• Anonym (orolig)

kondylom

jag misstänker att det är kondylom jag har, men jag har inte fått det konstaterat.
    När jag väntade första barnet för 7 år sedan var jag hos en barnmorska som ska att det brukar bli så där knöligt eller vad man ska säga i underlivet när man är gravid. när jag väntade nummer två så föddes hon vaginalt och ingen sa nått om det. Några månader efter så var jag på efterkontroll och tog cellprov och barnmorskan sa inget om vårtorna i underlivet.. Nu när jag tänker efter så har jag haft vårtor i underlivet i säkert 8 år och dom försvinner inte heller. jag har haft samma partner i 9 år och han har aldrig frågat heller och jag har inte vågat berätta heller. kan det vara farligt att inte göra någonting åt dom, kan man få cancer?
    snälla någon som kan hjälpamig att få lite klarhet i detta.

• Svar på tråden kondylom
  • Anonym (.)

Har de suttit där i 8 år så lär det väl inte vara vårtor de försvinner av sig själva efter ett tag.

• Anonym
    Anonym (.) skrev 2010-06-16 21:50:29 följande:
    Har de suttit där i 8 år så lär det väl inte vara vårtor de försvinner av sig själva efter ett tag.
    Det tror jag också, kondylom läker ju faktiskt ut av sig själv... Så långt tid som 8 år har jag aldrig hört att det kan finnas kvar.
  • Anonym (orolig)

nu blev jag bara mer orolig. finns det någon sida som man kan gå in på och kolla hur kondylom ser ut? jag märker inte att jag har vårtorna, men jag känner dom med fingret.

• Anonym

Jag o min sambo kollade upp det där med kondyom när jag blev gravid och det bröt ut på mig och då även han blev smittad. Har man vårtor som inte kliar eller spricker är det troligtvis kondylom. 25% av Sveriges befolkning bär på detta virus och även om vårtorna försvinner bär man alltid på viruset och det är inte alla som det någonsin blir några vårtor på. Har man inga besvär (får man massa så kan de börja skava o blöda osv.) så låter man dem bara vara, annars kan man bränna bort eller få ett medel att pensla på. Kondylom är inget farligt och har man inga besvär behöver man inte göra nåt.

• Anonym (.)
    Anonym (orolig) skrev 2010-06-16 21:56:53 följande:
    nu blev jag bara mer orolig. finns det någon sida som man kan gå in på och kolla hur kondylom ser ut? jag märker inte att jag har vårtorna, men jag känner dom med fingret.
    Det är förmodligen bara ojämnheter i ditt underliv. Gå till en gynekolog och få det bekräftat så du inte behöver oroa dig.
  • Anonym (vet)

Du vet ju inte om det är nya vårtor du fått hela tiden och att de gamla läkt ut. Viruset bär du ju alltid på så jag tror det är kondylom.

• Anonym (orolig)

finns det någon sida man kan gå iin på och kolla hur vårtorna ser ut?

• Anonym

Jag har haft kondylom och vårtorna gör inte ont alls utan de bara känns och syns. Jag brände bort mina, det blev precis som innan igen och jag var extremt lättad över att det var så lätt att göra (jag var på hudmottagningen för att kolla upp det, läkaren konstaterade att det var kondylom och frågade om jag ville bränna bort dem. Självklart ville jag det så han gjorde det direkt, bara lokalbedövning). Jag har googlat och försökt hitta några bra bilder men de få som finns där ser rätt äckliga och skrämmande ut med en massa vårtor, jag hade inte så mycket.

Aja, det får väl bli den här bilden fast du får tänka dig motsvarande vårtor på en tjej. Jag hade 4-5st.

1.bp.blogspot.com/_9SM-TRmAXmA/R9Q_2tf0qhI/AAAAAAAAAGs/nprWm_fAz3w/s400/kondylom2.jpg

• Anonym (orolig)

det var en lite dålig bild, kan du visa några fler. vore snällt

• Anonym

Hittade tyvärr inga bättre när jag googlade, vet inte var man kan hitta andra. Men vårtorna är hudfärgade och man har ingen känsel i dem. De är inte det minsta röda eller så som herpes är och blir som rund"hudflikar" som sticker ut från din vanliga hud. Men jag tycker absolut du kan boka en tid för att få det kollat, det kostar ju inte så mycket och det är skönt att veta om det är det eller inte :)

• Anonym (orolig)

tack för informationen. tycker bara att det är så konstigt att mina vårtor inte har försvunnit.. hur ser herpes ut? någon som vet.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2010-06-18 15:29:21 följande:
    tack för informationen. tycker bara att det är så konstigt att mina vårtor inte har försvunnit.. hur ser herpes ut? någon som vet.
    www.google.se
Svar på tråden kondylom