• Carolie

Likvärdig med socionom

hej.
    jag undrar om det finns någon som vet om man kan läsa på annat sätt än högskola/universitet till socionom?
    Då jag har medelbetyg och gick ut gymnasiet 1991 så har jag inte kommit in på universitetet just till socionom utbildningen vilket jag gärna vill läsa till.
    Är det någon som vet om man kan läsa på annat sätt?
    Bor i Västra Götalands län.
    Tack för alla svar

• Svar på tråden Likvärdig med socionom
  • linslus80

Såvitt jag vet så är det en akademisk utbildning som enbart finns på högskola/universitet. Dock är inte dina gamla betyg helt avgörande, högskoleprovet är en annan väg in. Sedan vet jag att det tidigare fanns en urvalsgrupp till där man la ihop resultatet ifrån högskoleprovet med poäng för arbetslivserfarenhet... Men det var ju några år sedan jag var inne i den svängen och mycket kan ju ändras

• Carolie

hej..ja jag har kållat upp alla de vägar och har inte blivit vald med mina erfarenheter och högskoleprovet..tänkte mer om det fanns nåt likvärdigt med socionom som man kan läsa på ex.vuxengymn.eller folkhögskola,ky-utbildning eller liknande...

• Radha

Behandlingsassistent, du kan inte jobba med myndighetsutövning, men på ex ungdomshem, missbruksvård etc. Många sådana institutioner anställer nog hellre socionomer dock...

• Heavenly Divine

Du kan ju alltid läsa till socialpedagog eller beteendevetare. Då kan man arbeta med liknande arbuppgifter, inte alltid dock, men ibland bör tilläggas.

• FrökenFreja

Jag har gått en utbildning på Linköpings universitet som heter Samhälls-och Kulturanalys. Den är mer inriktad mot samhällsförändring i stort än mot behandling etc. Vet dock att den har lägre intagning än socionom och man kan arbeta med liknande saker.

• Carolie

tack för era svar..ska genast se efter..

• JA77

Varför inte läsa upp sina betyg...?

• Carolie

jag vet inte hur man gör det.Jag fick rådet av en rektor på en utav skolorna att det inte skulle behövas eller göra nån skillnad..

Svar på tråden Likvärdig med socionom