• Strumpläst83

Uppblåsbar pool på min tomt, vems ansvar?

Hej

Jag undrar om det är någon som är kunnig på lagar och regler gällande större mängder vatten på ens egna tomt.

Vi bor i villa och har en "barn"-pool modell större (~2x1,5 meter, ca 70 djup) som vi tänkte fylla på morgonen så att vattnet på eftermiddagen håller en behaglig temperatur, utan att man behöver springa skytteltrafik med hinkar med varmvatten.
    Men då kommer ju frågan om huruvida jag är ansvarig för att inget grannbarn traskar in på våran tomt och klättrar i och (hemska tanke) drunkar. Vilka skyldigheter har jag? Finns det någon som vet?

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • Svar på tråden Uppblåsbar pool på min tomt, vems ansvar?
  • jeeri74

Jag tror att du är ansvarig. Har man så att säga fast pool måste man ha överdrag alt annat som hindrar att någon ramlar i.

• Strumpläst83

Madlin: Jo det där har jag hittat (googlade innan jag skrev här ) men det verkar gälla "fast installation". Det jag syftar på är en ovanmark-pool.
    Jeeri: det är en ovanmark-pool. Inte fast installation.

• SIN74

Är det inte så att man är ansvarig för allt på sin tomt?

• MLT
    Strumpläst83 skrev 2010-06-16 16:07:10 följande:
    Madlin: Jo det där har jag hittat (googlade innan jag skrev här ) men det verkar gälla "fast installation". Det jag syftar på är en ovanmark-pool.
    Jeeri: det är en ovanmark-pool. Inte fast installation.
    Aha, när jag kom till den översta länken klickade jag mig vidare från en annan sida och tänkte inte på att all info inte kom med :) Det stod iaf: "Fasta pooler omfattas av bygglagstiftningen och det är fastighetsägaren som är ansvarig. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän mark, och ansvaret ligger på anläggningens ägare."

Det är alltså ordningslagen som gäller för dig. Det verkar vara lite luddigt om vad ansvaret innebär, men som jag uppfattar det måste det finnas någon form av staket runt tomten eller skydd över poolen. Det är ju samma med studsmattor, om ett barn går in på en tomt, hoppar och gör illa sig så är det ägaren som blir skyldig vid ev. åtal.
  • hymafr

Du är skyldig att skydda allt vatten på din tomt, även små dammar, enligt den polis jag ringde och frågade.
    Däremot kan man tydligen sätta upp staket med låsbar grind runt vattnet och då ska man inte anses ansvarig längre. Jag tror han sa att det är 140 cm höjd som gäller.

• lokisse

det är ditt ansvar.
    det samma skulle vara om ett barn klätrar upp i ett träd pa din tomt och trillar ner.

Difficile est saturam non scribere
Svar på tråden Uppblåsbar pool på min tomt, vems ansvar?