• soppe

Lite frågor om ersättning

Hur länge kan man förvara färdigblandad ersättning i rumstemperatur? Alltså innan flickan hunnit äta något.

Hur får man bästa resultat av rapsoljan (förhindra förstoppning)? 1 gång om dagen eller 2? Visst är det 1-2 msk/dygn? Hur har det funkat bäst för er?

Vi ger våran 5 veckor tjej NAN1 & använder MAM ultivent dinapp 1, när ska vi byta till dinapp 2?

Nicole 100513
  • Svar på tråden Lite frågor om ersättning
  • Flicka88

Det kunde gå någon timme innan vi gav sonen ersättningen som var "klar att äta" så att säga. Kanske inte det bästa, men han har aldrig mått dåligt eller så. Det bästa är ju såklart att göra iordning och ställa i kylen tills det är daga för matning och då ta fram och värma, men ibland så går ju saker inte som planerat.

Rapsoljan körde vi med 1 gång om dagen. Har aldrig haft problem med förstoppning heller. Vi gav sonen vissa dagar och andra inte.

~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • mariaheterjag

Vi har en flaskvärmare och på instruktionsboken till den står det att flaskan kan stå på eftervärme ett tag men max en timme. Så en timme verkar vara ok. Har vi flaskan bara stående framme tycker jag den kallnar väldigt fort.

• soppe

En timma låter vettigt tycker jag. Är det ingen som vill dela med sig när dom bytt över till dinapp 2?

Nicole 100513 sbergdahl.blogg.se
  • Alcarinque

Hmm, nu var ju detta ett tag sen men jag tror att hon var 3-4 månader när vi bytte Men det är väl bara att prova om du tycker att hon verkar missnöjd med den ni har nu

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Moflo
    soppe skrev 2010-06-17 14:40:14 följande:
    En timma låter vettigt tycker jag. Är det ingen som vill dela med sig när dom bytt över till dinapp 2?
    Vi bytte nog när han var runt 6 veckor. Provade nån gång innan också men märkte att det rann alldeles för fort.
    Så det beror ju alldeles på er lilla tjej, men det kostar ju inget att testa.
  • pluppen200

har gett min son ersättning sen han var 2,5 veckor. Använde också mam flaskor med ventil och tycker det funkar toppen.  Skulle aldrig låta det står mer än en timme för sen börjar ersättningen bli slemmig tycker jag. Har prövat napp 2 också tycker väl inte att det är så särskilt stor skillnad men han är rätt glupsk när han är superhungrig och eftersom jag upplevt skillnaden så liten så har jag behållt napp 1 och väntar med att köpa nya till senare när han behöver 3 istället. Använder samma flaskor för att truga i lite vatten för extra vätska och eftersom det blir blaskigare så måste jag använda 1 för annars sätter han ännu lättare i halsen. Jag bytte från Nan 1 till 2 när han var 2 månader efter att jag frågade min toppen bvc sköterska och hon ansåg inte att det var några problem. Det jag gjorde dock var att blanda 50-50 en period för att det skulle bli en snällare övergång, (plus att jag ville ju inte slänga mat i onödan) men nu äter han 2an utan blandning och det har inte varit några som helst problem med magont eller något och nu är han 3,5 månader.

• pluppen200

glömde säga att jag inte har testa något rapsolja alls, men lillen har inte heller haft problem med magen så jag har inte heller haft någon anledning.

• soppe
    pluppen200 skrev 2010-06-29 11:02:10 följande:
    har gett min son ersättning sen han var 2,5 veckor. Använde också mam flaskor med ventil och tycker det funkar toppen.  Skulle aldrig låta det står mer än en timme för sen börjar ersättningen bli slemmig tycker jag. Har prövat napp 2 också tycker väl inte att det är så särskilt stor skillnad men han är rätt glupsk när han är superhungrig och eftersom jag upplevt skillnaden så liten så har jag behållt napp 1 och väntar med att köpa nya till senare när han behöver 3 istället. Använder samma flaskor för att truga i lite vatten för extra vätska och eftersom det blir blaskigare så måste jag använda 1 för annars sätter han ännu lättare i halsen. Jag bytte från Nan 1 till 2 när han var 2 månader efter att jag frågade min toppen bvc sköterska och hon ansåg inte att det var några problem. Det jag gjorde dock var att blanda 50-50 en period för att det skulle bli en snällare övergång, (plus att jag ville ju inte slänga mat i onödan) men nu äter han 2an utan blandning och det har inte varit några som helst problem med magont eller något och nu är han 3,5 månader.
    Så man kan byta till nan 2 så tidigt? Varför bytte du så tidigt? Blir han mättare av samma mängd nan2 som 1an? Min tjej är nästan bottenlös haha.
  • pluppen200

Ja enligt min bvc sköterska så var det inga problem. Skillnaden mellan 1 och 2 är att 2 innehåller lite mer järn än 1:an och så något som jag inte kommer ihåg vad det heter men hur som haver ska det göra barnet lite mer mätt och enligt både min bvc sköterska och min kompis så kräks dom lite mindre. Och det tycker jag väl att han gör men kräks ändå ibland massor och ibland ingenting. Dock vet jag inte om jag kan påstå att han är mer mätt nu än med 1:an för han äter massor och oftare än förut men det tror jag beror på att han gått i genom 2 stycken extrema tillväxtperioder som nu lugnat ner sig .

• soppe
    pluppen200 skrev 2010-06-29 12:33:12 följande:
    Ja enligt min bvc sköterska så var det inga problem. Skillnaden mellan 1 och 2 är att 2 innehåller lite mer järn än 1:an och så något som jag inte kommer ihåg vad det heter men hur som haver ska det göra barnet lite mer mätt och enligt både min bvc sköterska och min kompis så kräks dom lite mindre. Och det tycker jag väl att han gör men kräks ändå ibland massor och ibland ingenting. Dock vet jag inte om jag kan påstå att han är mer mätt nu än med 1:an för han äter massor och oftare än förut men det tror jag beror på att han gått i genom 2 stycken extrema tillväxtperioder som nu lugnat ner sig .
    Okej så dom äter mer under tillväxtperioderna? Har hört talas om dom, när sägs det att dom är? Kanska därför min tjej har börja äta som en häst nu mittiallt.
  • pluppen200

Jepp dom äter mer dom behöver ju mer energi. När han är i tillväxtperiod kan det vara så att en 180 ml flaska inte räcker ens. När han inte är i tillväxtperiod äter han mellan 120-150 ml (alltså vattenmängden färdig ersättning blir ju lite mer) Dock åt han inte särskilt många mål extra emellan de ordinare målen men ibland hände det. När är väl olika men jag tror han var runt 12-13 veckor senaste när det var extremt då gick han upp 160 gram på 3 dagar vilket är typ det han har någon gång gått upp på 1,5 vecka. Så förmodligen har din lilla prinsessa tillväxtperiod nu när hon vill äta så mycket. Men som sagt det går i perioder. just nu är min lillprins lite förkyld och äter lite mindre och sover mer men är ändå superglad när han är vaken.

• soppe
    pluppen200 skrev 2010-06-29 17:50:58 följande:
    Jepp dom äter mer dom behöver ju mer energi. När han är i tillväxtperiod kan det vara så att en 180 ml flaska inte räcker ens. När han inte är i tillväxtperiod äter han mellan 120-150 ml (alltså vattenmängden färdig ersättning blir ju lite mer) Dock åt han inte särskilt många mål extra emellan de ordinare målen men ibland hände det. När är väl olika men jag tror han var runt 12-13 veckor senaste när det var extremt då gick han upp 160 gram på 3 dagar vilket är typ det han har någon gång gått upp på 1,5 vecka. Så förmodligen har din lilla prinsessa tillväxtperiod nu när hon vill äta så mycket. Men som sagt det går i perioder. just nu är min lillprins lite förkyld och äter lite mindre och sover mer men är ändå superglad när han är vaken.
    Tack för att du har orkat svara på mina många frågor!!
Svar på tråden Lite frågor om ersättning