• LadyCharlotte

Vad ska jag tänka på när jag flyttar till USA

Hej!
    Jag undrar hur det går till och vad jag ska tänka på när jag flyttar till USA

Min pojkvän är Amerikan. 
    Vi har en son tillsammans

Givetvis ska vi gifta oss innan men vad mer behöver vi tänka på?

Jag har även hundar som skall med.
    Vad ska jag tänka på då? Jag vet..Jordbruksverket.
    Ville dock hitta ngn/nga som har erfarenheten själv och inte bara gå in på sidor odyl
    Jag kommer säkert på fler frågor

Mvh Lady C
  • Svar på tråden Vad ska jag tänka på när jag flyttar till USA
  • SuzR

ska du gifta dig i usa eller sverige? Min syster gifte sig en gång i USA och en gång i sverige eftersom bröloppet i sverige inte var giltigt i USA men detta vet du kanske redan (?)

• Tow2Mater

Det spelar ingen roll var ni gifter er, giftermalet ar giltigt. Men beroende pa var ni gifter er, ser processen for att du (och din som) ska fa uppehallstillstand etc i USA olika ut. Det anses generellt ga fortare och vara enklare att gifta sig i Sverige och sen ansoka om uppehallstillstand etc. Kolla Amerikanska ambassadens hemsida, allt borde finnas dar. Du kan inte flytta innan ni har ordnat allt med uppehallstillstand, arbetstillstand, etc. Jag antar din pojkvan bor i USA? Men det gar ocksa att du reser dit pa ett ”fiance-visa” och ni gifter er dar inom 3 manader, och sen andrar din visa status. Nackdelen ar att det kan bli dyrare, det kan ta langre tid, och du har reserestriktioner under en ganska lang tid.

Sjukforsakring ar annars en sak att tanka pa. Ofta kan man forlanga reseskyddet i hemforsakringen upp till ett ar och for en billig peng, sa sag inte upp er hemforsakring. Kontakta ert bolag och se vilka regler de har. Det kan ta tid att hitta forsakring i USA, och eftersom t ex sjukhusvistelse kan bli mycket dyrt om olyckan ar framme, skulle jag inte rada er att resa utan att ha forsakring.

Jobbmarknaden kan ju vara bra att undersoka, eller vet ni vart ni flyttar? Har ni slakt/vanner som kan hjalpa er den forsta tiden? Eller har din pojkvan jobb? Din pojkvan maste kunna visa att han kan forsorja dig under en viss tid, om han inte kan det, maste ni hitta nagon annan som kan skriva pa papprena att de ”sponsrar” dig.

Om du kan fa viktiga betyg oversatta till engelska, eller om du har en examen kanske skolan kan ge dig enegelska regisetrutdrag, kan det underlatta vid (eventuell) jobbsokning.

• Tow2Mater

Om du behover receptbelagda mediciner, se till att du far ett litet lager utskrivna och uthamtade innan du aker. Galler aven t ex p-piller om du anvander sana. Walmart etc har p-piller for ca $10 per manad (behover dock recept fran lakare), men om du har en variant du gillar och funkar bra for dig, kan du inte fa dem sa billigt, de ar mycket mycket billigare i Sverigen.

• Tow2Mater

Jag fortsatter, allt eftersom jag kommer att tanka pa nat.

Det kan vara bra att halla ett Svenskt bankkonto du kan na via natet oppet. Jag har anvant det till att betala studielan, etc. Det kan vara svart att oppna ett konto i en svenk bank om du inte bor i Sverige, sa om du skulle behova det i framtiden, ar det enklare om du redan har ett. Om din bank tar extra betalt for internettjansten, kan du alltid oppna ett konto hos t ex Skandiabanken, som ar en internetbank och inte tar nan avgift for det. Kan alltid vara bra att halla en liten summa som extra reserv ocksa, t ex tillrackligt mycket som racker till flygbiljetter for dig och din son, ifall nagot ovantat hander och du maste resa tillbaka till Sverige.

• LadyCharlotte

Strålande Pen Tack =0)

Pojkvänne är bosatt i Los Angeles men det är inte där vi tänkt bo..
    TROR det blir Texas.
    Finns det ngnstans jag kan ta reda på vad som gäller i de olika staterna eftersom det är olika?

Vad är det som gör att Fiancee visa är kan bli dyrare och ta längre tid?Och vad är det för restriktioner.

Trodde att jag automatiskt är försäkrad genom pojkvännen..AJsanbajsan..
    Här lär man sig =0))

Ska försöka ansöka om att få betygdokumentet översatt till engelska.

Tack =0)

• Tow2Mater
    LadyCharlotte skrev 2010-06-18 18:42:16 följande:
    Strålande Pen Tack =0)

Pojkvänne är bosatt i Los Angeles men det är inte där vi tänkt bo..
    TROR det blir Texas.
    Finns det ngnstans jag kan ta reda på vad som gäller i de olika staterna eftersom det är olika?

Vad är det som gör att Fiancee visa är kan bli dyrare och ta längre tid?Och vad är det för restriktioner.

Trodde att jag automatiskt är försäkrad genom pojkvännen..AJsanbajsan..
    Här lär man sig =0))

Ska försöka ansöka om att få betygdokumentet översatt till engelska.

Tack =0)
    Vad galler immigration, har alla stater samma regler, da det skots pa federal niva.

Att processen kan ta lang tid i USA kan bero pa att det ar sa manga immigranter som ansoker, och det varierar valdigt mellan var man ansoker. Hur lang tid det kan ta tror jag finns listat pa INS hemsida (eller vad de nu heter nufortiden) for olika stater/stader. Men fordelen ar att man kan vara pa plats och soka jobb/jobba under tiden.

Om din pojkvan jobbar, och han har forsakring genom dem, kan han for en extra kostnad lagga till dig som sin fru. Men alla forsakringar fungerar olika, sa han maset kolla med sitt bolag. Ert giftermal maste dessutom bli anmalt till hans forsakringsbolga inom en viss ganska kort tid, sa det galler att vara allert.
Svar på tråden Vad ska jag tänka på när jag flyttar till USA