• Bettie01

Kondylom?

Jag och min sambo har varit tillsammans i lite över två år. Allt har varit bra mellan oss och vi har alltid haft ett bra sexliv med mycket sex.

Iaf för ungerfär några månader kanske upp till ett halvår sedan så upptäckte jag vårtor runt hans kön, alltså i han könshår runt roten av hans kuk. Jag frågade han vad detta var och han visste inte. Dom blev fler och fler, så han gick sedan till doktorn. När han kom hem så hade han fått något slags vårtmedel att smörja/pensla på och när jag frågade han vad doktorn sagt så sa han att doktorn sagt att det var vanliga vårtor.

Nu läste jag alldeles nyligen i ett forum om kondylom och sökte på detta och det låter som om min sambo hade detta? Sökte då även vidare på vanliga vårtor runt kön men hittade ingen annan som blivit drabbad av "vanliga vårtor" runt sin kuk?
    Har han varit otrogen? Jag har dock inte fått några symtom om att vara smittad, och jag vet att det kan vara så att det har legat latent hos honom under tiden vi vart tillsammans så han kan ha fått det innan vi blev ett par.
    Men det talar ju ändån för otrohet då det brukar blossa upp efter någon månad efter smittotillfället.
    Men vet ni någon som annars drabbats av "vanliga" vårtor runt könet?
    Jag ska ringa in och beställa en tid för undersökning hos gyn redan imorgon. Men skulle behöva höra era åsikter och tankar runt detta?

• Svar på tråden Kondylom?
  • Anonym

Eller så är det du som har smittat honom. DU kan ha haft det långt upp i slidan utan att veta om det.

• Anonym

Om han har varit otrogen kan ingen här inne svara på.

Har du frågat honom om läkaren nämnde kondylom?

• Bettie01

Jo, jag har oxå tänkt att det kan ha varit jag. Jag har INTE varit otrogen mot honom under våran tid, utan det e om jag blivit smittat innan ja träffade honom? Glömde dock att ta med det i mitt inlägg.

Trådstartaren
  • Bettie01

Ja det frågade jag honom, men han sa att läkaren hade sagt att det var "vanliga vårtor".

• Anonym
    Bettie01 skrev 2010-06-17 15:47:11 följande:

Ja det frågade jag honom, men han sa att läkaren hade sagt att det var "vanliga vårtor".

Då sa han nog vanliga könsvårtor..

Fråga: I somras fick jag diagnosen kondylom. Nu är problemet det att jag undrar hur jag kan ha fått det. Jag har inte haft någon annan man än, min egen, på 7 år. Jag har INTE varit otrogen och jag tror (hoppas) inte att han har varit otrogen heller. Han har inga symptomer alls. Kan det ligga latent så här många år eller måste någon av oss ha varit otrogen.
    Svar: Kondylom är en av dom sexuellt överförda sjukdomar som kan uppträda i en
    monogam och trogen kärleksrelation. Det finns två andra vanliga åkommor som kan bete sig likadant, nämligen herpes och klamydia. Detta beror dels på att smittan kan ge upphov till slemhinneförändringer som inte känns eller syns, dels att smittämnet ibland kan ligga i en vilande fas i månader eller år och därefter aktiveras.

Vid kondylom är smittoämnet ett virus kallad humant papilloma virus (HPV). Hos dom flesta läker smittan ut av sig självt, men hos några persisterar virus under längre tid, ibland många år. Varför detta sker är inte känt. Jag har under min tid som läkare träffat på många patienter som haft liknande berättelser. Mitt råd är att lita på att
    partnern berättar sanning, och att inte låta smittan förstöra kärleken.

Med vänliga hälsningar

Geo von Krogh, docent och överläkare

Publicerad: 2004-11-26

• Bettie01

Tack för ditt svar!

Men vanliga könsvårtor, vad är det då? Är det en könsjukdom? För det han penslade på luktade som sånt som man penslar på vårtor på händer och fötter ?

• Anonym
    Bettie01 skrev 2010-06-17 16:03:09 följande:
    Tack för ditt svar!

Men vanliga könsvårtor, vad är det då? Är det en könsjukdom? För det han penslade på luktade som sånt som man penslar på vårtor på händer och fötter ?
    DÅ är det kondylom..
  • Anonym
    Bettie01 skrev 2010-06-17 16:03:09 följande:
    Tack för ditt svar!

Var det knallblått? :)
  • Bettie01

Nja det minns ja inte, tror om ja minns rätt att det var genomskinligt?

• Anonym (surfandeman)

Jag fick kondylom av min fru nästan ett år efter vi träffats...
    Då var vi inte en sambos och jag kände mig bensäker på att hon varit otrogen...
    Hon bedyrade sin oskuld och något år senare fick jag höra av en bekant som är läkare att det kan finnas lääääääääänge innan det visar sig..

• Anonym (Emma)

Han kanske skämdes för att säga att han fått en könssjukdom, för det är solklart kondylom han fått.

Man kan ha smittan vilande i kroppen under en lång tid, jag har själv haft det vid två tillfällen, en gång som mycket ung och andra gången efter 8 år i ett förhållande.

Det är inte något man blir frisk ifrån, vårtorna försvinner men viruset finns kvar i kroppen.

• Anonym

Jag fick kondylom när jag var 18 år. Har haft det till och från efter det, jag är 30 år idag. Har nästan alltid några vårtor, men de sitter så långt in att min sambo inte märker dem, inte jag heller. Han vet att jag bidragit med detta. Han har aldrig fått några vårtor, dock.

• Indianica

Kondylom kallas också för vårtor (könsvårtor). Mitt kondylom blossar upp i perioder. Fick det första gången i err förhållande, hade inte varit otrogen, utan hade fått det under det vilda singellivet

Men om nu din man har kondylom, då har du säkert också fått kondylom...och det är mindre bra eftersom det är detta virtus som ger upphov till b.la.livmoderhalscancer...men egentligen borde ni kanske använda kondom tills han fått bort vvårtorna om du vill undvika viruseet och kanske inte blivit smittad än...

• Anonym

Blåsorna brukar bli värst mellan 1-3 månader efter man smittats. Sedan blossar de upp lite då och då under ungefär ett år. Jag har också pratat med en doktor som forskar i detta och han trodde att om man har fått viruset en gång så har man det hela livet.

Mindre blåssor kan dyka upp under senare i livet men i betydligt mindre format och det är just när det finns blåssor då det smittar.

Om din man inte har haft mycket blåssor tidigare på könorganet så är det mycket troligt att han smittats 1-3 månader tillbaka. Blåssorna är störst och flest i början.

Nu flera år senare så kanske jag får lite blåssor 1gg per år, men dom är mycket små och lite.

• Anonym
    Indianica skrev 2010-06-25 00:52:40 följande:
    Kondylom kallas också för vårtor (könsvårtor). Mitt kondylom blossar upp i perioder. Fick det första gången i err förhållande, hade inte varit otrogen, utan hade fått det under det vilda singellivet

Men om nu din man har kondylom, då har du säkert också fått kondylom...och det är mindre bra eftersom det är detta virtus som ger upphov till b.la.livmoderhalscancer...men egentligen borde ni kanske använda kondom tills han fått bort vvårtorna om du vill undvika viruseet och kanske inte blivit smittad än...
    Kondylom smittar fast man har kondom. Om man vill undvika smittan måste man avstå från sex, inklusive oralsex och petting och inte använda samma handduk när man duschat osv. Det fick jag höra av gyn. när min kille fick kondylom (blossade upp, han hade haft det sen länge). Men det hjälpte inte, jag fick det ändå. Vi hade ju haft sex massor innan han gick till gyn. Så nu får man dras med det...
Svar på tråden Kondylom?