• Lismonia

Vad krävs för att bli inlagd på psyk?

Vad krävs för att bli inlagd på psyk?
    Måste man vilja bli inlagd för att bli inlagd?
    Vad händer på psyk, hur blir man behandlad?

Snälla hjälp.

Min kille är så djupt nere att jag tror detta är enda utvägen,
    men hur går man tillväga?

• Svar på tråden Vad krävs för att bli inlagd på psyk?
  • Philippa

Har han ingen kontakt på psyk redan om han är så sjuk?

• Anonym (vårdintyg)

Man skall ofta må så dåligt att man är en fara för sig själv och andra. Vilket man ofta är när man är djupt deprimerad. Ring psykakuten om det är riktigt illa, så får de avgöra. Det verkar inte som om det är tid att beställa tid till psyk, för då kan ni få vänta ett år.

De intervjuar honom och ev. dig och därefter gör de en bedömning om han skall medicineras hemma eller läggas in.

Nej, man MÅSTE inte vilja bli inlagd. Men skall det ske med tvång krävs ofta vårdintyg.

• fruis

Om han bedöms vara en fara för sig själv eller för andra kan han tvångsinläggas men oftast vill de vänta på att patienten själv vill bli inlagd (det är också svårare att få ett tillfrisknande om personen inte är motiverad). Om man ska hårddra det så tvångsinlägger de mest högaktiva psykoser och kraftigt självmordsbenägna som har små barn hemma.

De får medicin och den övervakning de behöver (kan vara allt från ständigt vak till inget alls) samt läkarbedömning. Är man svårt deprimerad kan man t.ex. få elchocker.

• Lismonia

Han började äta antidepp för en vecka sedan och vi väntar på psykiatrin som skall ge besked om dem kommer att erbjuda honom hjälp eller ej.
    Det har gått så långt nu att jag har fått flytta hem till mormor med min son för att vi inte klarar av att se varandra mer. Han bara sitter inne framför datorn hela tiden, är rädd för att gå ut och har ingen ork till något, stänger mig ute helt när han känner press eller jag försöker prata med honom.
    Tror att hans enda chans är att bli inlagd, han har tankar om att ta sitt liv osv.

Hur gör man för att få ett vårdintyg?
    Räcker det med det som läkaren skrev när han fick sin medecin, han skrev bla att han tänkt att ta sitt liv etc.

Jag är helt slutkörd också och har ensamt ansvar för vår son och har stöttat min kille i över 2 år nu och orkar inte mer, så hans familj skall försöka att hjälpa mig. Dem är i England, där han kommer ifrån så kanske kan han åka dit, vet inte.
    Allt verkar så hopplöst.

• Anonym

Det är vanligt att man blir sämre en eller ett par veckor in i antidepressiv behandling. Man bör vara medveten om detta och vaksam ifall man blir självmordsbenägen.
    Jag föreslår att du ringer till psykjouren och får adekvata svar därifrån.

• Lismonia

ja jag skall göra det.

• Anonym (hmm)
    Lismonia skrev 2010-06-16 14:02:42 följande:
    Han började äta antidepp för en vecka sedan och vi väntar på psykiatrin som skall ge besked om dem kommer att erbjuda honom hjälp eller ej.
    Det har gått så långt nu att jag har fått flytta hem till mormor med min son för att vi inte klarar av att se varandra mer. Han bara sitter inne framför datorn hela tiden, är rädd för att gå ut och har ingen ork till något, stänger mig ute helt när han känner press eller jag försöker prata med honom.
    Tror att hans enda chans är att bli inlagd, han har tankar om att ta sitt liv osv.

Hur gör man för att få ett vårdintyg?
    Räcker det med det som läkaren skrev när han fick sin medecin, han skrev bla att han tänkt att ta sitt liv etc.

Jag är helt slutkörd också och har ensamt ansvar för vår son och har stöttat min kille i över 2 år nu och orkar inte mer, så hans familj skall försöka att hjälpa mig. Dem är i England, där han kommer ifrån så kanske kan han åka dit, vet inte.
    Allt verkar så hopplöst.
    Hmm, lämnar du en som har självmordstankar ensam? Som är ditt barns pappa?
  • fruis
    Anonym (hmm) skrev 2010-06-17 23:17:59 följande:
    Hmm ja, är det så konstigt? Hon kanske tänker på vad som är bäst för barnet i den aktuella situationen! Det är ju inte så att hon vill att han ska dö, tvärtom. Hon försöker ju undersöka vilken sorts hjälp hon kan få för hon och barnet kan inte leva i den övervakande situationen längre. Jag tycker att hon gör helt rätt!
  • Lismonia
    Anonym (hmm) skrev 2010-06-17 23:17:59 följande:
    Det har gått så långt att han sa till mig att han inte ville se mig mer,han hoppade även på mig och tog tag i mig på ett sätt som jag inte accepterar,har stått ut med så mycket och alltid hjälpt och stöttat honom för mycket. Han måste nå botten och vakna och bestämma sig vad han vill göra med sitt liv. Är inte jag och sonen nog så är det inget som är det. Det är hans liv och jag kan inte göra något åt vad han beslutar att göra. Han kan hoppa från balkongen om han vill när jag sitter i rummet bredvid hemma.

Han har alltid haft självmordstankar men har aldrig gjort något, tror inte att han kommer att göra det nu heller. Men visst jag är livrädd. Men situationen hemma var inte hälsosam för nån av oss, så jag anser att jag inte hade något annat val än att flytta.
  • Lismonia
    fruis skrev 2010-06-18 08:02:50 följande:
    Hmm ja, är det så konstigt? Hon kanske tänker på vad som är bäst för barnet i den aktuella situationen! Det är ju inte så att hon vill att han ska dö, tvärtom. Hon försöker ju undersöka vilken sorts hjälp hon kan få för hon och barnet kan inte leva i den övervakande situationen längre. Jag tycker att hon gör helt rätt!
    Tack, jag vet att jag gör rätt, har äntligen fattat att jag måste ta hand om mig själv och inte kan bära hela ansvaret för ALLT
    När jag var deprimerad och dagligen satt och slog mig själv och grät hela tiden sa han till mig att jag måste söka hjälp annars kunde han inte leva med mig längre. Det gjorde jag. Nu är det hans tur att visa att han vill leva och att han vill ha oss.
Svar på tråden Vad krävs för att bli inlagd på psyk?