• lakritspipa

Skulle ni låta er 5,5-åring se dessa filmer?

Ronja rövardotter, mio min mio, bröderna lejonhjärta?

Kommer inte riktigt ihåg hur filmerna  var men att det var vissa läskiga scener. Passar de en snart 6-åring?

Vi ska snart till AstridLindgrens värld och det skulle vara kul om hon kände till alla figurer...

Andra tips inför ALV tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 5,5-åring se dessa filmer?
  • Danitra

Det är jättesvårt att avgöra. Barn reagerar ju olika starkt på olika filmer.

Men självklart är det viktigt att ni ser det tillsammans så att hon har en trygg vuxen att dela upplevelsen med. Jag tror inte att det kommer blir några problem! 

• Amy1983

Hade nog börjat med Ronja Rövardotter. Den är inte så läskig, det är lite sparkar i baken och så klart att de kallar varandra för fähund
    Kan den filmen helt utantill...

Sen hade jag nog faktiskt visat Mio min Mio också men då hade jag nog velat vara med. Vet att varje gång jag var sjuk, så hyrde mamma den och så tittade vi på den tillsammans. Det blev en tradition och den började nog när jag var en 4-5 år redan.

Bröderna Lejonhjärta är den jag personligen tycker är hemskast och sorgligast med vidunder och pilar genom hjärtat på duvorna och när de brännmärker folk... Vet inte riktigt när jag hade visat den. Är ju dom Danitra skriver också, Barn reagerar olika starkt på olika filmer... Kan ju hända att din dotter tycker Rumpnissarna i Ronja är bra mycket läskigare än Katla i Br. Lejonhjärta

• Danitra
    Amy1983 skrev 2010-06-17 21:27:01 följande:
    Hade nog börjat med Ronja Rövardotter. Den är inte så läskig, det är lite sparkar i baken och så klart att de kallar varandra för fähund
    Kan den filmen helt utantill...

Sen hade jag nog faktiskt visat Mio min Mio också men då hade jag nog velat vara med. Vet att varje gång jag var sjuk, så hyrde mamma den och så tittade vi på den tillsammans. Det blev en tradition och den började nog när jag var en 4-5 år redan.

Bröderna Lejonhjärta är den jag personligen tycker är hemskast och sorgligast med vidunder och pilar genom hjärtat på duvorna och när de brännmärker folk... Vet inte riktigt när jag hade visat den. Är ju dom Danitra skriver också, Barn reagerar olika starkt på olika filmer... Kan ju hända att din dotter tycker Rumpnissarna i Ronja är bra mycket läskigare än Katla i Br. Lejonhjärta
    Vildvittrorna är ju jättehemska! Drömde mardrömmar om dom när jag var liten.
  • mormor 1965

Riddar Kato i Mio är hemsk och Lejonhjärta med Katla och döden. Inte dem före skolåldern.
    Ronja, ja. 

• Danitra
    mormor 1965 skrev 2010-06-17 21:30:44 följande:
    Riddar Kato i Mio är hemsk och Lejonhjärta med Katla och döden. Inte dem före skolåldern.
    Ronja, ja. 
    Varför skulle man inte kunna se en film som handlar om döden innan skolåldern?
  • Amy1983
    Danitra skrev 2010-06-17 21:28:44 följande:
    Vildvittrorna är ju jättehemska! Drömde mardrömmar om dom när jag var liten.
    Glömde bort dom. Ja, dom är faktiskt lite läskiga. Och dessutom har dom ingen BH :-P
  • pigglet

Min åsikt är att de böckerna skrevs för ca 9-åringar. Likaså filmerna. Sedan har vi på något sätt flyttat gränseran för vad barn ser/gör/upplever så att man nu tror att AL:s böcker skrevs för 4-5-åringar...

Våra barn får inte se de filmer du räknat upp. Först ska vi läsa böckerna (för hon skriver ju SÅ bra!!), och det blir när de är ca 9 år.

• mamsett

Min son fastna för Ronja Rövardotter när vi var på ALV förra året, då var han 4år. först titta han på en liten filmsnutt som hans mormor hade spelat in för MÅNGA år sen. Men han upptäckte väldigt snart att det fattades en massa, då bästisen har hela filmen. Den var en favorit under en mycket lång tid. De andra får han inte titta på o vi gick bara i genom Brödrarna lejonhjärtas plats på AVL titta ej på teatern

Vi titta på Nils Karlsson pyssling precis innan vi åkte dit, det var mycket uppskattat. Annars hade min son sett de andra (förutom de ovanståede så klart)

• norgesessan

Mina barn har inte varit interesserade av dessa filmerna, vet inte ens om dom har tittat på hela Ronja...Dom andra två har vi inte visat.

Nils karlsson Pyssling är poppis här med...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Skulle ni låta er 5,5-åring se dessa filmer?