• Lea74

Min bebis småhostar ofta (har gjort det i ett par månader)

Vet någon vad det kan vara? Frågade dr om det kunde vara reflux men det trodde hon ej. Han hade inte haft någon förkylning innan hostandet började, Han kräks inte.

• Svar på tråden Min bebis småhostar ofta (har gjort det i ett par månader)
  • Emelie1988

så gör min bebis med undrar med

• xXMaLoXx
    Luulu skrev 2010-06-17 20:43:04 följande:
    Det gör min son på 5,5 mån med, har gjort det i kanske 1-2 månader..
    undrar varför?!
    Jag har inte exakt koll på när de "brukar" börja med det, men det är ganska vanligt att de liksom "låtsashostar" för att de lär sig att vi föräldrar reagerar på det och ger dem uppmärksamhet. Min son håller på så för jämnan, han är 5 månader...och tycker det är skitkul när jag tittar till honom.
  • Luulu
    xXMaLoXx skrev 2010-06-17 20:48:22 följande:
    Jag har inte exakt koll på när de "brukar" börja med det, men det är ganska vanligt att de liksom "låtsashostar" för att de lär sig att vi föräldrar reagerar på det och ger dem uppmärksamhet. Min son håller på så för jämnan, han är 5 månader...och tycker det är skitkul när jag tittar till honom.
    Joo jag misstänkte att det hade med det att göra faktiskt, därför jag inte kollat upp det mer än att sökt lite på internet! :P
    Mamma till Wilde 091230 - louisevestin.blogspot.com/
  • xXMaLoXx
    Luulu skrev 2010-06-17 21:14:32 följande:
    Joo jag misstänkte att det hade med det att göra faktiskt, därför jag inte kollat upp det mer än att sökt lite på internet! :P
    Hehe, inte jag heller :P

Det låter lite som högfärdshosta här..haha. Han kan även låta som han kippar efter andan, sen bara skrattar han när jag tittar på honom, busfis^^
  • Luulu
    xXMaLoXx skrev 2010-06-17 21:31:23 följande:
    Hehe, inte jag heller :P

Det låter lite som högfärdshosta här..haha. Han kan även låta som han kippar efter andan, sen bara skrattar han när jag tittar på honom, busfis^^
    haha, jaa när Wilde hostar så låter det typ som när man låtsas att man är sjuk eller hur man ska förklara :P haha
    Mamma till Wilde 091230 - louisevestin.blogspot.com/
  • nettan75

Har en 11 månaders som också gjort/gör så.. Om hon hostar tex för att hon satt ngt i halsen och jag säger " men oj då. hosti hosti" så börjar hon tokhosta och det låter ju inte nåååå krystat eller spelat!!!

• Helene70

Han vill bara ha uppmärksamhet.

Så gör min pojke också. Visst är det supersöttHjärta?

• Sephiroth

Varning! Det kan vara uppmärksamhetsgrej, för våran son log alltid när vi tittade på honom när han hostade. Så höll han på ca två veckor eller något liknande, men när vi skulle och ta femmånadersvaccinet så hade han bronkit. Bäst att låta en läkare lyssna på lungorna. =)

Han hostade också som små söta högfärdshostningar. =)

• xXMaLoXx
    Luulu skrev 2010-06-17 21:40:41 följande:
    haha, jaa när Wilde hostar så låter det typ som när man låtsas att man är sjuk eller hur man ska förklara :P haha
    Haha, ja...det hörs att det är fejkat, lite småsött^^
    Sephiroth skrev 2010-06-17 21:46:36 följande:
    Varning! Det kan vara uppmärksamhetsgrej, för våran son log alltid när vi tittade på honom när han hostade. Så höll han på ca två veckor eller något liknande, men när vi skulle och ta femmånadersvaccinet så hade han bronkit. Bäst att låta en läkare lyssna på lungorna. =)

Jag är dock rätt säker på att det är uppmärksamhet i vårat fall. Hade det handlat om bronkit så hade det nog varit ett annat mönster i det, får jag för mig iaf. Han har hållt på länge och man tycker väl att om det hade handlat om bronkit så hade väl läget förvärrats efterhand?
  • Sephiroth
    xXMaLoXx skrev 2010-06-17 22:03:11 följande:

Jag är dock rätt säker på att det är uppmärksamhet i vårat fall. Hade det handlat om bronkit så hade det nog varit ett annat mönster i det, får jag för mig iaf. Han har hållt på länge och man tycker väl att om det hade handlat om bronkit så hade väl läget förvärrats efterhand?
    Varför inte bara kolla det? Jag trodde också att han bara "stilade".
  • Sephiroth
    xXMaLoXx skrev 2010-06-17 22:03:11 följande:

Dessutom så gjorde hans bäbiskompis likadant, så vi trodde att han fått det från honom. Det visade sig att han säkert fått det av honom, men att han var sjuk och inte lekte.

Struntsamma, hur ska jag veta om just ditt barn är sjukt? =) Säger bara tvärt emot alla andra här inne som tycker att man ska utgå från att bäbisen leker istället för att kolla med BVC eller läkare.
  • xXMaLoXx
    Sephiroth skrev 2010-06-18 07:28:55 följande:
    Dessutom så gjorde hans bäbiskompis likadant, så vi trodde att han fått det från honom. Det visade sig att han säkert fått det av honom, men att han var sjuk och inte lekte.

Struntsamma, hur ska jag veta om just ditt barn är sjukt? =) Säger bara tvärt emot alla andra här inne som tycker att man ska utgå från att bäbisen leker istället för att kolla med BVC eller läkare.
    Det är väl klart att man kan kolla upp det, allt behöver ju inte vara lek som du säger..trots att det är ett vanligt beteende hos barn i just den åldern.

Gjorde de något åt din lilles bronkit? Hos vuxna så gör man ju sällan något om man inte får andra och värre besvär än "lite" hosta.
  • Sephiroth
    xXMaLoXx skrev 2010-06-18 08:05:43 följande:
    Det är väl klart att man kan kolla upp det, allt behöver ju inte vara lek som du säger..trots att det är ett vanligt beteende hos barn i just den åldern.

Gjorde de något åt din lilles bronkit? Hos vuxna så gör man ju sällan något om man inte får andra och värre besvär än "lite" hosta.
    Japp han fick ventoline för att kunna andas lättare. =) Tyvärr blev han magsjuk dagen efter vi var på BVC så det blev inte mycket ventolinande. ;)

Ville mest bara påpeka att det inte behöver vara lek, som även jag trodde först.
  • MikuAndSaraLi

Min dotter började med det tidigt.
    Hon märkte att jag (medvetet eller inte) gjorde det närjag t.ex tapade rösten i en swkund, något fastnade  i halsen etc etc.
    Tycker det är jättebra.
    Nu kan hon harkla sej och hosta järnet IFALL något skulle fastna i halsen.

Svar på tråden Min bebis småhostar ofta (har gjort det i ett par månader)