• mammatillnovalie

ONT i bröstvårtorna

Det har nu gått 2 dygn sedan min tös föddes och redan nu börjar strulet med amning. Hon fick feltag i början men sedan gick det bättre. Känns som hon får bra tag, gapar stort och suger kraftigt. Dock så gör det så j*vla ont i mina bröstvårtor nu och jag känner även av en slags feberfrossa. Fick också en liten "vattenblåsa" på ena bröstvårtan och det är verkligen nästan olidligt att amma henne. Någon som vet vad det kan bero på? Är det för att man är ovan eller tror ni att hon fortfarande får feltag? Grymt jobbigt att amma henne var 3e timme när det gör såhär ont. Smörjer med bröstmjölk, eller ja det är ju forf. råmjölk, efter varje gång jag ammat och lite till ändå men det hjälper inte än i alla fall.

• Svar på tråden ONT i bröstvårtorna
  • Flickan och kråkan

Sugblåsor är väldigt vanligt att få och beror inte på fel tag. Jag har fått det med bägge mina, det har gått över av sig själv efter ungefär 1 vecka då bröstvårtorna liksom vant sig. Sugblåsor sitter jämt utspritt på vårtan och kan spricka och bli små sår. Ja, det gör sjukt ont. Om man får sår som sitter mer på linje så beror det för det mesta på fel tag.

http://www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/om_amning/mamma/sariga_brostvartor.htm

Lycka till !

• SOG

ja, det gör sjukt ont... för mig tog det ca 1 vecka sen gick det över.. och jag använde bröstkrämen från apoteket flitigt...

Lycka till och hoppas det går över snart!..

• EliLeoMa

Det gör alltid ont första veckan. Det är bara att härda ut, lufta brösten ofta och länge och kläm ut en droppe mjölk efter varje amning som du sedan smörjer bröstvårtan med.

• Junilängtan

Köp vårtskydd i plast på Apoteket!! Det räddade mina ömma bröstvårtor!!

• Prins89

Jag håller med Junilängtan!

Jag har en liten flicka på 6 dagar och har också såriga bröstvårtor. Har suttit och gråtit vid varje amning för det känns som eld! Igår var jag på återbesök på BB och fick pröva en amningsnapp. Den är av plast och du trär den över vårtan. VILKEN SKILLNAD! Nu gör det inte ett dugg ont. Jag ska ha den för lilltjejen är så liten och brösten så stora att hon inte får ett tillräkligt bra grepp om vårtan. så hon sliter och drar upp sår. Ska använda den til såren har läkt och till hon kan ta ett bättre grepp om vårtan! Om du köper en sådan så se till att du får rätt storlek så du inte köper en som är för stor. Då får din plutt käpa så mycket hårdare för att få ut ngt över huivud taget. Sen kan jag säga att såfort mjölken rinner till så blir det mycket bättre... bara de första tagen som svider lite sen rullar de på. Kolla med BB på återbesöket eller åk in och få hjälp med rätt storlek så kan du köpa en själv sen på apoteket eller ngn babyaffär.

Lycka til!

Svar på tråden ONT i bröstvårtorna