• kulan2010

Uska, måste man lära sig ta blodprov?

Är det någon som vet ifall man måste lära sig ta blodprov (och göra det på riktiga människor) som uska? Går det att välja bort den kursen eller är det ett grundläggande måste för att kunna bli usk. Vilken kurs lär man sig detta i?

• Svar på tråden Uska, måste man lära sig ta blodprov?
  • sjöberg75

Om du väljer att jobbar inom ex sjukhus eller vårdcentral så måste man kunna ta alla slags prover, vare sig det är blodprov eller urinprov..

Jobbar du inom kommunen, ex boenden så är det inte lika "viktigt".

Att lära sig ta prover under studierna är inte det bästa, brukar vara en plastarm.
    Bättre att lära sig när man kommer ut på praktik o ta god tid på dig o lär dig genom någon som du litar på o tar sig tid.

Lycka till.

• emma727

Vi stack i plastarm och tog "blodprov" typ 1 gång för att göra venprovtagning. sen kan man få prova på det på sin praktikplats. Och kapilärprov med stick i fingret får man ju också göra under utbild. Men jag hade min praktik inom psykiatri, där fanns det ssk som tog hand om sånt, alltså någon en uska aldrig skulle behöva göra.
    De där beror väl lite på vad du tänker nyttja din utbildning till. Om du tex vill jobba på Akutmottagning, kan blodprov vara ganksa relevant att kunna. Däremot ska dom jobba som assistent eller liknande kommer du inte behöva kunna det.

• kulan2010

Plastarm må väl gå bra men jag tror inte att jag skulle fixa det på riktiga människor under en praktik. Klarar jag inte av det så kan jag väl inte heller bli godkänd i den kursen?

Frågan är ju bara om det går att välja bort. Jag antar att det är sjukvårdskursen som detta ingår.

• emma727

Tror inte dom kan tvinga dig att sticka i en människa. Jag missade venprovet i plastarmen, men tjatade till mig att få prova på en annan praktikant under praktiken, under uppsikt och instruktioner av ansv. ssk. Annars hade jag aldrig provat att ta prov. Och underkänd blir du nog inte.

• Mollymajs

Du kan inte välja bort den kursen då det inte är en av de valbara kurserna. Utan det ingår i din kurs. Vi fick sticka i dockor först sen fick vi sticka på våra klasskompisar. Ja va sjukt stickrädd innan men ja lärde mig. Även under sista praktien ingick det att ta prover då vi va tvugna att göra den på sjukhus.

Va har du tänkt att jobba med som USKA sen? Kan du tänka dig sticka och ge insulin? Tänker att om du valt att jobba som pers assistent eller med gammla kan det ju ingå i arbetsuppgiften och hos oss måste alla usk:or utföra det.

• Miss Obsessive

Jag trodde inte att man fick sticka varandra längre? Det fick åtminstone inte vi där jag läste, vi tränade på siliconarmar med "blod".. Gjorde min sjukvårdspraktik på infektionsavdelningen på lokala sjukhuset och där fick jag sticka min handledare redan andra dagen, sen var det bara att börja sticka patienter, snacka om en som hade sjuk prestationsångest! Ska du arbeta inom sjukvården så kommer du nog behöva ha deligering för venprover, men ska du jobba med annat, kanske inom kommunen, tex på en avdelning eller inom hemtjänsten, så brukar det vara SSK:s jobb att ta venprover. Däremot så kommer du säkerligen få ta kapillärprover ("stick i fingret"), men det är busenkelt Glad

• Zozzo87

Nu antar jag uska betyder ungefär samma som närvårdare (som det heter här i finland)

Vi övade först på svampar(typ sminksvamp men tjockare) och plastarmar.

Sen var själva provet att sticka varandra subkutant och muskulärt i låret...Skit skoj...

• kulan2010

Har inga problem med plastarmar ellr att sticka folk subkutant eller i fingret utan det är just själva venprover jag har fobi för.
    Jag skulle kunna tänka mig att arbeta som uska inoom sjukvården OM min fobi för just blodprov försvann.
    Men om man får praktik på en vårdcentral, måste jag inte då kunna utföra venprov för att inte bli underkänd?

• Eko
    kulan2010 skrev 2010-06-18 07:08:00 följande:
    Har inga problem med plastarmar ellr att sticka folk subkutant eller i fingret utan det är just själva venprover jag har fobi för.
    Jag skulle kunna tänka mig att arbeta som uska inoom sjukvården OM min fobi för just blodprov försvann.
    Men om man får praktik på en vårdcentral, måste jag inte då kunna utföra venprov för att inte bli underkänd?
    ja det måste du väl kunna göra.
  • JA77
    kulan2010 skrev 2010-06-18 07:08:00 följande:
    Det där är olika. I det nya omvårdnadsprogrammet  på gymnasiet får inte eleverna lära sig att ta venprover (tyvärr!!) på praktiken, detta lärs istället ut där personen ska jobba. Det är dumt; då undersköterskan blir bättre på att ta prover ju längre tid hon övat! Venprover är en delegering (inte "deligering". Nämner detta då ordet  delegering är så vanligt förekommande och är därför bra att kunna stava det!) från en sjuksköterska och det är chefen på avdelningen som beviljar delegeringen så snart personen visar att hon kan utföra provtagningen.

Olika skolor har olika krav. Dock tycker jag att du ska ta tag i din rädsla istället för att smita undan. Vill du jobba på sjukhus är det ett krav att kunna ta venprover, då dessa sällan tas av sjuksköterskor längre.
  • kulan2010
    JA77 skrev 2010-06-22 17:59:14 följande:
    Det där är olika. I det nya omvårdnadsprogrammet  på gymnasiet får inte eleverna lära sig att ta venprover (tyvärr!!) på praktiken, detta lärs istället ut där personen ska jobba. Det är dumt; då undersköterskan blir bättre på att ta prover ju längre tid hon övat! Venprover är en delegering (inte "deligering". Nämner detta då ordet  delegering är så vanligt förekommande och är därför bra att kunna stava det!) från en sjuksköterska och det är chefen på avdelningen som beviljar delegeringen så snart personen visar att hon kan utföra provtagningen.

Olika skolor har olika krav. Dock tycker jag att du ska ta tag i din rädsla istället för att smita undan. Vill du jobba på sjukhus är det ett krav att kunna ta venprover, då dessa sällan tas av sjuksköterskor längre.
    Helt sant. En fobi ska inte sätta stopp för en utbildning.
  • zadosm

Jag skulle veta hur kommer man till rätta att bli dilligerat att ta blod prov,just nu jobbar jag anmält psykiatri.Tack för hand.

Svar på tråden Uska, måste man lära sig ta blodprov?