• Majras

Gräsklipparen vägrar starta

Precis fyllt på bensin, sen gick gräsklipparen i drygt 15 min och sen bara la den av. Hostar till lite när man drar i snöret, men sen händer inget mer?
    Efter att ha googlat lite på nätet så undrar jag om det kan ha med tändstift eller luftfilter att göra?
    Hur ofta bör man byta det eller ev rengöra?

Så irriterande att bara halva gräsmattan är klippt, det stör mig

• Svar på tråden Gräsklipparen vägrar starta
  • Fikabröds Kungen
    Majras skrev 2010-06-17 10:19:34 följande:
    Precis fyllt på bensin, sen gick gräsklipparen i drygt 15 min och sen bara la den av. Hostar till lite när man drar i snöret, men sen händer inget mer?
    Efter att ha googlat lite på nätet så undrar jag om det kan ha med tändstift eller luftfilter att göra?
    Hur ofta bör man byta det eller ev rengöra?

Så irriterande att bara halva gräsmattan är klippt, det stör mig
    Låter som att den inte får soppa eller gnista kolla stiftet därefter bränsle filtret.
  • Majras

Har nu kunnat klippa nästan hela gräsmattan, dock stannar den så fort man ska gå nerför

• Joico
    Majras skrev 2010-06-17 10:39:48 följande:
    Har nu kunnat klippa nästan hela gräsmattan, dock stannar den så fort man ska gå nerför
    Vad händer om du går baklänges nedför då?
  • Majras
    Joico skrev 2010-06-17 11:13:18 följande:
    Vad händer om du går baklänges nedför då?
    Den varianten provade jag inte, dock har jag nu gått snett över slänten, så nu är hela mattan klippt
  • Isfjord
    Majras skrev 2010-06-17 10:39:48 följande:
    Motorn klarar bara en viss luting, vilka vinklar den klarar åt höger, vänster, uppför och nedför brukar stå i bruksanvisningen, ofta olika vinklar åt olika håll.
    Moderna flygplan som kan flyga upp och ner har lite mer avancerade bränslesystem, annars gäller det i princip alla motorer som drivs av flytande bränsle.
  • Rabarbapuppa
    Isfjord skrev 2010-07-02 01:39:02 följande:
    ......annars gäller det i princip alla motorer som drivs av flytande bränsle....
    ...och som har förgasare. Ska vi nog förtydliga.

Redan under tidigt 40-tal utmanövrerade tyska stridsflygplan de brittiska eftersom de introducerade begreppet bränsleinsprutning.

Bränsleinsprutningssystem har så gott som alla moderna förbränningsmotorer. Men givetvis inte gräsklippare.
    (och min gamla 77'a VW Golf körde jag sällan upp-och-ned heller, för den har förgasare)

/Puppa
  • Isfjord
    Rabarbapuppa skrev 2010-07-02 11:22:57 följande:
    ...och som har förgasare. Ska vi nog förtydliga.

Redan under tidigt 40-tal utmanövrerade tyska stridsflygplan de brittiska eftersom de introducerade begreppet bränsleinsprutning.

Bränsleinsprutningssystem har så gott som alla moderna förbränningsmotorer. Men givetvis inte gräsklippare.
    (och min gamla 77'a VW Golf körde jag sällan upp-och-ned heller, för den har förgasare)

/Puppa
    Gäller även insprutare om man har en vanlig, ej trycksatt tank med utloppet i botten. Vänder du upp och ner på tanken hamnar utloppet i taket och pumpen suger luft. Tror nog inte det finns många bilar som har andra tankkonstruktioner.
  • Rabarbapuppa
    Isfjord skrev 2010-07-02 12:02:16 följande:
    Gäller även insprutare om man har en vanlig, ej trycksatt tank med utloppet i botten. Vänder du upp och ner på tanken hamnar utloppet i taket och pumpen suger luft. Tror nog inte det finns många bilar som har andra tankkonstruktioner.
    Eftersom vi till min stora förtjusning kapat tråden och börjat diskutera bilkörning upp-och-ned   så inser jag just att jag bör ta familjebilen på en felvänd sväng. Ty den har insprut av typen "FSI" som VW benämner den. Slutet system.

/Puppa
  • Rabarbapuppa
    Isfjord skrev 2010-07-02 21:58:52 följande:
    personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public...
    Direktinsprutning i förbränningsrummet är ovanligt på bensinmotorer men inget de är först med, även högt tryck och specialmunstycken. Hittar däremot inget om att det är slutet, speciell tank eller klarar stor lutning.
    Att VW skulle varit först med det är inget jag påstått.
    Att det skulle vara slutet kan nog min verkstad med viss rodnad på kinden skriva under på, eftersom jag skickade tillbaks bilen för avluftning av bränslesystemet då den hade varit inne på ett annat jobb som i sig krävde bortmontering av bränsleanslutningar. "Javisst ja, FSI...." erkände man då. Inget som luftar sig självt.
    Om sen tanken är trycksatt, det tvivlar jag på. Vet inte hur VW har löst detta rent tekniskt faktiskt, men avsåg bara att skojja till det lite i termer av att köra upp och ned. (finns nog värre problem med det än bara bränslet)

/Puppa

Svar på tråden Gräsklipparen vägrar starta