• Shaun the sheep

Ska jag låta honom smaka?

Jag har bakat idag och tänkte att vi skulle ha lite mysigt fika efter maten, dvs typ nu.

Jag sa till min treårige son att man bara får smaka kaka om man ätit upp maten,
    vilket han inte gjorde. Ska jag låta honom smaka ändå?

Instinktivt känns det ju fel. Men det är så svårt när han gnäller och surar och ser ledsen ut,
    men hur ska han annars lära sig? 

Jag har varit ganska dålig på det innan, det känns lite som att man inte kan "straffa" honom för nåt som hände för flera timmar sen.. Vad säger ni, hur brukar ni göra? Obestämd

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Ska jag låta honom smaka?
  • swimle

Han ska inte få smaka tycker jag!!

Jag är mycke konsekvänt med mina barn, hotar aldrig om jag inte kan genomföra det!! Hur ska dom annars veta att man menar alvar??  Är ju rättvist för barnet så småning om när dom lär sig vad som gäller och förstår att dom inte vinner med det,, även om det svider i mamma hjärtat

• Saruten

Inte smaka. Har han inte ätit upp så ska han inte få sötsaker. Har du sagt en sak så stå fast vid det. Annars tror han väl att han alltid ska få smaka när han inte ätit upp. Lite gråt, lite skrik så tror han att han ska få igen.

Jag hade sagt nej och ett nej här hemma är ett nej. Nu är inte mitt barn så stort än men ändå. Jag och min sambo har gemensamt sagt att när det kommer till den dagen då vi måste säga ifrån om sådana här saker så ska vi vara konsekventa och rättvisa emot barnet.

• isisisis

Du ska inte säga nånting om du inte kan stå vi det!!!!
    Då kan du lika gärna låta bli!

Kanske lite dumt sagt med tanke på att du visste du skulle baka....eller så kunde du avvärjt innan det var försent,typ.....äter du bara 3 tuggor till så är det bra,eller en liten köttbulle till...
    När du märkte det inte gick längre.
    Eller var det svår mat för honom?

• Amy1983

Jag hade inte heller låtit honom smaka. Dock hade jag nog haft svårt för att själv sitta och äta kakor. Hade nog ställt in den där fikan helt isf. eller smugit åt mig en kaka när jag var helt 100 på att sonen inte sett nåt, ev. senare ikväll efter att sonen gått och lagt sig.

Men jag tror absolut att man ska vara konsekvent för det krävs inte många gånger för att barnen ska lära sig att mamma/pappa gör ändå inte verklighet av sina hot/bestraffningar

• Lena

Han borde inte få smaka eftersom du sa som du gjorde. Men tar han inte till sig mat själv ska han inte behöva äta upp heller!

• solfrost

Jag hade aldrig sagt så till min 3 åring, men det är en annan diskution.
    Har du sagt att han inte får kaka så ge honom ingen.
    Jag tycker det verkar som att många använder maten som makt medel?! För vems skull ska han äta upp maten? Är du aldrig sugen på kaka efter att du anser dig mätt på mat?

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • La Lola

Han blev kanske mätt?
    Äter du alltid upp allt även om du blivit mätt? Det gör inte jag iaf....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • isisisis
    La Lola skrev 2010-06-16 17:45:07 följande:
    Han blev kanske mätt?
    Äter du alltid upp allt även om du blivit mätt? Det gör inte jag iaf....
    Barn brukar ju ganska ofta säga att de är mätta för att de inte har lust helt enkelt,eller för att de inte vill sitta still,eller vill gå och leka<
  • Creator

Jag tycker det är fel att tvinga barn till att äta upp, men man ska aldrig ge med sig pga att barnet gråter, skriker, tjatar eller nåt sånt... då lär sig barnet snabbt och du kommer att få se mkt av den varan!

• Lena
    isisisis skrev 2010-06-16 17:53:35 följande:
    Barn brukar ju ganska ofta säga att de är mätta för att de inte har lust helt enkelt,eller för att de inte vill sitta still,eller vill gå och leka<
    Dottern måste sitta vid bordet tills alla har ätit klart. Det gör ofta att hon äter en del till. Hon är 2år.
Svar på tråden Ska jag låta honom smaka?