• tossesbabe

Krävs körkort...automat???

Hej.

Jag funderar på att ta automat körkort för att snabba på processen plus har lite svårt med växling och dragläge Rynkar på näsan  . Och jag har tre barn hemma då börjar det bli jobbigt att pendla med buss. Så, jag började fundera på AMS annonser när det står "Krävs körkort". Menar de manuellt och måste man ange i ansökan att man kör automat? Kan man nekas jobb även om det står inte vilket typ av körkort de kräver?

• Svar på tråden Krävs körkort...automat???
  • Nattögat 64

Ja det är en fråga det ! skall du ha egen bil så är skitsamma men om du skall använda firma bil och den är manuel så kan du inte köra och då inte jobbet.
    Automat är en begränsning då ar du skyldig att uppge detta !

• OncleJ

Jag tror de flesta som skriver annonser utgår från att körkort=kort för manuellt växlade bilar eftersom det är så ovanligt med automatkort i Sverige.

Om en arbetsgivare kräver körkort så är det ju oftast för att bilkörning ingår i jobbet. Ett automatkort funkar ju om det är en automatare som ska köras men inte annars. De kan helt klart neka dig jobbet om du inte kan hantera de fordon som behövs.

• bangkok

De kräver att du har körkort och kan köra BÅDE manuell och automat - många företag har både och.
    Kan du bara köra automat får du ju uppge det i ansökan men tror att möjligheterna blir väldigt begränsade att få jobb.

• MammaBecca

Jag tror att du kommer att ångra dig om du bara tar automat.
    Du är ju otroligt begränsad. De allra flesta bilar, särskilt inom företag, har ju manuell växellåda.
    Det är en övningsfråga. De allra flesta kan lära sig att köra men manuell växellåda. Övning ger färdighet! Ingen kör helt friktionsfritt i början... särskilt inte innan man tagit körkort

• linslus80

Jag hade verkligen ingen aning om att man kunde ta körkort för endast automatväxlad bil, var tvungen att googla... Skrattande  Jag tror helt klart att när det står "körkort krävs" i en annons så syftar man på att man ska kunna köra alla personbilar, med andra ord även manuell växellåda. Om ett jobb kräver det, kan de självklart låta bli att anställa dig. Om det är sådana jobb du är aspirant för så skulle jag satsa på ett körkort som innebär att du kan köra alla personbilar! Det är ju inte säkert att ev. tjänstebilar har automat...

• skypigveon
    linslus80 skrev 2010-06-18 18:07:24 följande:
    Jag hade verkligen ingen aning om att man kunde ta körkort för endast automatväxlad bil, var tvungen att googla... Skrattande  Jag tror helt klart att när det står "körkort krävs" i en annons så syftar man på att man ska kunna köra alla personbilar, med andra ord även manuell växellåda. Om ett jobb kräver det, kan de självklart låta bli att anställa dig. Om det är sådana jobb du är aspirant för så skulle jag satsa på ett körkort som innebär att du kan köra alla personbilar! Det är ju inte säkert att ev. tjänstebilar har automat...
    Jupp det kan man! jag har ett funktionshinder och kan inte köra manuell växellåda.  Tog körkort på automatväxlad bil. Hur bra som helst! Även de som måste köra med handreglage måste ha automatväxlad bil...det går inte att ha manuell växellåda med handreglage!
  • tossesbabe

Tack för alla svar.

Jag hade en aning att det kan bli ett problem när det gäller arbetsmöjligheter. Det som jag ser som en fördel är att det kan vara mycket mer billigare. Som ni sa, det behövs övning och det kan kosta ganska mycket för min del :(. Jag verkligen behöver massvis med övning med trafikskolan. Vi har en automatare, nämligen. Men, men....jag får fundera mer på det.

• En glad tjej

Äsch! Det där med växling och dragläge är det minsta problemet. Det lär du dig, råder dig att inte ta körkort för automat!!

• sasssyy

Det är väldigt vanligt med automat numera och fler o fler bilar blir automat. SJälv tar jag för automat av flera skäl, har jobbat inom kommunen och det finns oftast ett par automatbilar där.. och de är sällan använda eftersom folk som kört mauellt i många år inbillar sig att det är jobbigare (!!???) att köra med automat..

MEN det är inte så jäkla mycket enklare med automat.. jag började ta körkort med manuell för 7 år sedan och fixade det inte alls pga en hel del olika saker och nu är jag mer beredd och mogen och väljer då automat eftersom min karl ändå måste ha atuomat, och det som försvinner ur kursplanen är ju stopp och start i backe samt en-två lektioner om just dragläge och växling.. sen ÄR det ju smidigare att tex köra landsväg och stadskörning eftersom man slipper tänka på växlingen men det är ändå bara en yttepyttebit i körandet...anser jag..

Svar på tråden Krävs körkort...automat???