• Blandis

Barnböcker/filmer om adoption

Finns det bra barnböcker, typ pekböcker eller böcker med fina bilder, som förklarar/berättar hur en familj blir till genom adoption?

Ja, det kankse t.o.m. finns bra barnfilmer som handlar om adoption.

Så vet ni om det finns bra barnböcker/filmer, som riktar sig till både små och/eller stora barn, tar jag tacksamt emot tips om det. Skriv gärna även vart man får tag på dem.

• Svar på tråden Barnböcker/filmer om adoption
  • Manchester

Mina barn har några av böckerna om Pyret. En del av dem kan vara slutsålda, men tidigare har man i alla fall kunnat köpa dem hos AC. Pyret passar kanske inte för de allra minsta barnen, men kan funka från tre-fyra år. Min sjuåring gillar dem fortfarande. De har också Hämta Joel, som passar förskolebarn. Den finns nog att köpa lite överallt. TV-serien Alice från Kina har vi också. Har för mig att jag köpte den direkt från SVT eller om det var från killen som gjort den. Kanske det går att googla fram?

• Hej och Hopp

Det finns några böcker som inte förklarar adoption och inte ens nämner det men som uppenbarligen handlar om adopterade barn vilket jag tycker är härligt. Att våra familjer skildras i "vanliga" barnböcker.
    Böckerna heter "Magda" och "Magda och loppsockan"

Sedan finns det böcker som verkligen handlar om att förklara barnens bakgrund. Jag har boken "när du föddes i Vietnam" och är nästan säker på att det finns liknande böcker om andra länder - åtminstone Kina...

• sgt pepper

Vet att det finns en JÄTTEFIN dansk barnbok om hur en adoption går till. Kommer dock inte ihåg vad den hette, den fanns i tecknad filmversion också. kolla på danska sidor efter den.
    Finns även en underbar saga somheter hjärat mitt - fäller en tår när jag läser denna underbara barnbok.

• Blandis

Hmmm.... Nu har jag hunnit googla lite, men det verkar vara svårt att få tag på dessa böcker (de på svenska). Många är tyvärr slutsålda i bokhandeln. Men jag har lyckats få tag på två pyretböcker, de andra var som sagt slutsålda och kunde bara beställas från författarens hemsida. Nu ska jag se om ”Hjärtat mitt” finns att beställa från författarens hemsida. För även denna kunde jag inte hitta i bokhandeln.
    Har någon läst den danska barnboken "Hvor kommer du fra"? Undrar om den är lättläst för en som inte kan danska?
    Någon ”Magda” bok hitta ja inte och "Magda och loppsockan" är slut. Skildrar även dessa Magda-böcker ”Magda och strumpsyskonen” och ”Magda och Anton” om ”våra” familjer? Även om de inte gör det kan de ju vara bra barnböcker som är roliga att läsa.

• Hej och Hopp

Hej!
    Är på semester och har inte böckerna här men nu när du skriver så tror jag att de böcker jag har heter "Magda och loppsockan" och "Magda och Anton"

I så fall så handlar "Magda och Anton" om när Magda får en lillebror. På första uppslagen står det att Magda blivit storasyster och så ser man en bild där det står resväskor i huset.
    Jag gillar verkligen att det är en "vanlig barnboksberättelse" som skildrar just vårt sätt att bilda familj!

finns nog ingen "Magda"-bok utan den första är loppsockan och den tredje boken har jag inte läst men ska köpa nu - tack för tipset!

Svar på tråden Barnböcker/filmer om adoption