• Aiiiiwa

skadedjur : pälsängrar

usch jag är verkligen jätte äcklad! för några veckor sedan när jag städade sonens rum gjord
    jag en äcklad upptäckt, två avlånga pälsängrar i ena hörnet under sängen. Aldrig har jag sett
    något sådant i verkligheten. ÄR det verkligen sant :O?
    blev så äcklad då jag tycker jag är noggrann med städningen här hemma. byter ofta lakan. dammsugar varje dag m.m.
    men den dagen blev det överdriven städning. fram med allt å skurade och hade mig!
    har hållt extra rent . MEN ändå idag upptäckte jag samma en annan sort av pälsängrar
    som kröp på min sons matta :o guuud där satt jag och plockade upp leksaker.

hur kan detta vara möjligt?
    första gången tänkte jag att de kommer från grannen, att han är oren o så kryper de in hos oss genom väggen :s
    har bara en matta i hela lgh å det är den på sonens rum.
    å de förekommer bara i hans rum

nu kom jag tänka på att pojkvännen har asat hit ett täcke o kudde från hans mamma,
    kan det vara möjlgit att det kommer från de :O jag har i baktankar att jag sett sådana hudar fårn pälsängrar i deras hus en gg.

kan man se äggen som dom lägger?
    vad är skillnaden på sorterna?

jag är verkligen ebsvärad. detta tycker jag inte alls om :(((((( vill itne stöta på fler nu juu!
    hjälp!!!!!!!! kryper i kroppen på mig

• Svar på tråden skadedjur : pälsängrar
  • parvati

Ja de är äckliga men är ju inte farliga. Får man massor med pälsängrar så ska man ringa anticimex men om man bara hittar några stycken så  se bara till att städa noga, även i garderober, köp insektsspray och spraya med i hörnen och under lister..

• Aiiiiwa

nj inget farligr men äckligrt. man vill bara dom ska försvinna.
    har totalt bara hittat 3st i ett o samma rum.

vill bara veta källan. ska köpa insektspray. ......

läste att de först är larver ( de två första jag såg då) sedan puppa sdan bagge ( den jag såg idag)

imorgon ska jag skura sonens rum IGen
    ska försluta o slänga ut den misstänkta täcket o DUNkudden!!! som hänger ihopo med när ja såg domf örsta ggn.
    ska tvätta alla garderober i hallen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! o alla kläderna inne i dom.

om de lagt ägg i kläderna dör dom då när man tvättar dom=
    har inte sett att några kläder är förstörda. usch. ska nog slänga mattan också .. tänk om dom lever i den :S

• Aiiiiwa

hur fort förökar dom sig?

gossedjur :O kan det vara en härlig bra miljöö för dom :S
    usch,, sonen har ju massa sådana. nej nu ska dom ut dom med.

alla gossedjur, mattan, pojkvännens täcka o kudde.
    o alla hans kläder ska tvättas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dränka rum o garderob med insektspray..

• kiwifågel

Ett tips är att frysa in saker som inte går att tvätta, gossedjur och så. In i frysen (ja, i ett par lager påsar om man tycker det är äckligt att de kommer nära maten) och låt ligga där nått dygn.
    De tycker om mörka och trånga utrymmen och ställen man oftast inte rör runt i (typ längst bak i garderobsgolv och liknande så här ligger inget direkt på golvet i såna utrymmen.
    Har fobi mot dessa djur, vet hur du känner dig. Hoppas du får bort dom!
    Juste, killen som kom hit och sanerade sa att de kan flyga in genom fönster också så om du inte har myggnät kanske det vore en idé om du vill gardera dig så mycket som möjligt. Men tyvärr finns ju dessa djur överallt och kan krypa runt från grannar och så... Usch!

• jaghopparhögt

Du överdriver, finns ingen anledning att tvätta t ex gosedjur.
    Håll bara rent den närmaste tiden och låt inga plagg ligga på golvet eller still för länge på andra ställen.
    De har antagligen kommit in genom ett fönster du har haft öppet, det är oftast så pälsängrar kommer in på sommaren. Sen tror jag inte det finns flera olika sorters pälsängrar heller.

• kiwifågel
    jaghopparhögt skrev 2010-06-17 00:52:33 följande:
    Håll bara rent den närmaste tiden och låt inga plagg ligga på golvet eller still för länge på andra ställen.
    De har antagligen kommit in genom ett fönster du har haft öppet, det är oftast så pälsängrar kommer in på sommaren. Sen tror jag inte det finns flera olika sorters pälsängrar heller.
    Nej, det finns ju fläskängrar (och en hel del andra ängrar) också, men det kanske inte var det TS menade?

TS- menade du baggen? Det är samma sorts djur, de är som fjärilar, går igenom olika stadier i livet. Det är baggarna som flyger in genom fönstret och lägger ägg som sedan blir larver.
  • Aiiiiwa
    jo kan kanske stämma dom flygit in. vi har ju alltid fönster öppna. speciellt inne i de rummet då de fönstret öppnas innåt  från sidan.
    medans alla andra utåt i underkant.

känns bara,, tänk om de lagt massa ägg :S så kommer de bara att komma fler o fler.
    jag håller rent. brukar ligga kläder på golve i sonens rum. men ja har sagt ti flera ggr att inte ha dom där. ska köpa en riktig tvättkorg där han kan slänga dom i i ställe!

jag har misstrott där här med flera olika. utan de går igenom stadier, så jag har sett dom i olika. en som larv å nu den idag som bagge,,
  • Aiiiiwa
    kiwifågel skrev 2010-06-17 00:52:11 följande:
    Ett tips är att frysa in saker som inte går att tvätta, gossedjur och så. In i frysen (ja, i ett par lager påsar om man tycker det är äckligt att de kommer nära maten) och låt ligga där nått dygn.
    De tycker om mörka och trånga utrymmen och ställen man oftast inte rör runt i (typ längst bak i garderobsgolv och liknande så här ligger inget direkt på golvet i såna utrymmen.
    Har fobi mot dessa djur, vet hur du känner dig. Hoppas du får bort dom!
    Juste, killen som kom hit och sanerade sa att de kan flyga in genom fönster också så om du inte har myggnät kanske det vore en idé om du vill gardera dig så mycket som möjligt. Men tyvärr finns ju dessa djur överallt och kan krypa runt från grannar och så... Usch!
    har också fobi. kan inte sluta tänka på det. för mig är pälsängrar = skitigt hem
    vilket jag inte anser mitt hem är.
    man såg ju mkt på de där programmet som gick på tv, städakuten lr va de hette.
    dr man ficks e mkt sådana :S

silverfiskar kan jag ta! spindlar dödar jag sen är den borta. men dessa, bara tanken att de
    lägger ägg å så kan de plopppa upp massa sådana :S de skrämmer mig!

att lägga i frysen känns äckligt. känns lättare o tvätta. men va händer då?
    när kan ja känna mig trygg , att dom är helt borta liksom.
  • jaghopparhögt
    Aiiiiwa skrev 2010-06-17 01:08:20 följande:
    har också fobi. kan inte sluta tänka på det. för mig är pälsängrar = skitigt hem
    vilket jag inte anser mitt hem är.
    man såg ju mkt på de där programmet som gick på tv, städakuten lr va de hette.
    dr man ficks e mkt sådana :S

silverfiskar kan jag ta! spindlar dödar jag sen är den borta. men dessa, bara tanken att de
    lägger ägg å så kan de plopppa upp massa sådana :S de skrämmer mig!

att lägga i frysen känns äckligt. känns lättare o tvätta. men va händer då?
    när kan ja känna mig trygg , att dom är helt borta liksom.
    Dte är bara att städa och hålla reda så är det ingen fara.
    Och lägg gärna saker i frysen, det är kanon för saker som inte kan tvättas i 60grader.
    Det är inte äckligt, du kan ha sakerna i en påse.
  • namera

Det här vill ni inte höra, men pälsängrar finns i sisådär 80 till 90% av de svenska hushållen. Det är bara till att tvätta/frysa och se till att inte förvara textilier etc på garderobsgolv. Dessvärre kan de flyga in bara man öppnar en balkongdörr eller ett fönster. Så steg 1 är tveklöst att intala sig själv att de inte är farliga. Äckliga, javisst, men tack och lov nästan pinsamt enkla att ta kål på när man får syn på en.

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • Aiiiiwa
    namera skrev 2010-06-17 04:52:17 följande:
    Det här vill ni inte höra, men pälsängrar finns i sisådär 80 till 90% av de svenska hushållen. Det är bara till att tvätta/frysa och se till att inte förvara textilier etc på garderobsgolv. Dessvärre kan de flyga in bara man öppnar en balkongdörr eller ett fönster. Så steg 1 är tveklöst att intala sig själv att de inte är farliga. Äckliga, javisst, men tack och lov nästan pinsamt enkla att ta kål på när man får syn på en.
    nej men usch :S de ville ja verkligen inte höra.
    har aldig sett förr förrens nu.. har aldrig sett spår av sådana i mina garderober heller.
    nu bor jag i ett lite äldre hyreshus än va ja gjort innan.. mer trånga mörka utrymmen skulle jag gissa.
    känns tryggt o ha mina egna kläder i en riktig fristående garderob ..
    medans sonen har inbyggda lika så i hallen är det sådana. tycker inte om sådana..!!
    §
  • Analoga
    Lever pälsängrar normalt ute i naturen? Det visste inte jag. Trodde det var ett sorts skadedjur som sprids via kläder etc..
  • fija001

Pälsängrar är egentligen bara naturens städare som äter upp päls och sånt från döda djur i naturen. Sen råkar vi ha det väldigt bra inne iv åra hus även för dessa små äckliga varelser med gratis mat men som sagt- ofarliga! Glöm inte att dammsuga längs med listerna i rummet! Det är där de borGlad

• Gettokisse

Jag har oxo panikdille på skadedjur, men något som e riktigt bra är rödcederolja! Testa det! Jag brukar spraya på tygbitar och förvara i botten på garderober/lådor och sen tar jag oljan och häller i en sån där ljuslykta-oljelampa... så att hela hemmet luktar rödcederolja. Det luktar supergott för människor men äckelpäckel för småkryp. Helt klart värt att kolla upp!!

Funkar även för silverfirrar...!

Svar på tråden skadedjur : pälsängrar