• Anonym

Känns som min karl inte har samma mognad och ordförråd som andra vuxna...

Vi har vart tillsammans i 8 år.
    Det jag har märkt med han är att hans ordförråd inte är lika stort som mitt eller andra vuxnas. Han känns också lite mindre mogen än andra.
    Han uttrycker sig med de enklaste orden.
    Så himla svårt att beskriva exakt, men sitter han och en annan tillsammans så märker man det så tydligt, att han känns annorlunda på något vis.

finns det någon sjukdom som kan resultera i hans beteende eller är han bara sådan här?

• Svar på tråden Känns som min karl inte har samma mognad och ordförråd som andra vuxna...
  • Anonym

Han är nog bara så. Såvida du inte upptäckt att det försämrats radikalt med tiden? Hur var han när ni träffades?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-17 07:06:07 följande:
    Han är nog bara så. Såvida du inte upptäckt att det försämrats radikalt med tiden? Hur var han när ni träffades?
    Han var densamme ungefär, lite blygare bara, lite mer tystlåten. Det enda jag har märkt är att han har fått väldigt kort stubin under våra år, och det gäller till alla, han blir lätt irriterad och gapig.
    När vi träffades hade han världens längsta stubin.
  • Lusthan

Det behöver ju inte vara något fel. Läser han lite? Det kan göra att hans ordförråd inte utvecklas. Den mentala biten däremot har jag ingen aning om. Behöver inte vara nått fel där heller mer än att han helt enkelt inte mognat i samma grad som andra. Tror inte det behöver innebära att han har en utvecklingsstörning eller nå sånt. Jag tror nog också att det där med mognaden är något man märker när man känner folk väldigt väl så att jämföra med andra är inte alltid helt rättvisande. Det du ser är det inte säkert att någon annan faktiskt ser.

• Anonym

tex så var vi hos en väninna och hennes man för ett tag sen och jag och hennes man satt och diskuterade och vi kändes på samma nivå i samtalet, min man satt bara och lyssnade och skrattade till lite falskt då och då.
    Den där vuxna konversationen som vuxna har, diskussion, det saknar jag i vårat förhållande.
    Det känns som att jag pratar och han säger "jaja" eller så är det kanske diskussion om något allvarligt, då blir det mothugg eller så säger han "kan vi ta det när det väl gäller?"
    Jag vill ha diskussion, vuxen diskussion! Har jag saknat i alla år!

• Anonym
    Lusthan skrev 2010-06-17 07:13:04 följande:
    Det behöver ju inte vara något fel. Läser han lite? Det kan göra att hans ordförråd inte utvecklas. Den mentala biten däremot har jag ingen aning om. Behöver inte vara nått fel där heller mer än att han helt enkelt inte mognat i samma grad som andra. Tror inte det behöver innebära att han har en utvecklingsstörning eller nå sånt. Jag tror nog också att det där med mognaden är något man märker när man känner folk väldigt väl så att jämföra med andra är inte alltid helt rättvisande. Det du ser är det inte säkert att någon annan faktiskt ser.
    han läser nyheterna, men det är det enda.
  • Anonym

Kom på en till skillnad i språket mellan mig och han. han är inte så snabbtänkt när det gäller saker, jag kommer snabbt på lösningar och svar på frågor. Han är 36 år, när skall han mogna till i talet?

• Anonym

så det har ingenting med iq att göra detta?
    tex så har han alltid vart dålig med hygienen. han duschar sällan, byter inte kalsonger varje dag, borstar inte tänderna varje dag. vet inte om det har med iq eller lathet att göra. själv är jag väldigt noga med min och barnens hygien.

• Maria222

Han kanske har asbergers syndrom?

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Anonym
    Maria222 skrev 2010-06-17 08:05:14 följande:
    Han kanske har asbergers syndrom?
    hm, han är dock väldigt duktig på sitt arbete (cnc) och har körkort, säger inte det emot den sjukdomen lite?
  • Anonym

Nu vet jag inte vad CNC är? Men jag har mått många män som gick någon praktisk linje på gymnasiet, gick vidare till lärling eller yrkesskola och sedan har jobbat hela livet. De har inte läst mer än nödvändigt har har inte utvecklat sitt språk. Man mognar inte bara hux flux och kan en massa nya ord och retorik, sådant måste man lära sig, och helst under ungdomsåren och/eller i tidiga 20-årsåldern.

Du får nog ta din man för den han är eller byta man helt enkelt. Men han kanske inte behöver fylla alla funktioner för dig? Räcker det inte med att han är en bra partner, du kanske kan diskutera saker med andra personer som är lite mer på din nivå?

Svar på tråden Känns som min karl inte har samma mognad och ordförråd som andra vuxna...