• Varvet

Babyskydd i framsätet?!

Hej!

Funderar lite på hur vi ska göra med babyskyddet när bäbisen kommer.
    Om några veckor kommer vår nya bil som vi beställt och som har nyckelavstängning för airbag på passagerarsidan fram.
    Har ni haft era barn på en sådan plats med avstängd krockkudde? Har frågat minst 10 ggr på Volvo där vi beställt nya bilen om det är okej och dom säger ju att det är godkänt att sätta en bilstol där.
    Som det känns kommer vi att sätta babyskyddet fram, men man blir ju lite tveksam...

• Svar på tråden Babyskydd i framsätet?!
  • cicci85

Nyckelavstängning ska vara helt säkert, jag skulle kunna sätta barn framför en nyckelavstängd airbag. fast jag föredrar att ha barnen i bak.

• Ilsa

Vi har också en volvo med nyckelavstängning och kommer att ha bebis där. Förstår dock din oro - känner samma sak. Men kommer ändå ha det eftersom jag till slut måste lite till informationen vi har fått.

• blivande fsk lärare

vi har likadant och ringde audi när vi skulle till fjällen för då ville vi ha lillebror fram så en kunde roa storasyster i baksätet,  MEN de kunde ju inte garantera att krockkudden inte löste ut vid en krock eftersom själva kudden finns ju kvar, man bara stängde av så den inte löste ut, men det kunde ju gå sönder kablar vid krocken sa han så de rekommenderade inte att ha bebis fram...
    oj vad vimsigt det blev! fattade ni? men det kanske är olika med olika bilar.. jag skulle vilja ta ut hela jävla kuddsystemet lixom, men det gjorde de inte på audi iaf...

fast vi bytte och hade lillebror fram typ halva vägen iaf, det var ohållbart att sitta i 60 mil med arg storasyster i baksätet....

• Ejin

vi har haft babyskyddet fram... är den urkopplad så är den...

Jag har läst att det aldrig har hänt att en krokkudde har utlösts i en bil där den har varit avstängd någonsin....så de känns rätt lungt...

• evaoregon

Vi har alltid haft båda barnen bak och vid längre resor när barnen behövt lite underhållning så har jag suttit i mitten bak med båda barnen medan maken har kört.  Det har funkat bra. 

Svar på tråden Babyskydd i framsätet?!