• Bling1975

Vegetariskt alternativ till kall buffé?

Vi ska begrava min morfar om en dryg vecka och vill ha något matigt att bjuda på innan tårtan. Vi kommer dock att vara i kyrkans lokal där det inte finns några möjligheter att ha med något varmt och jag inser att det då står helt still i huvudet på mig som annars gärna serverar paj.

Min mamma ville servera någon slags marinerad fläskfilé, sallad, ost och bröd. Men vi har tre gäster som är vegetarianer och bara mer sallad verkar lite elakt även om de säkert skulle välja en vegitarisk sallad annars. Har ni något tips på något enkelt att förbereda som är gott att ha till sallad.

Ca 20 av gästerna kommer att följa med oss hem efteråt för middag så om någon har ett strålande recept på varm mat till många så är det väldigt välkommet.

Stitch längtar efter Lilo
  • Svar på tråden Vegetariskt alternativ till kall buffé?
  • La Lola

Falaffel går att äta kalla.

Middag för många; chili con carne o hembakat bröd

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • DrFlygplan

Gör en pastasallad med marinerade quornbitar.

• Leone i Västerås

Marinerad & grillad quorn är jättegott, och funkar bra att äta kall.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Bling1975

Jag är själv lite skeptiskt till quorn men det kanske är gott. Några andra härliga tips?

• Mama69

Sparris- och västerbottenpaj - smakar jättegod rumstempererad

• Heavenlyfaith

Falafel som La Lola skriver... det hade jag gärna blivit bjuden på!
    Pajer i öron o näsa tycker jag... lite tröttsamt i längden :P

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Leone i Västerås
    Bling1975 skrev 2010-06-17 18:10:42 följande:
    Jag är själv lite skeptiskt till quorn men det kanske är gott. Några andra härliga tips?
    Det är gott om man marinerar det så att det får ordrentlig smak
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • astalacasta

Gör fläskfilén, en grönsallad, ost, bröd och lägg till en matig pastasallad, bönsallad eller potatissallad.

I pastasalladen föreslår jag kokt pasta, soltorkade tomater, gurkbitar, paprika, avocado, rödlök,  samt eventuellt tärnad fetaost (beroende på om de är veganer eller äter ost). En superenkel dressing att röra ner kan man göra av vanlig färdig pesto på burk (ta Barillas, den är godast) som ni rör ut med lite olivolja, vinäger, lite salt och peppar.

I senaste numret av Coops tidning Mersmak var det en bönsallad som verkade god, mot slutet av tidningen. Tror att den hade tre sorters bönor, paprika, kapris, purjolök och fetaost. Kommer ej ihåg dressingen, men du kanske känner någon som är coop-medlem.

Potatissallad tycker jag är godast gjord på färskpotatis med skalet kvar och vinägrett-baserad. Mycket starka och syrliga saker ska det vara i, typ oliver, kapris, fransk senap, citron. Sockerärtor, sparris och sommarlök är andra toppengrejer i färskpotatissallad.

Svar på tråden Vegetariskt alternativ till kall buffé?