• minihopp11

Det här med att hålla nacken!

Jag håller på att skrika av frustration. Har en 1månads bebis som är sjövild när han ska ammas. Han är så ivrig och slänger sig och tar spjärn med benen så det här att hålla nacken känns jätte svårt. Idag slängde han huvudet bakåt så hastigt att jag inte riktigt hann med, men han verkade inte få ont. Men jag blev så rädd och nu har jag jätte ångest. Är jag en jätte dålig mamma som inte kan hålla min bebis? Jag försöker verkligen men han är så vild. Han spänner kroppen i en båge och slänger med huvudet och jag håller så gott jag kan, men som sagt denna enda gång hann jag inte riktigt med. Bör jag vara orolig????

• Svar på tråden Det här med att hålla nacken!
  • Philippa

Var det en ordentlig sving med nacken skulle jag rekomendera att du rådfrågar BVC....

• April Mamma

Inte en dålig mamma, har nog hänt de flesta.

En dålig mamma är en mamma som slår sitt barn, ignorerar sitt barn samt utsätter sitt barn för faror mm mm..

• minihopp11

Vet inte om jag skulle kalla det sving med nacken. Mer som om man kan kalla att man tappar huvudet åt sidan när man sitter upp eller så.

• Izzo

alla barn är olika starka i nacken vid den åldern, mina bar alltid haft starka nack muskler från början o gjort precis som din bebis.
    Men om du är orolig så ring till bvc o fråga och kom ihåg du är ingen dålig mamma!!!!

• minihopp11

Det är ju skönt att höra att det finns flera barn som är så här "livliga" och att höra att man inte är dålig för det. Man behöver höra det ibland. Så jätte tack!!!

• Cocco

Här händer det säkert en gång om dagen. M är väldigt envis och bara slänger sig ibland trots att jag har stöd så påstar han att han kan själv.

• Bubbis10

Ts

oj vad jag känner med dig för att du tror att du är en dålig mamma, det har inte med saken att göra alls. Alla barn ramlar ngn gng å vi mammor kan inte alltid hinna å se allt eller förhindra trots att vi vill såklart....Min dotter som nu e 11 år var mkt tempraments full som bebis, fick hon inte bröstet på studs så blev hon exakt som du beskriver, spärnade,skrek...å jisses...nu var hon dock mkt mindre än din, men som andra sagt e du orolig för nacken så ring din bvc å kolla med dom. MEN ngn dålig mamma e du inte för detta.

kan hända den bäste.

• Saruten

Du är ingen dålig mamma!!
    Min lille pojk har alltid varit vild med att slänga med huvudet också. Han blev snabbt stadig i nacken men innan dess var det mycket släng hit och dit.
    Jag rådfrågade på BVC och dom trodde inte det var farligt så länge han inte gjorde tecken på att det gjorde ont. Men jag skulle ringa så fort han visade smärta eller så när han slängt med huvudet.

Fråga din BM och förklara din oro. Dom förstår. Du är absolut ingen dålig mamma. En dålig mamma blir inte orolig som du har blivit nu.

• minihopp11

min bebis 1månad har blivit jätte hes, han gallskrek hela förr förra natten. Men vet inte om det har med saken att göra. I går när han skrek hörde jag att han var jätte hes och hans läte var annorlunda.  Är det fler som haft hesa bebisar utan att det varit något? Eller bör man höra sig för hos doktorn? Han har nyst lite grann och snorat ytterst lite ur ena näsborren. Någon som vet om risk för rs-virus nu?

• Saruten
    minihopp11 skrev 2010-06-16 17:48:26 följande:

min bebis 1månad har blivit jätte hes, han gallskrek hela förr förra natten. Men vet inte om det har med saken att göra. I går när han skrek hörde jag att han var jätte hes och hans läte var annorlunda.  Är det fler som haft hesa bebisar utan att det varit något? Eller bör man höra sig för hos doktorn? Han har nyst lite grann och snorat ytterst lite ur ena näsborren. Någon som vet om risk för rs-virus nu?

Min son var jätte förkyld när han var 3 månader. Blev som din, hes, rosslig och snor överallt. Vi fick åka till sjukhuset och testa mot rs. Men det var bara vanlig förkylning. Ring sjukan och fråga helt enkelt. Ingen idé att chansa för en sån liten.
  • loisan31
    minihopp11 skrev 2010-06-16 17:48:26 följande:

Hej,

Nu tror jag att risken för RS virus är minimal, den brukar väl komma runt Jul och strax därefter vad jag hört. Kontakta dr om du är orolig.

Min son har också varit så där och han är stark i nacken, föddes med stark nacke. Jag tror inte du behöver va orolig men som de andra sagt så kolla med BVC annars, och du är definitivt inte en dålig mamma.

Kram
  • Mjesec

Min bebis (nu 2mån) är PRECIS som du beskriver! Var stark i nacke fråns tar och är det fortfarande, man skulle nästan få kramphålle huvudet konstant för att det inte skulle slängas runt ;) Men han har aldrig visat tecken på att ha ont eller så. Han är mest nyfiken på världen runt om :)

Svar på tråden Det här med att hålla nacken!