• Doktorn

Namnet Loke?

Med anledning av andra namndiskussioner om fornnordiska namn undrar jag nu över er inställning till namnet Loke. Min uppfattning är att vissa namn har en negativ klang, t.ex. Adolf, Saddam och Sauron. Det känns för mig olämpligt att ge sitt barn en sådant "stämpel" från födseln.

Loke var den onda jätten bland de fornnordiska gudarna.  Citerat från wikipedia om Loke:
    "Han umgicks länge fritt med gudarna, och ingick till och med fostbrödralag med Oden. Hans jättenatur tog dock till slut överhanden, och i myten om Balders död blir han slutgiltigt gudars och människors fiende; han ligger fången till Ragnarök, då han slipper fri och skall anföra ondskans härskaror.  ...  Loke är vacker till utseendet, men uppträder ibland som ondskan personifierad och slugast av alla jättar  ... Fastän han har räddat gudarna ur många knipor är hans svek mycket större..."

Så vad tycker ni - passar "gudars och människors fiende" och '"ondskan personifierad" som namnet på ett litet barn?

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namnet Loke?
  • Rakad Apa

Loke är ett grymt namn! xD

• Doktorn
    Rakad Apa skrev 2010-06-17 12:22:27 följande:
    Loke är ett grymt namn! xD
    Ja visst är det grymt mot ett litet barn?!?  Antar att du inte menade så, men jag kunde inte låta bli... 
  • viracocha

Hur Loke beskrivs är olika beroende på vilken tid beskrivningen kommer ifrån. När norden höll på att bli kristet blev Loke mer och mer lik en djävul för att de olika trosuppfattningarna skulle kunna gå hand i hand.

Jag gillar Loke för att han verkar varit en som rörde om i grytan liksom den grekiska gudinnan Eris. På så sätt tycker jag att båda dessa namn är passande.

Jag tycker heller inte man måste ogilla ett namn bara för att någon elak människa hette så. Jag tror säkert att det finns en och annan illasinnad Jesus i vår värld.

• Doktorn
    viracocha skrev 2010-06-17 12:29:11 följande:
    Hur Loke beskrivs är olika beroende på vilken tid beskrivningen kommer ifrån. När norden höll på att bli kristet blev Loke mer och mer lik en djävul för att de olika trosuppfattningarna skulle kunna gå hand i hand.

Jag gillar Loke för att han verkar varit en som rörde om i grytan liksom den grekiska gudinnan Eris. På så sätt tycker jag att båda dessa namn är passande.

Jag tycker heller inte man måste ogilla ett namn bara för att någon elak människa hette så. Jag tror säkert att det finns en och annan illasinnad Jesus i vår värld.
    Jomenvisst finns det trevliga Adolf, Saddam och Lucifer i världen, men man kan väl välja ett namn som ger positiva associationer istället för negativa?  Vad är det för fel på Balder, liksom?
  • Michisen

Balder är en mesproppsgudom ju.

Men hur som helst - jag personligen skulle inte välja Loke, men mer beroende på att både en vän och en svärfar har varsin hund som heter Loke än för att namnet associeras med the bad guy inom asatron.

I övrigt struntar jag liksom lite i vilket - om någons son heter Loke så tippar jag på att de inte kommer att orsaka Ragnarök i framtiden... Det är ändå en mytologisk figur, till skillnad från den verkliga världens ondskefulla Adolf och Saddam.

• Doktorn
    Michisen skrev 2010-06-17 12:34:01 följande:
    Balder är en mesproppsgudom ju.

Men hur som helst - jag personligen skulle inte välja Loke, men mer beroende på att både en vän och en svärfar har varsin hund som heter Loke än för att namnet associeras med the bad guy inom asatron.

I övrigt struntar jag liksom lite i vilket - om någons son heter Loke så tippar jag på att de inte kommer att orsaka Ragnarök i framtiden... Det är ändå en mytologisk figur, till skillnad från den verkliga världens ondskefulla Adolf och Saddam.
    Visst är han en mesproppsguddom.

Vet inte vad du antar om mig som person, men jag har ingen övertygande läggning åt det ockulta hållet och tror inte heller att personer döpta till Loke skulle förorsaka Ragnarök.   Var bara fundersam över om man vill bli förknippad med bilden av "ondskan personifierad".
    Skulle inte döpa mina barn till Lucifer eller Judas heller.
  • Doktorn
    Michisen skrev 2010-06-17 12:39:39 följande:
    ...min son heter Dexter...
    Aha, inte Sinister? 
  • Michisen
    Doktorn skrev 2010-06-17 12:41:06 följande:
    Aha, inte Sinister? 
    Nej, det får bli lillasysters namn. ;)
  • Doktorn
    Michisen skrev 2010-06-17 12:44:24 följande:
    Nej, det får bli lillasysters namn. ;)
    Nej! Stackars barn, kan du tänka dig att åka till London och presentera dig som "ondskefull"?  Låter lite Voldemort för mig... 
Svar på tråden Namnet Loke?