• Flickan och kråkan

Ni som kan det här mesd astma och förkylningsastma....

Hej hej!

Jag har en liten knatte som snart blir 14 månader. I förrgår morse vaknade han med rejält med snor. Lite småhängig under dagen och fick envis rosslande hosta. Aningens feber men inte mycket. På kvällen somnade han som vanligt men höll på att hosta oavbrutet. Efter 2 timmar vaknade han jätteledsen och kunde inte komma till ro igen. Gick uppe med honom större delen av natten. hostan blev värre = han fick jobbigare och jobbigare med andningen. Tidigt på morgonen åkte vi in till akuten. han fick andas in ventoline flera gånger och fick även någon annan medicin som de inte sa vad hette. han fick även kortison. Efter ett par timmar blev vi hemsläppta eftersom de tyckte att han var så bra att han inte behövde läggas in.

Nu sitter jag här ett dygn senare. Han är fortfarande tungandad men inte så att det känns som om han inte får luft eller så, han andas med högre frekvens än vanligt men det är lugnare när han sover. Han har sovit relativt lugnt och bra i natt. Vaknade bar en eller två gånger, men han hade svårt att komma till ro. Fortfarande jobbig, djup, rosslande hosta.

När vi var inne sa läkaren att det var vanligt att de råkar ut för det här någon enstaka gång i den här åldern, blir det fler gånger skulle vi självklart åka in och behöves det så får vi med oss medicinering hem för att behandla hemma när det behövs. Det känns inte som om detta kommer att bli något enstaka tillfälle. Han har under lång tid 3 månader drygt haft förkylningar mer eller mindre oavbrutet. Aldrig haft problem med andningen men ständigt snor i olika omgångar och rosslande hosta som inte gett med sig. Han har inte hostat mycket men han har ofta låtit hes och när han väl hostat så har de varit rosslande.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Funderar väl lite över det här med vad förkylningsastma kommer att innebära....hur man vet att det är förkylningsastma eller om det kan vara "vanlig" astma....hur vet man det? Han är "eksembarn" om än rätt lindrigt så har ju lite ökad risk för att utveckla astma generellt. Bör man utreda allergier eller liknande också kanske. Vill liksom inte missa saker på grund av okunskap.

Ska på 2½-årskontroll med storebror nästa vecka så tänkte prata lite med barnläkaren om det då......känner mig allmänt lite orolig och fundersam.

• Svar på tråden Ni som kan det här mesd astma och förkylningsastma....
  • 3ixan

Hej!

Jag är själv astmatiker och min yngsta har astma/förkylningsastma - om man kan säga så. Han får astma när han är förkyld, vilket är ganska vanligt det får jag också. På barn är chansen stor att det växer bort när de blir större. Har man 2-3 förkylningar med astma/är tungandad så säger man att barnet har astma (enl. vår läkare).
    Mitt barn har även fått flytande Ventoline, jag gillar inte den medicinen han blir hyperaktiv av den vilket är ganska vanligt. Har nu fått en medicin som han ska andas in istället, som tur är har han inte haft astma något mer sen vi fick den trots att han har varit förkyld.

Hoppas att det går bra när ni ska till läkaren. Om det är astma så kan det växa bort, och även om det inte gör det så lär man sig att leva med det och har ett bra liv ändå.
    Lycka till!

• MassiiMotoo

Jag har en 3 åring med infektionsastma och en 16 mån som får falsk krupp vid sina förkylningar.

Hade lite svårt att skillja båda ifrån varandra, men då minstingen börja oxå rossla och hosta som en liten hund( skällande hosta vanligt vid falsk krupp) tog jag han till  VC och han fick hostmedicin, vilken underlättade men ändå hörde man att han andades lite tungt. en annan gång då han fick en förkylning blev det värre då fick han andas adrenalin och fick öven kortison. Fick komma till barnmottagningen och han tyckte mer det var falsk krupp än infektionsastma.

Jag har haft infektionsastma som liten och känner inga besvär av det idag. Har även haft många allergier som växt bort med åren så jag var ju ganska orolig för barnen och om de utvecklar någon mer allergi.

Men att just testa andra allergier är missvisande sa han till mig på Sjukhuset eftersom  dom är så små. Men att de kan bli aktuellt med ett pricktest senare.

• Flickan och kråkan

Tack för svar.

Vet ju att det är väldigt vanligt, men vi blev lite tagna på sängen....och det är obehagligt när de inte får luft. Vi får väl helt enkelt avvakta och se lite vad som händer vid nya infektioner. Undrar också hur man vet om det är falsk krupp eller förkylningsastma? Efter att ha läst på skulle de ha svårt med andningen på olika sätt - in det ena och ut det andra, men jag tyckte han hade svårt med andningen i det stora hela...."döv" och okunnig som man är antar jag. Jag gissar ändå på att det har med infektionen att göra. Oavsett mår han bra sedan besöket på akuten. Han är gräsligt rosslig med skällande hosta, men han är pigg och glad och andas som vanligt, inga indragningar, inte andfådd. Hostar en del på nätterna men inte jättemycket. Får höra lite med läkaren på onsdag.

Vad gäller allergier så har det aldrig varit på tapeten med någon koll hittills, men läkaren på akuten tyckte att vi skulle se till att få det gjort om eksemen blev värre, så jag började fundera lite. Jag är själv pollenallergiker och har atopiskt eksem. Har egentligen aldrig haft mycket besvär utan det var framför allt under tonåren sedan har det mer eller mindre försvunnit, fast torr är jag. Vet inte vad det är jag reagerar på som ger eksem, gjorde pricktest som liten som enbart visade känslighet mot diverse gräs m.m. + björk.

• MassiiMotoo
    Flickan och kråkan skrev 2010-06-21 20:14:22 följande:
    Tack för svar.

Vet ju att det är väldigt vanligt, men vi blev lite tagna på sängen....och det är obehagligt när de inte får luft. Vi får väl helt enkelt avvakta och se lite vad som händer vid nya infektioner. Undrar också hur man vet om det är falsk krupp eller förkylningsastma? Efter att ha läst på skulle de ha svårt med andningen på olika sätt - in det ena och ut det andra, men jag tyckte han hade svårt med andningen i det stora hela...."döv" och okunnig som man är antar jag. Jag gissar ändå på att det har med infektionen att göra. Oavsett mår han bra sedan besöket på akuten. Han är gräsligt rosslig med skällande hosta, men han är pigg och glad och andas som vanligt, inga indragningar, inte andfådd. Hostar en del på nätterna men inte jättemycket. Får höra lite med läkaren på onsdag.

Vad gäller allergier så har det aldrig varit på tapeten med någon koll hittills, men läkaren på akuten tyckte att vi skulle se till att få det gjort om eksemen blev värre, så jag började fundera lite. Jag är själv pollenallergiker och har atopiskt eksem. Har egentligen aldrig haft mycket besvär utan det var framför allt under tonåren sedan har det mer eller mindre försvunnit, fast torr är jag. Vet inte vad det är jag reagerar på som ger eksem, gjorde pricktest som liten som enbart visade känslighet mot diverse gräs m.m. + björk.
    Infektionsastma yttrar sig på att när man andas ut så låter det ansträngande och krupp är det när man andas in.. så sa han till mig på barnmottagningen
  • Dimisi

Vår ena son (nu 4 år) har förkylningsastma. Det är jättesvårt att avgöra vad som är vad. Tiden får utvisa. Det hörs aldrig att vår son har svårt att få luft - ingen pipande andning. Det enda som märks är den jobbiga hostan, särskilt nattetid. Och humöret, och att han blir blek.

Jag har själv allergisk astma. När jag får astma hörs det tydligt att jag inte får tillräckligt med luft, och när jag får medicin blir det genast mycket bättre. Därför har jag haft svårt att begripa mig på sonens astma. När han får medicin märks det ingen jättetydlig förbättring. Vi måste medicinera i flera veckor. Det är jättesvårt att avgöra när det är dags att sätta in/sätta ut medicin. Men vi lär oss mer och mer med tiden.

• kokos
    3ixan skrev 2010-06-21 09:27:34 följande:
    Hej!

Jag är själv astmatiker och min yngsta har astma/förkylningsastma - om man kan säga så. Han får astma när han är förkyld, vilket är ganska vanligt det får jag också. På barn är chansen stor att det växer bort när de blir större. Har man 2-3 förkylningar med astma/är tungandad så säger man att barnet har astma (enl. vår läkare).
    Mitt barn har även fått flytande Ventoline, jag gillar inte den medicinen han blir hyperaktiv av den vilket är ganska vanligt. Har nu fått en medicin som han ska andas in istället, som tur är har han inte haft astma något mer sen vi fick den trots att han har varit förkyld.

Hoppas att det går bra när ni ska till läkaren. Om det är astma så kan det växa bort, och även om det inte gör det så lär man sig att leva med det och har ett bra liv ändå.
    Lycka till!
    Läste ditt inlägg.... Min son har fått en inhalator (har förkylningsastma som inte vill ge med sig) att andas in medecinen i. han är 14½ månad men hur sjutton ska jag få honom att ha masken för mun och näsa??!! Han blir sjövild varje gång så nu har jag hållt för när han sover vilket inte känns direkt rätt då jag vill han ska vänja sig.... Något förslag på hur du ger??
  • Dimisi

Anso81: Vi lät vår son leka med inhalatorn utan medicin i. Uppmuntra honom att sätta masken över era egna munnar, och så kan ni turas om.

Jag försökte oxå i sömnen, men det gick inte med vår son. Han vaknade direkt.

• sarsparis

vår son har förskylningsastma vi ger honom pulimicort och airomir och då blir det bättre. Tycker ni ska uppsöka en barnläkare för att få det hela undersökt.

Vi lät vår son leka med masken första gångerna utan att ge honom puffar, sen när vi började puffa gick det faktiskt jättebra då jag gissar att han själv känner att det blir bättre.

Svar på tråden Ni som kan det här mesd astma och förkylningsastma....