• Kos94

Skillnad visstidsanställning & vikariat????

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Har idag en visstidsanställning på manpower med ett slutdatum 31 augusti.
    Jag är gravid och för närvarande sjukskriven 50% pga ischias!

Min arbetsgivare kom häromdagen och berättade att jag fått fel anställningsform....han vill att jag säger upp mig från och med den 1/7 och vill att jag istället skall skriva på en vikariatsanställning som har samma slutdatum som visstidsanställningen!

Finns där någon som vet skillnaden.....bör jag göra detta eller ska jag hävda att jag vill behålla min nuvarande anställning?????

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!

• Svar på tråden Skillnad visstidsanställning & vikariat????
  • BuoBä

För att det ska vara ett vikariat måste du ersätta en person, anställd av Manpower, som är borta av någon anledning (sjuk/tjänstledig/föräldraledig..). Annars är det en visstidsanställning.

• Nean79

Det är tidsbegränsade anställningar båda två som kommer ta slut vid överenskommet datum. Den enda skillnaden är att vid ett vikariat ersätter man någon annan. Det finns ingen anledning för dig att vara orolig, det blir inte sämre för dig på något sätt, det är säkert som arbetsgivaren säger, de har begått ett misstag och vill rätta till det. Glad

• jassikan

Bägge är tidsbegränsade, som redan skrivits. Det finns viss skillnad, men det är inte säkert att det påverkar dig.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
    4 §
    "Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Men det kan finnas kollektivavtal som påverkar vad som gäller för olika typer av tidsbegränsade anställningar.

• Susanne905

Det enda som är riktigt relevant för dig är hur länge du varit anställd på respektive anställningsform. Efter sammanlagt två år blir du automatiskt konverterad, dvs har du innan den 31 augusti varit anställd på visstid mer än 720 dagar så blir du tillsvidareanställd på din 721'a arbetsdag. Det kan vara bra att veta så att de inte vill gå runt detta genom att ändra din anställningsform.

• Mela78

Hur är det, om man har vikariatanställning och den man ersätter återkommer till sin anställning tidigare än planerat, får man då arbeta kvar eller riskerar man att bli uppsagd pga arbetsbrist?

• Susanne905

Vikariat brukar endast gälla tills ordinarie personal kommer tillbaka (det brukar även stå på anställningsbeslutet). Dvs troligt är att uppsägning pga arbetsbrist kommer hända om de inte har någon annan tjänst.

Svar på tråden Skillnad visstidsanställning & vikariat????