• soderblondie

Babyskydd upp till 13kg. Men längd?? och ålder??

Har inte åkt bil med dotter på jättelänge,men måste göra det i helgen. Har ett babyskydd, Britax Rock a tot. Det funkar upp till 13kg. Dottern väger 12,5kg, men är snart 2 år och ca 84 cm lång. Hon test-satt inne i lgh och huvudet va absolut inte ovanför kuddarna, men benen hängde ju ut. Funkar detta? Vill inte köpa ny stol för 15 min bilfärd....Vad göra?

• Svar på tråden Babyskydd upp till 13kg. Men längd?? och ålder??
  • Jakopzon

Har för mej att de är okej så länge huvudet inte sticker ovanför kanten.... =)   ...och dom inte väger för mycket...

• Cecese

Hon är för gammal för att sitta i babyskydd. Man bör byta till en bakåtvänd bilstol när barnet kan sitta stadigt, runt 6 månader brukar vara lagom. En bakåtvänd bilstol skyddar barnet bättre än ett babyskydd. Visst förstår jag att det känns som mycket pengar för 15 minuters bilfärd, men kommer ni aldrig att åka bil de närmsta 2,5-3 åren? Kan ju vara bra att ha en bilstol i fall det behövs. Ni behöver inte heller köpa den dyraste stolen utan t.ex. Britax twoway som brukar kunna vara lite billigare och den är även den största stolen på marknaden så den funkar länge (finns 7 åringar som får rum bakåtvända i den).

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • soderblondie

Tack för snabba svar.

Jakopzon skrev 2010-06-18 07:00:48 följande:
    Har för mej att de är okej så länge huvudet inte sticker ovanför kanten.... =)   ...och dom inte väger för mycket...
    Men det blir kanske knöligt med benen böjda?
  • soderblondie
    Cecese skrev 2010-06-18 07:19:34 följande:

Hon är för gammal för att sitta i babyskydd. Man bör byta till en bakåtvänd bilstol när barnet kan sitta stadigt, runt 6 månader brukar vara lagom. En bakåtvänd bilstol skyddar barnet bättre än ett babyskydd. Visst förstår jag att det känns som mycket pengar för 15 minuters bilfärd, men kommer ni aldrig att åka bil de närmsta 2,5-3 åren? Kan ju vara bra att ha en bilstol i fall det behövs. Ni behöver inte heller köpa den dyraste stolen utan t.ex. Britax twoway som brukar kunna vara lite billigare och den är även den största stolen på marknaden så den funkar länge (finns 7 åringar som får rum bakåtvända i den).

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och

Tack för snabbt svar.  6 månader? Oj det lät tidigt. Kanske olika på olika stolar. Hittade ngn info att dessa va upp till 15 månader....

Åka bil ofta gör vi som sagt ej. Har varit kanske 5 gånger. Vi bor mitt i innerstan med toppenkommunikationer och jag har inget körkort;)

• Lantani

Jag skulle personligen inte satt ett så stort barn i ett babyskydd, även om huvudet inte går över kanten.
    Hon v'äger säkert mer änm 13 kg med kläder på sig!

• skrutto

Kan du inte höra med t.ex. en biluthyrningsfirma om du kan få hyra en bilstol? Hyr man bil kan man ju få med bilstol så det borde väl gå att hyra bara stolen?

• JWM

ALDRIG jag skulle sätta ett så stort barn i ett babyskydd

åk kommunalt eller hyr/låna en ordentlig bilstol istället!

• goabarn77

Jag skulle inte gjort det. Min dotter skulle aldrig gå med på det heller för den delen och jag har aldrig hört talas om så stora barn i babyskydd.

• 3 barns mor

hyr en stol på babyproffsen eller nåt annat ställe som hyr ut ?

• Cecci78
    soderblondie skrev 2010-06-18 07:37:38 följande:

Tack för snabbt svar.  6 månader? Oj det lät tidigt. Kanske olika på olika stolar. Hittade ngn info att dessa va upp till 15 månader....

Åka bil ofta gör vi som sagt ej. Har varit kanske 5 gånger. Vi bor mitt i innerstan med toppenkommunikationer och jag har inget körkort;)

NTF rekommenderar att byta när barnet kan sitta själv pga att det är lite säkrare med stol nr 2, sen finns det ju många 15-månaders som får plats i ett babyskydd. jag hade absolut inte satt ett så stort barn i ett babyskydd.

Jag hade satsat på en Britax Two Way, finns ofta på kampanj för runt 1700 kr och den kan man använda länge, min pojk är 116 cm lång och sitter bakåtvänd i en sådan stol
Svar på tråden Babyskydd upp till 13kg. Men längd?? och ålder??