har planer på att göra detta nästa år! =)

• lokisse

jag skulle ta med cd böcker att lysna pa och gjöra manga pauser längst med vägen sa att man kan ut och springa lite om ni reser över dagen annars skulle jag aka natetid och hoppas pa att dom sma liven sover sa mycke som möjligt av resan

Difficile est saturam non scribere
  • Mayen

Vet inte om barnen är för små för CD-böcker. Min dotter är 4 år och 4 mån och först nu skulle de kunna funka. Däremot är bärbar DVD bra. Men 1 år och 8 mån är nog för litet för DVD också.

Du vet nog bäst själv om dina barn orkar med en så lång resa. Min tjej pallar precis med en flygresa på 5,5 tim (med byte nånstans i Europa) eller en bilresa på 3-4 timmar sen är det stopp.

Hoppas dina barn har mer tålamod!

Hur som helst - många stopp och pauser. Är det så långt som 370 mil gissar jag att det tar minst 3-4 dagar att ta sig ner. Kanske finns det Ryanair annars? Ni kan ju hyra en bil när ni kommer fram så ni slipper åka så långt.

TÄNK PÅ: att OM ni ändå bilar att ni bör ha aircondition annars kan det bli olidligt. Jag bor i Italien och utan aircondition kan man inte åka bil på sommaren.

Lycka till!

• framsteg

Verkar stämma med avståndet - men ett tips är att i god tid kolla upp och boka sk biltåg. Bokar man tidigt kan man få det hyfsat billigt. (Insåg dock nu när jag läste att ni inte var ute i god tid för detta, men det kan iaf finnas restplatser över och värt att kolla upp för att slippa köra en bra del av sträckan själv) Finns ett par stycken bland annat: http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/se/start.html Går dock inte till Spanien men ner i Frankrike och bara det kanske är bra som delmål. Har ej åkt själv ännu, men vet andra som rekommenderar det varmt!

• bebben Elias mamma

Det blir mycket billigare att flyga. Vi har funderat på att köra ibland men kommit fram till att det är på tok för långt. Det tar flera dagar, o då får man ju stanna och sova på hotell. Vet en som bilade och de stannade på Disneyland i Frankrike, tror det tog 5 dagar att komma fram. I så fall vill man ju vara där 5-6 veckor minst om det ska vara värt en sån lång bilresa.

• Jagsjälv

Bilar man blir det ju en del av resan och kul! Det är så mysigt att svänga av vägen och ta in på gasthaus och små hotell.
    Avstånd och vägval kan ni hitta på viamichelin.com.
    4 nätter på en sådan lång sträcka borde räcka. Hur lång tid resan tar beror på väder (spöregn) och köer på motorvägarna. Det kan sklija en del faktiskt, har gjort på våra resor till Spanien och Italien. Vi brukar köra 70-100 mil per dag beroende på trafiksituation.

Svar på tråden Bilat till spanien med barn...tacksam för svar och hjälp snarast!!