• Anonym (fundersam)

Om man har sex två gånger efter varandra, blir spermierna "dåligare" andra gången?

Hej allihopa!

Jag och min man försökte få till det vid ÄL igår, men det slutade med att allt kom utanför. Direkt efter det försökte vi igen och efter ca 30 min så kom han i mig. Men har hört att då är spermiernas kvalité sämre. Eller att de inte är lika starka eller orkar simma så länge.

För de sägs ju att de bästa är att ha sex varannan dag för att hålla spermierna på top.

Betyder det att jag har mindre chans att bli gravid nu, än om första satsen hade kommit i mig? 

• Svar på tråden Om man har sex två gånger efter varandra, blir spermierna "dåligare" andra gången?
  • Anonym (fundersam)

ingen?

• Bridis

Det jag vet (eller i alla fall tro mig veta :P) om ämnet är att antalet spermier i andra laddningen är betydligt mindre i och med det tar lite tid för kroppen att producera en full laddning så att säga.

Men om det skulle vara såpass lågt att det försämrar chansen för befruktning har jag ingen aning om.

• Anonym

Det är ingen risk, de små liver simmar för livet, även i andra utlösningen...tro mig

• Anonym

De har kanske inte hunnit bli lika många men någon sämre kvalité tror jag inte de har. Det är ju nya och "fräscha" spermier som skickas ut.
    Lycka till!

• drömmaromsmått

Nej det ska inte vara någon fara, när man genomgår behandlingar kan killen till och med få komma tillbaka lite senare och lämna en ny omgång om den första varit dålig eftersom den andra omgången kan vara bättre än den första.

Att man ska ha sex varannan dag är inget man behöver bry sig så mycket om, man brukar säga att om killen har problem med spermierna så kan det vara bra om man tar varannan dag men finns inga fel så är det bara att tuta och köra hur mycket man vill.

• Bubbis10

Ts

du kan bli gravid allt fr 3 dagar innan ÄL eller tom 3 dagar efter, MEN kvaliteen bli sämre om man har sex flera gng på rad. Detta vet jag av faktum, andra gng så snart inpå så blir dom färre å inte alls lika livsdugliga. Men det e ju inte omöjligt för det, sen kan det vara så att försatsen åxå gjort dig gravid första gng.

jag å min man har kämpat i 2,5 år med att få en liten, jag tom ringde han på jobbet när jag hade ÄL å han skyndade hem....ändå tog det sån tid..vi kontaktade till slut Sahlgrenska fertilitetsklinik å skulle be om hjälp, dom sa till å börja med så e det säkrast att bli gravid om man har sex varannan var 3dje dag, å detta ville jag inte tro på såklart, hur skulle det kunna bli en bebis med så lite sex. så vi körde på i samma takt (7 gng om dan) haha
    men inget hände å då vi inte var skrivna på samma adress ås fick vi inte ngn hjälp heller-i sverige.
    så vi började kolla andra möjligheter i Danmakr, köpenhamn...å där skulle vi få hjälp.
    Så fort jag fick veta att vi skulle få hjälpå..så hände ngt ...jag slutade fixera mig så å slappnade av, blev gravid direkt å vi behövde aldrig ngn hjälp.

Så nej sats nr 2 är inte så bra...bättre att ta det varannan dag även om det känns trist å man e ivrigt att få till en liten, men att vi inte lyssnade utan ville så gärna så tog det oss 2,5 år. Nu änteligen kommer vår älskade prins i aug :)
    Lycka till

• redneck girl

blir sämre om du gökar flera ggr på raken.har man problem med att bli gravid,är det inget bra sätt.

• Bubbis10
    redneck girl skrev 2010-06-17 21:02:02 följande:
    blir sämre om du gökar flera ggr på raken.har man problem med att bli gravid,är det inget bra sätt.
    Well well hellu my partner in crime ;)
  • redneck girl
    Pregga skrev 2010-06-17 21:02:59 följande:
    Well well hellu my partner in crime ;)
    japp,jag har blivit det tror jag;)
  • Bubbis10
    redneck girl skrev 2010-06-17 21:08:02 följande:
    japp,jag har blivit det tror jag;)
    hahha aa jag tror minsann det :)
  • drömmaromsmått

Nu hojtade jag till min man som sitter borta i soffan och han ger samma svar som mig,han frågade på sahlgrenska i samband med en av våra ivf-behandlingar fick vi svaret att nej det spelar ingen roll om man haft utlösning en stund innan, det kunde istället bli mycket bättre spermier i andra omgången.
    Vi grep som alla andra efter halmstrån och frågade om mängden sex spelade in och fick svaret att är spermierna dåliga så kan det spela in är de av normal kvalitet så nej och så tog läkaren upp exemplet med att många får lämna fler prov då de ska befrukta äggen.

• Bubbis10
    drömmaromsmått skrev 2010-06-17 21:27:49 följande:
    Nu hojtade jag till min man som sitter borta i soffan och han ger samma svar som mig,han frågade på sahlgrenska i samband med en av våra ivf-behandlingar fick vi svaret att nej det spelar ingen roll om man haft utlösning en stund innan, det kunde istället bli mycket bättre spermier i andra omgången.
    Vi grep som alla andra efter halmstrån och frågade om mängden sex spelade in och fick svaret att är spermierna dåliga så kan det spela in är de av normal kvalitet så nej och så tog läkaren upp exemplet med att många får lämna fler prov då de ska befrukta äggen.
    Ursäckta? men det där stämmer inte alls!!
  • drömmaromsmått

Det är en myt att det påverkar fertiliteten negativt att ha mycket sex, spermierna tar inte stryk om man har sex t ex varje dag och gör man det någon gång extra nån dag är inte heller avgörande om det blir bebis eller inte, visst ska man väl inte gå till överdrift eftersom det tar tid för spermier att bli mogna och spermieantalet minskar för varje utlösningen.
    Visst blir antalet mindre om killen haft många utlösningar men samtidigt så kan de vara bättre kvalitet på dem än om man har lite sex.
    Visst inte fel att säga att varannan till var tredje dag är passande eftersom man inte alltid vet hur killens spermier ser ut men jag tycker inte att man ska säga att man minskar chanserna om man har sex varje dag osv.

ett exempel på forskning kring ämnet.
    http://www.alltombarn.se/villhabarn/sex-varje-dag-okar-chansen-att-bli-gravid-1.26515

• Anonym (fundersam)

ja jag blev gravid iaf, men fick tyvärr missfall:(

Svar på tråden Om man har sex två gånger efter varandra, blir spermierna "dåligare" andra gången?