• Hjälp på kanal5

    Behöver du hjälp av Johnnie, Mattias och Sofia Wistam?

    Kanal 5 gör ett nytt byggprogram!


    Johnnie, Mattias och Sofia Wistam ska tillsammans hjälpa personer som är i nöd och där hemmet är en del av problemet.


    I det här programmet ska personer som verkligen förtjänar hjälp få det.


     Behöver du hjälp eller känner du någon som drabbats av motgångar eller bakslag? Skicka in ansökan redan idag tillsammans med bilder till


     [email protected]


     Eller


    Nordisk Film TV


    ”Hjälp”


    Box 271 84


    102 52 Stockholm

  • Svar på tråden Behöver du hjälp av Johnnie, Mattias och Sofia Wistam?
  • Christina Eriksson

    Hej! Skulle vilja ha hjälp med ett badrum. För snart 2år sen fick min man en stroke (blödning) en rätt kraftig blödning. Han är förlamad i vänster sida, kan inte använda armen men tar sig fram på krycka korta bitar. Problemet är att duschen är för liten och är väl inte handikapps vänlig. Har varit i kontakt med kommunen för att kanske få ett bidrag, dom var här o tittade och föreslog ett dusch draperi o det blir ju ännu värre, han kan ju halka o ramla o då kommer han inte upp. Nu är han satt på sjukersättning och jag jobbar fyra timmar om dagen (drabbades av utmattningssyndrom) så inkomsterna är inte så mycket så vi har tyvärr inte råd med detta själva. Det skulle kännas mycket säkrare med en handikapps anpassad dusch. Jag vet att det finns dom som har det värre så jag förstår om ni inte vill hjälpa. Mvh Christina Eriksson B-Å Abrahamstorp 708, 46595 Nossebro

  • Lovisa Hallén

    Hejsan jag heter Lovisa min mamma dog för ca5 år sedan, min pappa håller på att gå in i väggen, jag har stress och har mycket tankar om min mamma , Hon fick cancer , och efter det har jag mått piss, jag går justnu på medicin för att jag inte ska ha så mycket tankar.. men mer om hemmet.. stökigt tråkigt , vi har inte tid Hjälp oss

  • marberg


    Hej! Jag har följt Era program och är så glad att så många kunnat få Er hjälp med så mkt. Jag vet inte ens var jag ska börja men tar det lite kort från början. Jag föddes i Vänersborg och är äldst av fyra syskon. Vi hade en pappa som led av manodepressiva problem. Han förgrep sig på mig och min syster i 11 år. När jag sedan kunde flytta gjorde jag det med besked, ända ned till Skåne, där jag inte kände någon. Jag fick två barn 1988 och 1989, varefter min yngsta dotter fick en cancersjukdom 1992, Wilm´s tumör. Vi låg på Barnsjukhuset i Lund i 10 mån och det var så klart en hemsk period. När vi väl blev utskrivna och vi skulle börja leva som en familj igen gick inte detta så bra och jag separerade så småningom från barnens far. Det blev några tuffa år ekonomiskt och psykiskt. Det var svårt att somna och veta att barnen fortfarande var vid liv på morgonen. Oron över att Sara skulle få en cancersjukdom igen var stor men även oron för att nästa gång kan det vara Jennys tur. Så kom då den dagen när Sara hade fått cancer igen, 2011. Denna gång var det Hodgkin´s lymfom med en ny omgång av tuff cytostatikabehandling men även av strålbehandling för att hennes hjärna inte skulle ta för mycket stryk då hon fått så mkt när hon var liten. Idag är Sara 28 år och har varit sjukskriven sedan dess. Hon tog skada. Har fått epilepsi, ADHD, och borderline. Nu är oron istället att den dag hon ska gå i pension så har hon inga pensionspoäng och hur ska hon då klara sig och var ska hon bo? Man är ju så klart alltid orolig över sina barn som förälder. För att nu återgå till Västergötland, Mellerud, så bor ju mina syskon kvar och min mamma har nyligen flyttat till ett vårdboende och lämnat huset till min broder Börje, som inte har kunnat klara sig själv genom livet utan dragit på sig både kronofogden och annat. Han har också känt av att Sara behöver mer hjälp än andra barn varför han gav Sara och mig mammas hus som gåva mot att han själv flyttar till något som är mindre och lättare att sköta. Nu är det bara så att mamma hade 100 st katter när hon bodde där. Vi fick hjälp av veterinär och jägare på kommunen som kunde avliva katterna. Problemet är ju att huset är både nedkissat och nedbajsat. Jag och Sara började med våra futtiga medel att renovera köket, hallen och ett sovrum för att vi så småningom ska kunna bo där när jag snart går i pension. Det skulle kunna bli en nystart även för henne med nytt jobb, vänner el studier. Vi skulle så gärna vilja få Er hjälp med lite av renoveringen t e x vardagsrum el badrum? Vet inte om det är något som ni kan el vill ta tag i? Jag har bara foton på min kamera från Saras sjukdom 1992 men det finns ju foton hemma av hur huset ser ut som jag kan bifoga senare om det är något Ni behöver?

    Varma hälsningar

    Yvonne Marberg
    0735-135788
    Yvonne Marberg, 0735-135788
  • adilsmc

    kriver för mig själv,men det är min fru som behöver hjälpen.drabbats av diabetes när jag var 12,sedan fick jag en helt normal dotter 91 och sen en handikappad son 93.träffade min nuvarande fru 2003,fick börja på dialys 2008 fick en ny njure av min syster 2009,åkte på på en stroke 2009 och swn fick vi vår första son,våran andra son kom 2012.har i princip legat på sjukhus en gång om året för blodförgiftning sen nya njuren.fick även charko fot som don oppererade 2016 och nu ska jag op foten igen pga nått som läcker var den 26 seprember.

    då min ena hand inte fungerar och benet inte bär mig så länge behöver vi hjälp,vi har gjort dom stora sakerna som tak,fönster och badrum(som vi inte blev så nöjda med) vi behöver hjälp med hallen och tapetsering hela vägen upp på över våningen,uteplats,utgången till uteplatsen,ingång till badrum,golv i hall,vardagsrum och nedervånibgen.

    min fru är värd allt och mycket mer och våra 2 barn,hon har stöttat mig nått otroligt.

Svar på tråden Behöver du hjälp av Johnnie, Mattias och Sofia Wistam?