• Anonym (ångest)

Hjälp med Sobril

Jag lider av sömnproblem (kan inte somna eller/och vaknar mycket och då ligger vaken i timmar) och i och med att jag har svårt att sova får jag ångest när tiden går. Har nu fått Sobril utskriven och tog en igår på 10 mg men tyckte inte att det hjälpte så mycket. Tar Propavan till och från också. Till saken hör att jag ammar och inte vill ta för mycket men har fått ok av läkaren att ta dessa mediciner då och då. Hur lång tid tar det innan Sobril verkar? Räcker det med 10 mg eller är det för lite? Någon som kan något om detta så är jag tacksam för all hjälp!!

• Svar på tråden Hjälp med Sobril
  • Anonym (ångest)

Ingen??

• Anonym

Det tar ungefär 20-30 minuter för den att verka, men lider du inte av ångest känner du inget speciellt , du kan bli lite dåsig bara.

• DreamBitch

Om 10mg räcker kan bara du avgöra. Om du inte anser att du får någon effekt av 10mg tycker jag att du ska prata med din läkare och höra vad denne säger. Att höja dosen på egen hand är inget jag rekommenderar. Särskilt inte då du ammar.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-06-18 09:07:59 följande:
    Om 10mg räcker kan bara du avgöra. Om du inte anser att du får någon effekt av 10mg tycker jag att du ska prata med din läkare och höra vad denne säger. Att höja dosen på egen hand är inget jag rekommenderar. Särskilt inte då du ammar.
    10mg borde räcka om du är normalviktig.. Tror inte att tex 15 mg skulle göra större verkan.  Säger som ovansående. Kontakta läkaren igen eftersom du ammar. ( skrev inlägg 2)
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-06-18 11:25:37 följande:
    10mg borde räcka om du är normalviktig.. Tror inte att tex 15 mg skulle göra större verkan.  Säger som ovansående. Kontakta läkaren igen eftersom du ammar. ( skrev inlägg 2)
    Hur sobril verkar är högst idividuellt och har inget med vikten att göra.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-06-18 13:40:37 följande:
    Hur sobril verkar är högst idividuellt och har inget med vikten att göra.
    Då har jag lärt mig fel av läkarna där jag arbetar ..
  • Anonym (inte sömnig)

Jag tar Sobril mot ångest...blir inte ett dugg sömnig av den. Möjligen en smula mer avslappnad. Men jag har hört att om man inte har ångest så kan Sobril vara sövande.

• mammamaria1981

du borde kanske prova remoron/mitrazipin för då somnar du garanterat och vaknar inte så lätt. det är i och försej antideprisiv medicin, men inte alls lika farligt som sobril. sobril är beroende framkallande eftersom det är benzo i dom. (det är iof svagaste av alla benzo men iaf)

• Anonym (ångest)

Mammamaria1981: är inte remoron/mitrazipin beroendeframkallande? Har ätit Zoloft förut och kanske kommer börja med det igen men då kanske det är bättre med de du skrev?

• Lillsnufflan

För mig har sobril fungerat bra att sova på men jag har ju ångest och plågas av jobbiga drömmar som säkert beror på ångesten. Om du har provat och inte tycker att det hjälper tycker jag du ska ta kontakt med din läkare så att ni får pröva ut något annat. Höja dosen själv ska du i alla fall inte göra, det får din läkare göra i så fall.

Hjälper Propavanet? I så fall är det ju onödigt att ta sobril som inte verkar hjälpa och dessutom till skillnad från propavan är rejält beroendeframkallande.

• Ztaff
    Anonym (ångest) skrev 2010-06-17 22:59:34 följande:
    Ingen??
    Prova ta 200mg istället, sobri är en svag och dålig benzodiasepin.
    xanor är min favorit och hjälper garanterat med endast 1 tablett. 
  • Anonym (T)
    Anonym (ångest) skrev 2010-06-17 22:07:16 följande:
    Jag lider av sömnproblem (kan inte somna eller/och vaknar mycket och då ligger vaken i timmar) och i och med att jag har svårt att sova får jag ångest när tiden går. Har nu fått Sobril utskriven och tog en igår på 10 mg men tyckte inte att det hjälpte så mycket. Tar Propavan till och från också. Till saken hör att jag ammar och inte vill ta för mycket men har fått ok av läkaren att ta dessa mediciner då och då. Hur lång tid tar det innan Sobril verkar? Räcker det med 10 mg eller är det för lite? Någon som kan något om detta så är jag tacksam för all hjälp!!
    Men vaknar du om ditt barn skriker på natten om du tagit Propavan? 
  • Anonym (Lergigan)

Jag blir inte alls sömnig av Sobril. Hjälper mot ångest dock.

En del blir sömniga av Atarax eller Lergigan. Lergigan funkar utmärkt på mig t.ex.
    Vet dock inte om de funkar vid amning.

Svar på tråden Hjälp med Sobril