• Boomtown

Någon som har erfarenhet av maine coon katter?

Jag har blivit helt frälst i denna kattras genom att bara kolla på bilder. Så jag vet ju inte så mycket om dem. Någon som har erfarenhet? Jag är en erfaren kattägare. Men det kanske är så att det inte är så stor skillnad, förutom att de är väldigt stora. Jag kan tänka mig en som inte är helt renrasig för vi ska bara ha den till sällskap.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av maine coon katter?
  • skorpionen80

Fast även om den "bara" ska vara till sällskap så vill ni väl ändå att den ska vara frisk, trygg och se ut som en Maine Coon?

• Boomtown
    skorpionen80 skrev 2010-06-16 16:47:11 följande:
    Fast även om den "bara" ska vara till sällskap så vill ni väl ändå att den ska vara frisk, trygg och se ut som en Maine Coon?
    Jo självklart!

Jag menar bara att vi inte ska ha den som utställningskatt eller behöver ha stamtavla.
  • Millan83

Stamtavla är bra att ha även om man inte ska ställa ut eller avla! På så sätt kan du ha koll på vilka förkatter den har. De kan du sedan leta info på och se om de bär på några sjukdomar etc. 

Jag tycker det är jätteskönt! Och roligt också!! Tänk, jag kan googla på morfars far till min katt och hitta den på nätet!

Renrasiga katter brukar också födas upp av folk som månar om dem, som ser till att de testas för sjukdomar och defekter som kan ställa till problem senare.

I like it! =) Plus att jag gillar att stötta dem som gör sitt bästa för rasen! Man blir ju kär i en ras för att man gillar dem, så då tycker jag det är självklart att köpa av nån som månar om den också!

Jag har själv ingen MC, men en annan semilånghår, nämligen sibirisk katt!

Lycka till med ditt val! Borde finnas rasringar att hitta på nätet. Annars kan du kolla katter.nu och deras forum! Där får man veta allt!  

• Havanna82

MC är otroligt vackra katter!

sjävklart ska du köpa en renrasig, av flera orsaker. För det första så stödjer du inte BYB (backyardbreeders), sedan får du katten hälsokollad, vaccinerad, chippad och massa goda råd av din uppfödare. Även om stamtavlan i sig inte gör någon skillnad så är det så otroligt mycket mer som ligger bakom en renrasig main coon. Självklart finns det oseriösa registerade uppfödare också, så man bör ta tid på sig att söka en bra och seriös uppfödare som man klickar med :)

• EmelieL

Har en Maine coon hane!
    Och dom är väl väldigt sällskapliga :) Det är de enda som är skillnad i princip.. ^^
    Men helt underbara.. :P

• skorpionen80
    EmelieL skrev 2010-06-17 13:00:28 följande:
    Har en Maine coon hane!
    Och dom är väl väldigt sällskapliga :) Det är de enda som är skillnad i princip.. ^^
    Men helt underbara.. :P
    Skillnad på vad?

Maine Coon är semilånghåriga. En regel man brukar gå efter är ju att desto långhårigare ras - desto lugnare katt.  Så perser är lugna i den bemärkelsen att de inte gärna hoppar upp på dina axlar, de håller sig gärna på golvnivå upp till typ midjehöjd, är gärna med och tittar och petar lite med tassen när man gör något osv osv. Dock så får de ju sina rejs och springer som tokar! Sphynx skulle väl vara i andra ändan. Har tyvärr inte haft lyckan att få träffa en annat än på utställning, men av vad jag hört är de gärna med och i allt man gör ;)  Maine Coon ligger närmare perser än sphynx på den skalan, men självklart finns det individuella skillnader!
  • skorpionen80

Och visst ja, är den inte renrasig så gäller självklart inte varken Maine Coonens temperament eller utseende, då man inte vet vad för egenskaper den ärvt.

• EmelieL

Skillnad från andra katter =) Mor min har haft ngr stycken också så.. =)

• Madeleonten

Jag har 6 stycken maine cooner. Cool
    Helt underbar kattras som är framåt, trevlig, rolig, gosig och pratig. Men se till att du köper en renrasig av en seriös uppfödare så att du vet vad du får. Köpa en blandras/huskatt betyder att du varken kan vara säker på att det verkligen är maine coon i eller att den har de egenskaper som maine coon har.
    Att köpa en "renrasig" utan stamtavla är att bli lurad anser jag. Om en så "uppfödare" säljer renrasiga kattungar utan stamtavla ska man fråga sig varför. Det är något skumt med sånt eftersom en stamtavla är den minsta kostnaden när det gäller att föda upp kattungar seriöst. Finns ingen anledning att spara in på den biten om man inte har något att dölja.
    Dessutom testar de flesta riktiga uppfödare sina katter för rasbundna och ärftliga sjukdomar inför avel.

Eftersom jag haft maine coon i många år och även är uppfödare (med ett litet uppehåll) så svarar jag gärna på dina frågor i den mån jag kan. Gå gärna in på www.mainecoon-katten.se och hitta uppfödare och läs om rasen där också.

Tror jag har bilder på coonisar i mitt galleri om du vill se.
    Lycka till!

• Madeleonten
    skorpionen80 skrev 2010-06-17 13:06:52 följande:
    Har tyvärr inte haft lyckan att få träffa en annat än på utställning, men av vad jag hört är de gärna med och i allt man gör ;) 
    Det är det minsta man kan säga, hahahaha! Skrattande
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av maine coon katter?