• sarah

SPA- frågor

Då vi blev gravida lite snabbare än trott blir det nog inget utav vår bröllopsresa till Thailand. istället har vi tänkt att åka till ett SPA över en helg och lyxa till det ordentligt med några kompisar i jan/feb.

Min fråga är nu, kan man till fullo njuta av ett spa när man är gravid i 7-8 månaden. är det mycket man inte får göra tex bubbelpool, massage, lerbad osv? Eller får man göra allt?

Sen undrar jag om någon kan tipsa oss på bra spa: i Sverige. Gärna nått som verkligen är lyxigt (ni vet morgonrock, minisviter och frukostbuffer)

hur är det på SPA egentligen är den rena hälsohem eller har de restaurranger där man tex kan äta oxfile och dricka rödvin ?
    Medan jag och min vännina ser oss liggandes i lerbad med snikstmasker så ser grabbarna sig själva i bubbelpoolen med en öl, men är det så på svenska span eller är det häslodrinkar och veg. mat som gäller.

*en som aldrig varit på ett riktigt spa*

• Svar på tråden SPA- frågor
  • Skrymt

En bekant till mig skulle utnyttja sitt presentkort här på Hagabadet i Göteborg och fick då veta att massage (i alla fall av hela kroppen) bör undvikas när man är gravid. Vet inte varför - eller om det kanske bara berodde på att de inte hade britsar med hål för magen :) Men det kan ju vara bra att höra med dem som jobbar på stället ni ska till!

Hon tog ansiktsbehandling istället och hade det väldigt mysigt i alla fall :)

• Snutten

Hej!
    Jag har oxå hört att de flesta inte ger massage men det finns ju massor me andra behandlingar. Fina Span ska vara det i Varberg, Varbergs Havsbad?, och det i Sunne, Selma Lagerlöfs.

Ha en riktigt härlig helg.

• Simba

Hej

Jag kan varmt rekommendera Selma Lagerlöf SPA i Sunne. Otroligt god mat och mycket kunnig personal. Där finns i princip ALLT från lerbad till solarium, aerobics, ansiktsbehandling, massage - ALLT.
    Det brukar vara så att de undviker att massera under de tre första graviditetsmånaderna, sen är det ingen fara, men det är viktigt att man säger till att man är gravid när man bokar tid, så att massören vet det och kan ta med en "gravidkudde" som man får ha på bänken så att det inte gör ont i magen. Alternativt får man sitta i en sån där "massage-stol"-
    Ha det så skönt!

• sarah

tack för tipsen. Selma lagerlöf spat har jag hört ska vara bra.
    Ansiktsmassage låter inte fel d heller!

• tummelisa

Hasseludden yasuragi i sthlm är trevligt, väldigt annorlunda men lyxigt (om man lägger till pengar och får egen svit etc) kolla www.hasseludden.se

Lycka till

• anca

Jag var på SPA när jag var i 34:e veckan och hade tänkt ta en behandling som de kallade brunnsbad. Det var som ett massagebad. Det var dock inte att rekomendera för gravida fick jag höra av personalen så det blev en ansiktsbehandling i stället. Även vanligt bubbelbad skall man vara försiktig med i slutet av graviditeten.

• knytetsmamma

Var på centralbadet i sthlm ,hade fått massage i presentkort men tji fick jag.Fick heller inte ligga i bubbelpoolen eller lerbad.... Men det finns ju mkt annat man kan göra. Ha så skoj!

• Jissa

Massage skall undvikas sista 4 veckorna eftersom det frigör hormonet oxytocin i kroppen. Det är samma hormon som sätter igång värkar!

Det är den uppgift jag fått av vår massör på jobbet i alla fall. Snart ingen massage mer för min del...

• Annki

Vi var på Hasseluddens Yasuragi nyss, där har de en speciell mammabehandling med benmassage, magmask och ansiktsbehandling...Jätteskönt!
    Och de andra drack både vin och öl så det är inte ett sånt fanatiskt hälsoställe. Fantastiska utomhuspooler. Rekommenderas!

Svar på tråden SPA- frågor