• Shitzu

det börjar bli lite väl mycket duschande nu

Jag funderar lite på om det ska vara såhär...
    Min 2åriga son bajsar några ggr per dag och det är inga små utan jättebomber. Det är ingen idé att lägga honom på skötbordet för att förbruka ett helt paket våtservetter varje gång så jag torkar honom med lite papper sen duschar jag honom.
    Ska det verkligen vara såhär att man ska duscha flera ggr per dag?
    Jag växlar mellan vanliga blöjor och tygblöjor, nångång har han bara haft byxor och gjort sina "olyckor" i dem.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Han har kissat i pottan typ 2ggr i sitt liv. Pottan verkar ganska ointressant för honom.
    Jag tänkte ju denna sommar ha honom utan blöja på dagarna men vad ska jag göra med soffan, ska jag plasta in hela? om jag bara skyddar sitsen så sätter han sig på armstödet och kissar där! *skratt* (haha låter som jag har en katt eller nåt)
    Jag antar att jag är lite skeptisk till att han nånsin kommer förstå att han ska kissa o bajsa i en potta =/

• Svar på tråden det börjar bli lite väl mycket duschande nu
  • cloudberry79

Vad gäller duschandet, så torde det bli betydligt enklare om du torkar med papper och sen tvättar rumpan i handfatet. Jag har börjat potträna sonen idag, vi tog helt enkelt bort blöjorna och satte på kalsonger och byxor istället. Det har hänt flera olyckor, men jag har tagit bort mattor, stolsdynor och lagt handdukar på datorstolarna (soffan är i skinn, så den har jag inte brytt mig om att lägga något skydd på, byxorna suger upp det mesta, sen är det bara att tvätta bort pölarna).

If you love me - please don't feed me!
  • MirandaNallen

Jag är också mitt uppe i potträning av en 2-åring (2,5). Vi tog också bara bort blöjan och det har funkat ganska bra. Till en början körde vi med "kissepeng", dvs varje gång det kom kiss på pottan fick hon ett mynt att lägga i sin spargris. Hon tyckte det var jättekul och därför blev det lätt att locka henne med det. Nu har hon dock slutat intressera sig för "kissepengen". Så nu när där kommer kiss eller bajs på pottan får hon hjälpa till att tömma innehållet i toaletten och spola bort kisset och bajset till "kiss- och bajstrollet".
    Vi har inte haft problemet att hon kissar i möbler (peppar peppar). Hon har alltid rest sig upp och gått ut på golvet innan det har kommit något i byxan. Vad har har förstått så småkissar inte lite större barn utan tömmer blåsan helt varje gång. Vi påminner och frågar henne 1-2 ggr i timmen om hon behöver gå på pottan. Är det länge sen hon kissade insiterar vi på att hon ska prova.
    Precis i början av potträningsdasen hade vi plastfrotté (köpt på IKEA) som vi la i t.ex. soffan och förklarade för dottern att skulle hon sitta i soffan med trosa fick hon bara sitta på den. Hon fick ta med den och lägga den på den plats hon ville sitta på.
    Lycka till!

• RosaNapp

Har han någon rutin på bajsandet?

När jag tagit blöjan för mina barn har jag börjat med att sätta dom på potta/toalett efter en rutin. Jag har satt dom där direkt dom vaknat på morgonen, innan frukost, efter frukost, innan dagsvila, efterdagsvila, innan gå ut, efter kommit in, och så. Och sista gången är då på kvällen precis innan läggningen och nattblöjan åker på. Den har jag behållt ett tag till dess dagen kommit igång ordentligt.

Ett barn fungerade det inte alls med att ens fråga om hon behövde, hon sprang bara iväg. Däremot gjorde hon ifrån sig om jag gick på toaletten samtidigt eller om hon fick sitta på potta framför tvn en stund.
    Ett annat vägrade gå på rutin ganska så snart och började tidigt säga till när han behövde gå. Han blev torr på natten först innan han blev torr på dagen.

Den tredje vägrar just nu gå på vare sig potta eller toalett, men kniper som en galning när han är utan blöja så styra det det kan han. Hans storasyster är i en period då ALLT hon ska göra är otroligt jobbigt och han har väl sett hennes protester mot att ens gå in på toaletten för att tvätta händerna innan lunch

Svar på tråden det börjar bli lite väl mycket duschande nu