• stormfågel

Glasögon, farligt med "påhittad styrka"

För någon vecka sen hade Lensway en kampanj där de första (den dagen) som köpte galsögon fick dem gratis.

Jag var hemma då och var lite snabb och lyckades få ett lösenord så att jag vann ett par.

Det är år och dar sen jag gjorde en synundersökning för glasögon (använder bara linser dagligdags) så jag bara drog till med siffrorna som jag har har på mina linser, -1,75 på båda ögonen.

Idag fick jag hem glasögonen och jag blev glatt överraskad över att de känns väldigt bra.

Min fråga är nu, kan jag använda dem ibland eller tror ni att jag riskerar att förstöra mina ögon på något sätt?

Kanske till och med någon optiker somvet ?

(Tycker att det känns lite pinsamt att ringa någon optiker och fråga... Och det känns lite självklart att de kommer att säga att det kan vara jättefarligt och  att jag måste in på synundersökning hos dem genast och köpa glasögon för tusentals kronor...)

• Svar på tråden Glasögon, farligt med "påhittad styrka"
  • Tjoflöjt

Jag är inte optiker så jag spekulerar hej viltSkrattande
    Jag tror inte att det är farligt, däremot lär du få ordentligt ont i skallen om det inte är rätt styrka.

• Buster78

Men du har ju samma synfel på både glasögon som linser.... Jag har samma styrka på mina linser som på glasögon!  

• sisterinlaw

Linserna brukar väl ha lite högre styrka jämfört med glasögon. Så, om det var ett tag sedan du fick dina linser kanske din glasögonstyrka är kring den styrkan nu (förutsatt att din syn försämrats lite med tiden- det brukar min göra nämligen).

• Lilly mama

Kan du inte gå och göra en synundersökning då? Om du inte säger något om glasögonen så får du ju veta status på ögonen nu. Om det är så länge sen så borde du ändå gå och kolla. Man ska ju göra en undersäökning varje år för att inte riskera skador på ögonen pga linserna (som kärlinväxt m m). En undersökning kostar inte många kronor.

• stormfågel

Tack för svar!
    Jag har haft glasögonen hela dagen idag och de känns faktiskt bara bra (ingen huvudvärk eller nåt sånt) så jag kanske vågar ha dem.

Jag googlade runt lite innan jag valde glasögonen och det verkar som om folk inte alltid har samma styrka på glasögon och linser. Men tydligen har ju en del det, som du Buster78. Bra!
    Sen har jag har faktiskt även hört tvärt om mot vad du har hört sisterinlaw - att en del har högre styrka på glasögonen...

Min mest pessimistiska fatasi är att de ska vara för starka och att jag ska vänja ögonen vid det och bli helt blind eller nåt .

• stormfågel
    Lilly mama skrev 2010-06-18 19:59:56 följande:
    Kan du inte gå och göra en synundersökning då? Om du inte säger något om glasögonen så får du ju veta status på ögonen nu. Om det är så länge sen så borde du ändå gå och kolla. Man ska ju göra en undersäökning varje år för att inte riskera skador på ögonen pga linserna (som kärlinväxt m m). En undersökning kostar inte många kronor.
    Jag tycker nästan bara att jag har sett erbjudanden på undersökningar om manköper linser, inte bara om man vill ha ett "recept" så att säga.

Men du har säkert rätt om att jag borde gå till en optiker. Det var lääänge sen jag var där.

Hur märker man kärlinväxt? *låter ruggigt*
  • Lindreas

Jag har svagare linser än glasögon, bara som information, ifall intresseklubben kan vara så vänlig att anteckna. :D Nej, men det är säkert inte farligt, det är en myt att ögonen mår dåligt av fel glasögon. Huvudvärk lär du ju märka om du får. ;) Men spring iväg och gör en undersökning, så vet du ju!

• stormfågel
    Lindreas skrev 2010-06-18 20:06:29 följande:
    Jag har svagare linser än glasögon, bara som information, ifall intresseklubben kan vara så vänlig att anteckna. :D Nej, men det är säkert inte farligt, det är en myt att ögonen mår dåligt av fel glasögon. Huvudvärk lär du ju märka om du får. ;) Men spring iväg och gör en undersökning, så vet du ju!
    Inressklubben är närvarande!

Ja ska, jag ska....
     Jag ska bara....
     sa Alfons Åberg
  • Lilly mama

Det är väl det som är lite jobbigt. När man märker det så är det sannolikt försent. I alla fall så kan man nog inte ha linser mer. Som jag förstått det så kan linser orsaka syrebrist i ögat och då växer blodkärlen in för att ge ögat mer syre (antar jag). Man kan ju få andra problem också och för egen del så är det värt några hundra att kolla så ögonen mår bra. Man har ju bara två... Jag skulle inte vilja hamna i den sitsen att jag inte skulle kunna ha linser mer, eftersom jag inte trivs särskilt bra i glasögon.

Optikerna har så klart mest erbjudanden för paket med linser/glasögon, men jag kan inte tänka mig att någon skulle säga nej till att göra en undersökning. De gör det ju inte gratis. Sen kan de ju också tipsa om produktutveckling på området. Linserna har ju blivit grymt mycket bättre på bara några år. Jag vet inte hur det funkar att bara köpa över nätet, men då kanske man inte vågar prova nya t ex silikonlinser eller liknande. Eller så är det bara jag som är så sjukt konservativ och feg att jag inte vågar prova något nytt när det gäller ögonen...

Svar på tråden Glasögon, farligt med "påhittad styrka"