• Busbellan

barn i bil, vad säger lagen?

Jag har läst en hel del rekomendationer om när man kan vända barnet framåt, men vad säger egentligen lagen?
    Att alla barn upp till 135 cm ska sitta i godkänd stol det vet jag, men innan dess då?
    Är det mot lagen att vända en 3-åring framåt eller en 5-åring som inte väger 15 kg?

Jag har inte tänkt vända något barn just nu, men skulle vilja vet hur det egentligen ligger till och vad som faktiskt är mot lagen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden barn i bil, vad säger lagen?
  • pigglet

Stolen är ju inte godkänd framåtvänd förrän barnet väger minst 15 kilo. Så innan dess är det väl olagligt?

• Busbellan
    pigglet skrev 2010-06-16 22:36:38 följande:
    Stolen är ju inte godkänd framåtvänd förrän barnet väger minst 15 kilo. Så innan dess är det väl olagligt?
    Ja, det var lite det jag undrade, räknas det som olagligt då, eller bara dumt
  • pigglet

Jag skulle säga olagligt, eftersom barnet inte sitter godkänt.
    Däremot står väl knappast polisen där med en våg, för att väga barnet.

Tyvärr är det ju så att polisen är det minst farliga du kan råka ut för, i vilket fall. Kör du av vägen, möter en rattfull, krockar eller tvingas göra en tvär inbromsning så är utgången betydligt mer tragisk   :(

(Själv funderar jag inte ens - barnen sitter bakåtvända tills de fyllt 5 år. Punkt.)

• Joico

Om du placerar ett barn som väger säg 13kg i en stol som är godkänd från 15kg så är det olagligt - ja.

Annars är lagen rätt lam vad gäller bakåtvänt/framåtvänt. Rekommendationen är att åka framåtvänd tidigast vid 4års ålder, gärna senare! Men det finns som sagt ingen lag på det. Förutom att du måste hålla viktgränserna för vad stolarna säger.

Om man inte följer lagen och blir stoppad så är böter 2500kr per barn. Men som sagt, det är det sista du ska oroa dig för.. Bakåtvänt är 5 gånger säkrare.

• Teskedsmamman

Lagen säger

Enligt lagen ska alla som åker bil använda bilbälte. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
    Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
    Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

www.ntf.se/konsument/fraga792.asp

3 killar & pojke v32 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • cicci85

Det finns stolar med internbälte som är godkända från 9 kg framåtvända. Tex britax TW och britax MT samt massor av utländska stolar såklart!

• Teskedsmamman
    cicci85 skrev 2010-06-17 15:50:24 följande:
    Det finns stolar med internbälte som är godkända från 9 kg framåtvända. Tex britax TW och britax MT samt massor av utländska stolar såklart!
    Internbälten skall INTE användas framåtvänt, stol och bilens bälte SKALL användas.

Internbälten ökar skador vid en ev krock. Vad jag vet är det sällan 4-5-åringar väger 9 kg...
  • Busbellan
    Teskedsmamman skrev 2010-06-17 16:42:34 följande:
    Internbälten skall INTE användas framåtvänt, stol och bilens bälte SKALL användas.

Internbälten ökar skador vid en ev krock. Vad jag vet är det sällan 4-5-åringar väger 9 kg...
    Ja, rent säkerhetsmässigt är ju det helt klart att föredra, men är det verkligen olagligt att inte använda bilens bälte om den framåtvända stolen är utformad så att man inte behöver det
  • Linastrumpan
    Busbellan skrev 2010-06-17 17:08:21 följande:
    Ja, rent säkerhetsmässigt är ju det helt klart att föredra, men är det verkligen olagligt att inte använda bilens bälte om den framåtvända stolen är utformad så att man inte behöver det
    Nej det är inte olagligt, bara olämpligt. Stolar godkända för framåtvänt åkande med internbälten från 9kg är lagliga att använda så(dock måste ju stolen fästas med bilens bälte) Det är en "särsklid skyddsanordning". Lagen säger ingentig om att den MÅSTE vara bakåtvänd eller enbart framåtvänd från 15kg utan internbälten . Sen att barnet löper stor risk att skadas eller tom dö vid en krock är ju en helt annan sak.....
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • cicci85
    Teskedsmamman skrev 2010-06-17 16:42:34 följande:

Ts undrade ju över lagen, inte rekommendationer. Om man vänder en 1-åring framåt måste man ju använda fempunktsbälte. Man kan använda internbälte till 25 kg på TW. Jag vet att det är mycket olämpligt, men lagligt. Jag fick lagligt vända min son när han va 4 månader.

Busbellan skrev 2010-06-17 17:08:21 följande:

Om stolen är godkänd med internbältet får man såklart använda den så, även om det är säkrare på annat sätt.

• Annanym

Men HUR ska man få ungen att rymmas bakåtvänd till fem år?? Min är 3½ och har redan problem med att knyckla in benen.

• cicci85
    Annanym skrev 2010-06-18 08:49:32 följande:
    Men HUR ska man få ungen att rymmas bakåtvänd till fem år?? Min är 3½ och har redan problem med att knyckla in benen.
    Det är INGA problem! Om man har en Britax twoway Jag tror att det är den enda stolen min son får plats i och då kan han sitta med raka ben. Han fyller snart 5 är minst 115 cm och väger 23-24 kg.

Vilken bilstol har du? Kan den monteras annorlunda för lite mer benplats?
  • Annanym

Har en Britax också, men en endast bakåtvänd. Nej, den kan nog inte monteras annorlunda, den ska ju sitta på ett visst sätt. Hm. Visserligen är min lång, men 115 är han inte. 105 kanske. Och ändå trångt. Kanske får byta stol.

• cicci85
    Annanym skrev 2010-06-18 08:55:50 följande:
    Har en Britax också, men en endast bakåtvänd. Nej, den kan nog inte monteras annorlunda, den ska ju sitta på ett visst sätt. Hm. Visserligen är min lång, men 115 är han inte. 105 kanske. Och ändå trångt. Kanske får byta stol.
    man kan få olika mycket benplats beroende på var nånstans på säten den monteras, men det är ju olika hur mycket stolen får stå utanför kanten.

Om du vill att sonen ska åka bakåtvänt så länge som möjligt är det bra att byta till en twoWay, min son bytte när han va 3,5 år från britax secura, den blev trång då.
  • Cecci78
    Annanym skrev 2010-06-18 08:49:32 följande:
    Min är 5½  och 116 cm lång och det är inga som helst problem att ha honom bakåtvänt. Har också en Britax Twi Way, den bakåtvända som fungerar längst.
Svar på tråden barn i bil, vad säger lagen?