• pinguuu

moped - körkort???

Finns det NÅGON här som kanske skulle kunna hjälpa mig.
    Min son snart 15 år vill ha en moped. Det klart han skall få till sin 15 års dag!
    Tittar på begagnade men vill köpa rätt.
    MEN - här pratar man om klass 1 eller klass 2.
    Vad betyder detta?

En del säger att det inte är en eu-moppe men den gör 45 km/tim. Behövs inget körkort då?

Vd bör man tänka på - jag kan ingenting.
    Snälla - någon som vet 
    Hör i såfall av er snarast.

• Svar på tråden moped - körkort???
  • Luulu

Har för mig att dom ändrat att man måste ha körkort på alla mopeder nu för tiden?!! Eller har jag hört fel?!

Mamma till Wilde 091230 - louisevestin.blogspot.com/
  • pinguuu

Vet inte - tror det har någonting med 30 eller 45 km/tim.
    Varken vet eller kan men min grabb vill ha en NU!! Han letar och letar och hittar en den ena än den andra och jag har ingen aning,
    Kan vara lite farligt att köpa fel. Inte sådär jätte käckt att köpa en oped han inte får använda

• Syrran83
    pinguuu skrev 2010-06-17 21:43:38 följande:
    Finns det NÅGON här som kanske skulle kunna hjälpa mig.
    Min son snart 15 år vill ha en moped. Det klart han skall få till sin 15 års dag!
    Tittar på begagnade men vill köpa rätt.
    MEN - här pratar man om klass 1 eller klass 2.
    Vad betyder detta?

En del säger att det inte är en eu-moppe men den gör 45 km/tim. Behövs inget körkort då?

Vd bör man tänka på - jag kan ingenting.
    Snälla - någon som vet 
    Hör i såfall av er snarast.
    http://www.korkortsportalen.se/

Här ovan kan du läsa mer om detta. (Välj AM under fliken "jag ska ta körkort". Där finns även svar på vanliga frågor)

En klass 1 moped måste man ha körkort AM för att få köra. Klass 1 menas att den går i upp till 45km/h.
    Ring annars till kundtjänsten för körkortsfrågor 0771 17 18 19
  • pinguuu

Jomenvisst var det så.

Just nu håller han p åmed körkortet eller som det  heter fordonstillstånd... Klass 2.

Nu måste man till och med ha "körkort" på 30 mopeder - men jag tycker det är bra.

Tur var ju bara att jag inte släppte iväg honom på någon moppe innan - det var en ren chansning jag gjorde och det var väl inte lika positivt för grabben men ack så viktigt. Det händer trots allt olyckor i trafiken och jag kan bara vara tacksam att han får lova att lära dig både trafikvett och skyltar. Det är inte så lätt alla gånger. Det har han fått märka nu!

En bra lag tycker jag faktiskt.

• pinguuu

Glömde...
    Tack alla som svarat och tagit er den tiden.

Svar på tråden moped - körkort???